شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 50899
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1398 11:59
جمال ارونقی، از ترخیص ۱۲ میلیارد دلار کالای ضروری خبر داد

رشد واردات کالاهای اساسی در سال ۹۸

معاون فنی گمرک، از رشد وزنی و ارزشی واردات انواع کالاهای اساسی به کشور خبرداد.
به گزارش راه امروز: «مهرداد جمال ارونقی» از رشد وزنی و ارزشی واردات انواع کالاهای اساسی به کشور خبرداد وگفت: امسال ۲۱ میلیون تن کالای اساسی و ضروری به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.


این مقام مسوول در گفت وگوی خود با «رادیو اقتصاد» اظهار کرد: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون امور گمرکی گمرک گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار دارد که ارزش این اقلام ۵۲۵ میلیون دلار بر آورد می شود.

او افزود: علاوه بر این در بنادر و گمرکات کشور بیش از چهار میلیون تن کالای اساسی در حین انجام تشریفات گمرکی است البته بیشتر این کالاها در انتظار تخلیه و اظهار به گمرک هستند.

جمال ارونقی ادامه داد: بطورکلی از این میزان نزدیک به سه میلیون تن در گمرک بندر امام خمینی رحمت الله علیه بصورت شبانه روزی ضمن انجام تشریفات گمرکی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام می شود.

به گفته او، هم اکنون ۱۹ فروند شناور یعنی هشت فروند در بندر امام، سه فروند در بندر انزلی و شش فروند در بندر امیر آباد در حال تخلیه کالاهای اساسی و ضروری هستند.

معاون امور گمرکی گمرک همچنین گفت: جدا از این ۲۰ فروند شناور در لنگرگاه ها منتظر هستند تا نسبت به تخلیه کالاهای خود اقدام کنند.

او بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم احساس می شد نسبت به تامین کالاهای اساسی و ضروری اقدامات فوری ازسوی تمامی دستگاه های ذیمدخل و ذیصلاح صورت گیرد.

براساس توضیحات جمال ارونقی، جلسات مختلف کارشناسی و تصمیم گیری از طرف وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و سایر مراجع مرتبط تشکیل و همینطور بخشنامه ها و دستور العمل های مختلفی صادر شده مبنی بر اینکه تامین کالاهای اساسی باید به حد نیاز باشد.

به گفته او، گمرک نیز در این زمینه اقدامات مختلفی انجام داده از جمله به تمامی گمرکات کشور ابلاغ کرده که بصورت شبانه روزی نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری اقدام کنند.

معاون امور گمرکی گمرک در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: از دیگر اقدامات این سازمان می توان به بحث حمل یکسره، نمونه برداری کالاها بوسیله یک دستگاه و سپس تعمیم دادن نتیجه نمونه برداری به سایر دستگاه ها و مجوزها، ترخیص کالاها بدون اخذ حقوق ورودی، ترخیص کالاهای در انتظار تخصیص ارز و غیره اشاره کرد.

او همچنین در  مورد ترخیص کالاهای اساسی و ضروری بدون اخذ حقوق ورودی و همینطور ترخیص کالاهای در انتظار تخصیص ارز به رادیو اقتصاد یادآورشد: ترخیص کالاهای اساسی بدون اخذ حقوق ورودی بدین شکل است که مقداری کالا نگهداری و بصورت نسیه اجازه داده شود در حداقل زمان ممکن این کالاها ترخیص و همینطور در بحث ترخیص کالاهایی که در انتظار تخصیص ارز هستند بالای ۹۰ درصد این کالا ها اجازه داده می شود تشریفات ترخیص انجام و از گمرک خارج شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر