جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 50967
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1398 18:03
مدیرعامل شرکت آذرانرژی خاورمیانه عنوان کرد: میدان تولید و صادرات کشور همچنان محل تاخت چالش های نقل و انتقالات پول، تورم ناشی از تحریم، سهم بزرگ دولت از اقتصاد و قوانین دست و پا گیر است.
به گزارش راه امروز: آرش شاکری در نمایشگاه پایین دستی نفت به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت: شرکت ما تولید کننده تجهیزات ابزار دقیق یا به عبارتی، ترانسمیترهای سطح و لول سوئیچ های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، سیمان و صنایع غذایی و دارویی است.
به گفته او، برگزاری نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت اگرچه بستری را فراهم کرد تا صنایع پایین دستی نظیر بنگاه های تولید ما بتواند محصولات و توانایی خود را به نمایش گذارد تا ضمن ارتباط گیری با سایر صنایع مرتبط، محصولات تولیدی به مشتری معرفی شود و به فروش برسد، اما در این میان نقدی هم به سطح تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه وارد است.
او افزود: این نمایشگاه نخستین دوره برگزاری خود را تجربه می کند، در نتیجه انتظار می رفت که اطلاع رسانی گسترده تری انجام شود تا شاهد استقبال بیشتری باشیم. این در حالی است که اطلاع رسانی از طریق خود ما صورت گرفته است.
او با وجود نقدی که به اطلاع رسانی ناکافی این نمایشگاه وارد دانست، اما گفت از آنجا که ما پیش از این تامین کننده بوده و به تازگی موفق به ورود به عرصه تولید شدیم، حضور در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانایی ها در اختیار ما قرار داد.
شاکری در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه مشکلات بر سر راه صادرات، وجود دارد، گفت: عمده فعالیت ما بر بازار داخل متمرکز است و در حال حاضر صادراتی به بازارهای جهانی نداریم.
او به مشکلاتی که در زمینه ممنوعیت واردات ایجاد شده، گریزی زدو گفت: تقریبا از 2 سال پیش و با ممنوع شدن واردات یکسری مواد اولیه مورد نیازمان، با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه هستیم.
او در مورد مشکلات حمل و نقل نیز اظهار کرد: اگر چه مشکل خاصی در زمینه حمل و نقل محسوس نیست، اما در این میان تحریم و تورم متاثر از آن باعث شده تاهزینه های حمل و نقل روند افزایشی را تجربه کند و همین امر موجب می شود تا قیمت نهایی محصول افزایش پیدا کند. البته این در حالیست که قیمت فعلی محصول ما هنوز تقریبا نصف قیمت مشابه خارجی آن است.
دراین میان شاکری بهترین نقش دولت در تسهیل روند تولید را عدم دخالت در فعالیت بخش خصوصی دانست وگفت: اگر دولت برای تولید و صادرات با تصویب قوانین دست و پا گیر سنگ اندازی نکند، بخش خصوصی به راحتی می تواند به فعالیت بپردازد. او تاکید کرد: چنانچه دولت نقش تسهیل کننده ای نمی تواند داشته باشد، حداقل مانع تراش نکند.
او در عین حال عنوان کرد: حتی مدیریت و عملکرد مثبت برخی از مسئولان نیز تحت تاثیر تحریم و قوانین دست و پا گیر دولتی ناکارآمد و بی اثر می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آذرانرژی خاورمیانه، مشکل دیگری که همچنان پابرجاست، «نقل و انتقالات بانکی» است. از همین رو، بخش خصوصی ناچار است فعالیت ها و نقل و انتقالات پول را از طریق بانک های محدود در کشورهای همسایه نظیر عراق انجام دهد.
این فعال بخش خصوصی عنوان کرد که در اولین گام باید درصدد رفع تحریم ها از طریق اتخاذ سیاست متناسب برآمد؛ در غیر اینصورت باید به فکر کاستن فشار اثرات تحریم بر صنایع بود.
شاکری به تفاوت کشورهای توسعه یافته با ایران نیز اشاره ای کرد و گفت: تفاوتی که در این میان بین ایران و کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود، بزرگ بودن بیش از حد دولت در ایران است. به گونه ای که بخش بزرگی از اقتصاد را خود دولت تحت سیطره دارد و جایی برای بروز بخش خصوصی باقی نمی ماند. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی سهم مشابه یا بیشتر از دولت را به خود اختصاص می دهند.
براساس اظهارات او، سهم بالای دولت از اقتصاد ایران براساس اصول علم مدیریت نوین جهان شایسته و توجیه‌پذیر نیست، از این رو، نقش دولت باید حتی الامکان به نظارت و تسهیل کنندگی تقلیل یابد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر