پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 50876
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398 13:21
سخنگوی قوه قضائیه: از مردم دو حماسه دیگر انتظار داریم/ ۲۵ سال حبس برای جعبه سیاه پرونده زنجانی/ خوشحالیم در مسیر خواست مردم قدم برمی‌داریم/ تا جایی که ما خبر داریم پرواز‌ها به چین لغو شده است/ قالیباف پرونده قضایی ندارد/ آزادی عیسی شریفی دروغ است/ حکم اعدام برای رحیم پور به جرم جاسوسی برای سیا/ عناوین اتهامی «پروانه سلحشوری» هنوز اثبات نشده است/ ارجاع پرونده زم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب/ غیر از زم ۵ نفر دیگر بازداشتند/ پلمپ خانه یکی از مداحان معروف ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت/ خانواده سلیمانی بعد از اربعین شهید شکایت می‌کنند

غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری امروز خود اظهار کرد: ما دو حماسه دیگر انتظار داریم. اولین حماسه، حضور مجدد مردم در ۲۲ بهمن و در راهپیمایی سراسری مردم در سالگرد پیروزی انقلاب است که قطعا امسال مردم با یاد و نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به نیابت از او و در بیان حمایت از گفتمان مقاومت و راهبرد استقامت در برابر دشمن ان‌شاءالله حضور حماسی را در ۲۲ بهمن از آن‌ها شاهد خواهیم بود.

به گزارش فرارو، وی افزود: انتظار بعدی در دوم اسفند و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتما در انتخابات، مردم نیز حضور همیشگی شان را به نمایش می‌گذارند. کشور ما کشور انتخابات است. در هیچ نظام و کشوری به اندازه جمهوری اسلامی، انتخابات برگزار نشده. در روز دوم اسفند مجددا مراجعه به رای و حضور مردم را در تاریخ انقلاب شاهد خواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: به داوطلبان مجلس و هواداران آن‌ها توصیه می‌کنم که قانون و مقررات قانونی را در فرایند تبلیغات انتخابات حتما مورد توجه قرار دهند. کسانی که بناست در سنگر قانون‌گذاری خدمت کنند خود بهترین نماد عمل به قانون باید باشند و حتما در فرایند تبلیغات رقابت جوانمردانه را مورد توجه قرار دهند. از تخریب و اتهام زنی به رقیبان اجتناب کنند. امروز جامعه و مردم ما از فضای اتهام زنی‌های بی مورد خاطره خوشی ندارند و آن را نمی‌پسندند و قطعا عرصه رقابت انتخابات نباید عرصه اتهام زنی به رقیبان باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: در یک ماه اخیر با وجود مشکلات و گلایه‌های که جمعی از شهروندان از برخی بخش‌ها داشتند شاهد دو حماسه بی نظیر بودیم. وی افزود: شاهد دو یوم الله ثبت شده در تاریخ بودیم. یک یوم الله مراسم آیینی تشییع پیکر پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش بود. یوم الله دیگر ماه گذشته، اقامه نماز جمعه به امامت، ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری با حضور میلیونی نمازگزاران تهرانی بود که برگ زرین دیگری در تاریخ حضور مردم و یوم الله دیگری در تاریخ انقلاب بود.

خوشحالیم در مسیر خواست مردم قدم برمی‌داریم

وی افزود: خوشحالیم که در قوه قضائیه برای توقع مردم از دستگاه قضا تا جایی که توان داریم اهمیت قائل هستیم و در مسیر خواست مردم قدم برمی‌داریم. امروز قوه قضاییه به دنبال آن است که خواست مردم را بشنود و در جهت آن تلاش کند و در همین راستا برای شنیدن حرف مردم در پایان این هفته سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان بوشهر انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از موضوعات مهم دیگر موضوع زندان و زندانیان است و خوشبختانه تعدادی زیادی از زندانیان در استان‌ها تعیین تکلیف شدند و آمار زندانیان ما سیر نزولی را طی می‌کند که خبر خوبی است.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در روز گذشته گفت: این اقدام و حرکت و عملیاتی شدن این مجتمع و فعال شدن سامانه به اطلاع رسانی در این سامانه و گزارش گری فساد و ارتباط مردم و گزارشگران با این سامانه کمک می‌کند تا بتوانند مطالب به این مجتمع را اطلاع دهند و تدابیر خوبی انجام شده که خدا را شاکریم.

باید متولی بارگذاری عکس و فیلم مشخص شود

وی همچنین در مورد بخشنامه رئیس قوه قضائیه و اخذ مجوز درباره مصادیق صوت و تصویر تصریح کرد: این موضوع جدید نبوده و مسؤولیت آن برعهده صداوسیما بوده و بخشنامه داخلی بود، اما اشتباه نشود که هر فعالیت بارگزاری عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی مشمول این بخشنامه نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: امروز در سطح کشور پیام رسان‌هایی داریم که در این حوزه کار می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: برای رسیدگی در پرونده‌ها و استعلام و اینکه مجوز‌های لازم را دارند مورد بحث است نه محدود سازی، بلکه بحث روشن شدن متولی امور صوت و تصویر بوده است.

آزادی عیسی شریفی دروغ است

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت عیسی شریفی و اخباری که درباره آزاد شدن وی به گوش می‌رسد نیز گفت: خبر آزادی این فرد دروغ است و به کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند توصیه می‌کنیم که صحت خبر مورد نظرشان را پیش از انتشار بسنجند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص این فرد در دادسرا کیفرخواست صادر و رسیدگی به آن شروع شده و کار دادسرایش تمام شده و برخی جلسات دادگاه بصورت مستمر در سارمان قضایی نیرو‌های مسلح در حال برگزاری است.

حکم اعدام برای رحیم پور به جرم جاسوسی برای سیا

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستگیری اخیر تعدادی از جاسوسان گفت: در طول سالیان گذشته دشمنی آمریکا مصادیق متعددی علیه ما داشته است.

وی ادامه داد: مصادیق این دشمنی از جنگ تحمیلی تا زدن هواپیمای مسافربری ایران و در این چهل سال، تحریم‌ها نمونه این دشمنی هاست و همینطور شهادت سردار سلیمانی.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: استفاده از جاسوس نیز یکی دیگر از اقدامات خبیثانه‌ای است که انجام می‌دهند، اما با توانمندی بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و هوشیاری مردم تاکنون در این زمینه توفیقی برای آن‌ها حاصل نشده است.

اسماعیلی افزود: امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و دستمزد‌های کلان می‌گرفت و تلاش میکرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس امریکایی قرار دهد محاکمه و به اعدام محکوم شده بود و اخیرا دیوان عالی حکمش را تایید کرد و بزودی سزای عملش را خواهد دید.

۲۵ سال حبس برای جعبه سیاه پرونده زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد که به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی معروف شده بود گفت: این فرد با تاخیر دستگیر شد و پس از رسیدگی‌ها حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

وی افزود: این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده در نطام کلان اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو از شرکت HK به ۲۵ سال حبس، استردارد کلیه اموال منقول و غیر منقول و رد آن در حق شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت HK و پرداخت جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده است.

مفسده را در قوه قضاییه بر نمی‌تابیم

اسماعیلی همچنین در مورد پاک سازی قوه قضائیه از عناصر فاسد و برکناری قصات فاسد گفت: با وجود حجم بالای پرونده و وسوسه عناصر سودجو و فرصت طلب، اما در عزم و اراده قضات در احقاق حق تزلزلی ایجاد نشده است.

وی افزود: قضات دستگاه قضایی به صورت جهادی کار می‌کنند و در ۱۵ روز نیمه دوم دی‌ماه در برخی استان‌ها ۳۰ هزار پرونده معوق علاوه بر پرونده‌های قبلی رسیدگی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که این عزم وجود دارد و استمرار می‌یابد گفت: این تلاش‌ها در انجام کار جای قدردانی دارد و ابتدا باید از قضات شریف تشکر کرد، اما در کنار آن مفسده را در هیچ کجا بر نمی‌تابیم بویژه در دستگاه قضایی کشور.

اسماعیلی ادامه داد: هر کجا گزارشی از وقوع تخلفی به دست ما رسیده نسبت به قاضی و کارمند و در هریک از دستگاه‌های تابعه اگر گزارشی شده به سرعت با آن برخورد کرده ایم.

وی با بیان اینکه در مورد قضات دو نوع برخورد وجود دارد گفت: نوع اول برخورد رسیدگی مجدد به صلاحیت قاضی است با اینکه عملکردش دارای وصف مجرمانه هم نباشد مثلا با یک قاضی برخورد کردیم که ملکی را از یکی اصحاب پرونده خریداری کرده بود در حالیکه پولش را داده بود و جرم هم حاصل نشده بود، اما با او برخورد کردیم، زیرا جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد.

سلامت مردم در مقابل ویروس کرونا برای قوه قضائیه مهم است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد ویروس کرونا و لغو پرواز‌ها به کشور چین و موضوعات مرتبط با آن گفت: در مورد پرواز‌ها خبری که شنیدیم لغو پرواز‌ها بوده و قرار بوده یک پرواز به چین برود و دانشجویان ایرانی را بیاورد.

وی ادامه داد: البته، اما اهتمام ورزی ویژه به سلامت مردم را دنبال می‌کنیم، خواست وزارت بهداشت عملیاتی شده و تدابیر انتقال دانشحویان فراهم شده است و ما پیگیر عملیاتی شدن این موضوعات هستیم.

اسماعیلی گفت: خوشبختانه آنگونه که به دستگاه قضایی اطلاع داده شده است حسگر‌های حرارتی در مبادی ورودی کشور برای شناسایی افرادی که تب داشته و یا علائمی دارند نصب شده است.

قالیباف متهم نبوده و کیفرخواستی علیه وی صادر نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده وی گفت: ما نسبت به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم مقام شهردار بود رسیدگی کرده و توضیح دادیم.

وی ادامه داد: در مورد این کاندیدا باید بگویم که ایشان جز متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است به آن‌ها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده ان‌هایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است.

اسماعیلی گفت: این موضوع را باید بدانیم که این هشتصد پرونده‌ای که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است در حوزه مسائل شهری است نه درباره آقای قالیباف.

ارجاع پرونده زم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

اسماعیلی درباره پرونده زم و اینکه چه تعداد افراد بعنوان متهم و مطلع در پرونده مطرح است و قضاوت ان به کدام قضات سپرده شده است؟ گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با این فرد درست است و پرونده به دادگاه و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

وی درباره علت ارجاع پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب گفت: قبل از دستگیری این فرد در مورد او و مرتبطین او پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر شده بود و پرونده به دادگاه و همین شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و پرونده جریانی بود؛ لذا به موجب قانون مکلف هستیم به اتهامات متعدد یکجا رسیدگی کنیم و به لحاظ سابقه قبلی به این شعبه ارجاع دادیم.

وی افزود: پرونده تعیین وقت نشده و امروز شاید تعیین شود.

غیر از زم ۵ نفر دیگر بازداشتند

اسماعیلی تاکید کرد: در این پرونده غیر خود متهم اصلی، ۵ نفر بازداشتند و در مورد آن‌ها کیفر خواست صادر نشده و شاید چند روز دیگر نسبت به این افراد هم کیفرخواست صادر شود و ملحق به پرونده اصلی شود.

وی افزود: افراد زیاد دیگری در پرونده مطرح‌اند. کار تحقیقات و بررسی و راستی آزمایی اسناد و مدارک و اظهارات متهم ردیف اول بررسی می‌شود که این اسناد چقدر منطبق بر واقعیت است. البته برخی افراد در فرایند رسیدگی خود معرف وخوداظهاری داشتند و با اظهار ندامت، برخی ارتباطات خود را بیان کردند که به لحاظ پشیمانی ان‌ها حتمااقدامات قانونی مراعات می‌شوند، اما گروهی دیگر هم کسانی اند که هنوز تحقیقات درموردشان انجام می‌شود.

وی درباره علنی بودن دادگاه گفت: این موضوع به تشخیص رییس دادگاه است.

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره پاکسازی قوه‌قضائیه از عناصر فساد و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در این حوزه و آیا حکمی در این زمینه صادر شده است یا خیر؟ گفت: در ابتدا از اکثر همکاران زحمتکش و پاکدست در بخش‌های مختلف قوه‌قضائیه که حجم سنگین پرونده‌ها و پیچیدگی پرونده‌های قضائی و وسوسه‌های خناسان و عناصر سودجو و فرصت‌طلب به هیچ عنوان در عزم و اراده آن‌ها در احقاق حق مردم و برخورد با مظالم تزلزل ایجاد نکرده است، تشکر می‌کنم و عیدی ما به مردم در پایان سال، عیدی خدمت است. در کنار این موضوع، ما مفسده را در هیچ کجا به ویژه در درون دستگاه قضا برنمی‌تابیم و با کوچکترین مفسده‌ای که مطلع شویم، برخورد می‌کنیم. هرجا به ما مفسده‌ای در هر یک از واحد‌های تابعه دستگاه قضائی گزارش شده، برخورد جدی کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: قضات دستگاه قضایی به صورت جهادی کار می‌کنند و در ۱۵ روز نیمه دوم دی‌ماه در برخی استان‌ها ۳۰ هزار پرونده معوق علاوه بر پرونده‌های قبلی رسیدگی شده است.

وی افزود: ما در ارتباط با قضات دو نوع برخورد داریم. نخست برخورد از حیث رسیدگی مجدد به صلاحیت قضات مبنی بر آن که فلان قاضی به لحاظ شائبه‌های مطرح شده که وصف مجرمانه ندارد، همچنان صلاحیت قضایی دارد یا خیر. به عنوان مثال یک قاضی به خاطر اینکه منزل مسکونی خود را از یکی از اصحاب پرونده خریده و پولش را هم داده بود، سلب صلاحیت قضائی شد. چرا شما باید منزل مورد نیازت را از یکی از اصجاب پرونده بخری که طرف دیگر پروندخ ان را در تصمیم شما موثر بداند که موثر هم نبوده است. در بحث جرایم نیز هر جا هم نیاز به اعلام جرم باشد، در چارچوب قانون اسم فرد، مجازات و عنوان مجرمانه او را اعلام می‌کنیم؛ چه مرتکب قاضی یا کارمند یا هر شغل دیگری داشته باشد. برخورد‌ها توسعه پیدا کرده است و جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد. معادل عدد و رقمی که از پرسنل ثبت قبلا گفته بودم در سازمان ثبت شناسایی و دستگیر شدند؛ لذا جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد.

عناوین اتهامی «پروانه سلحشوری» هنوز اثبات نشده است

اسماعیلی در خصوص احضار «پروانه سلحشوری» و اینکه آیا این اقدام خلاف قانون نیست، گفت: من نمی‌دانم اصل قانون اساسی در خصوص مصونیت نمایندگان را مطالعه فرموده‌اید یا خیر؛ لازم است برای طرح سوال زمان بگذارید. چه کسی گفته نماینده اگر بیرون مجلس جرمی انجام داد نباید تعقیب قضایی شود. مصونیت نماینده در راستای وظایف نمایندگی است و افترا زدن جزو وظایف نمایندگی نیست. البته عناوین اتهامی ایشان هنوز اثبات نشده پس از ذکر آن معذوریم.

خانواده سلیمانی بعد از اربعین شهید شکایت می‌کنند

اسماعیلی همچنین در مورد شکایت خانواده سردار سلیمانی و دستگاه قضایی از مسببان ترور ایشان و تشکیل پرونده قضایی گفت: ترور شهید سلیمانی مصداق تروریست دولتی است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقداماتی هم در قوه قضائیه و هم در وزارت امور خارجه انجام داده شده است، اما خانواده شهدا گفتند بعد از اربعین مراسم شهید شکایت را ارائه می‌دهند.

وی افزود: در عراق نیز پرونده‌ای تشکیل شده و پیگیر آن هستیم و آن‌ها هم جدی وارد رسیدگی شده و در دادگاه بین المللی هم پیگیری خواهیم کرد.

پلمپ خانه یکی از مداحان معروف ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خبر پلمپ خانه یکی از مداحان معروف گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت و این ملک بابت دریافت تسهیلات در رهن بانک پلمپ شد و البته دریافت‌کننده تسهیلات هم صاحب ملک نبود. اصل توقیف درست است، اما این کار از سوی بانک صورت گرفته است.

خانواده شهدای مقاومت پس از اربعین شهدا شکایتشان را تقدیم دستگاه قضا خواهند کرد

وی همچنین در خصوص پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: قطعا موضوع این ترور مصداق تروریسم دولتی است که فردی که مهمان رسمی دولت عراق بود را مورد ترور قرار داده‌اند. اقداماتی را هم قوه قضاییه و هم وزارت خارجه آغاز کرده‌اند و این پرونده در سه حوزه ایران، عراق و دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری خواهد شد. خانواده شهدا اعلام کرده‌اند که شکایت شخصی خود را پس از اربعین شهدا تقدیم دستگاه قضا خواهند کرد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در دهه فجر شاهد عفو برخی محکومان هستیم یا خیر، گفت: عفو جزو اختیارات رهبر انقلاب است و ما تنها پیشنهاددهنده هستیم و البته رهبری به جهت رأفتی که نسبت به مجرمان دارند عموما با پیشنهادات رییس قوه قضائیه موافقت فرموده‌اند. باید چند روز دیگر برای دریافت پاسخ این سوال منتظر باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر