پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 50838
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1398 14:48
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مطرح کرد:

بازاريابي؛ چالش بزرگ صادرات كشور

سید حمید حسینی گفت: با انقلاب انرژی امروز شاهد مازاد نفت و سبقت گرفتن عرضه بر تقاضا هستیم. بر همین اساس حتی درصورت برداشته شدن، تحریم ها، بعید است بتوانیم به راحتی به بازار برگردیم، بنابراین مجبوریم به صنایع پایین دست تکیه کنیم.
 به گزارش راه امروز:  سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت با بیان اینکه به زودی ذخایر نفتی کشورها به پایان می‌رسد و دوران افول نفت را خواهیم داشت، گفت: با انقلاب انرژی امروز شاهد مازاد نفت و سبقت گرفتن عرضه بر تقاضا هستیم. بر همین اساس حتی درصورت برداشته شدن، تحریم ها، بعید است بتوانیم به راحتی به بازار برگردیم، بنابراین مجبوریم به صنایع پایین دست تکیه کنیم.



سید حمید حسینی، در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت با بیان اینکه اقتصاد کشورها در دنیا مبتنی بر منابع، بهره‌ وری و یا دانش و تکنولوژی است، بیان کرد: خوشبختانه اقتصاد ایران در حال گذار از منابع به بهره‌وری است در حالی که کشورهای همسایه بیشتر بر مبنای نفت، کشاورزی، معدن هستند.

به گفته حسینی، با توجه به  اقداماتی که طی ۴ دهه گذشته صورت گرفته، موجب شده تا در صنایع پتروشیمی، برق، فولاد، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی به مرز توسعه یافتگی دست یابیم و از مرحله منابع محوری عبور کرده و به بهره‌وری برسیم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در همین حال تاکید کرد که برای دستیابی به بهره وری باید سهم بخش خصوصی افزایش یابد. 

حسینی البته با اشاره به اینکه سال‌ها به دنبال راه‌اندازی نمایشگاه پایین دست با محوریت بخش خصوصی بودیم، عنوان کرد: خوشبختانه این اتفاق در سال جاری رخ داد و می توان پیش بینی کرد که در آینده یکی از بزرگترین نمایشگا‌ه ‌ها باشد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین با بیان اینکه ایران ظرفیت دارد که کارخانه تولید خاورمیانه باشد گفت: ایران در صنایع سنگین این توان را دارد؛ به طوریکه تنها رقبت ما در منطقه کشور ترکیه است، که آن هم با توجه به گرانی انرژی و نیروی انسانی قدرت رقابت با ما را ندارد.

البته حسینی، مهم‌ترین چالش برای اینکه بتوانیم به کارخانه صنایع سنگین در سطح خاورمیانه تبدیل شویم، را دستیابی به بازارها عنوان کرد وگفت: برهمین اساس یکی از گام های اساسی که باید برداشته شود این است که  بازارهای صادراتی برای کشور باز شود.

او برگزاری نمایشگاه ها را ابزاری برای برندسازی و تبلیغ کالاها در سطح منطقه عنوان کرد، که شرکت ها نیز می توانند از این مزیت استفاده کنند. 

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود، اظهار کرد: ‌ تا چند سال پیش گفته می‌شد که به زودی ذخایر نفتی کشورها به پایان می‌رسد و دوران افول نفت را خواهیم داشت، اما با انقلاب انرژی اکنون شاهد این هستیم که مازاد نفت در دنیا وجود دارد و عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است.

او با بیان اینکه امروز نفت یک کالای استراتژیک نیست، بیان کرد: به طوریکه حتی اگر تحریم‌های ایران برداشته شود بعید است که ما بتوانیم به راحتی به بازار برگردیم بنابراین مجبوریم به صنایع پایین دست تکیه کنیم.

همچنین براساس آمار اعلامی از سوی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی،  در حال حاضر 23 میلیون بشکه نفت تبدیل به بنزین، 10 میلیون بشکه تبدیل به گازوئیل، 5 میلیون بشکه بنزین هواپیما، 9 میلیون بشکه جهت گرمایش، 16 میلیون بشکه برای پتروشیمی مصرف می‌شود، برهمین اساس،  اگر در چنین شرایطی نفت اهمیت خود را از دست داده، این صنایع پایین دست است که باید در اولویت قرار گیرد.  

حسینی در محور بعدی صحبت های خود، با بیان اینکه ایران در منطقه در زمینه فرآورده و خدمات فنی – مهندسی و تجهیزات ظرفیت‌های خوبی دارد، اظهار کرد:  هیچ کشوری در حال حاضر همانند ایران تولیدکننده بنزین یورو 4 و یورو 5 ، صادرات روغن پایه و قیر نیست. 

همچنین به گفته او، هیچ کشوری توان فنی و مهندسی ایران را ندارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی در حوزه صنایع پایین دستی سال‌ها حرف برای گفتن داشته باشیم.

اولین نمایشگاه پایین دستی نفت از 13 تا 16 بهمن در محل نمایشگاه بین المللی تهران برپا خواهد بود. در این نمایشگاه 75 شرکت دا خلی و یک شرکت خارجی حضور دارند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر