چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 50761
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1398 10:32
اظهاراتی مبنی بر اینکه پهپاد آمریکایی که سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد، از کویت پرواز نموده، توجهات گسترده ای را در سطح رسانه ها به خود مشغول داشته است؛ بویژه پس از انکه یکی از برجسته ترین فرماندهان ایرانی در این باره صحبت کرد.
الخلیج انلاین نوشت: اظهاراتی مبنی بر اینکه پهپاد آمریکایی که سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد، از کویت پرواز نموده، توجهات گسترده ای را در سطح رسانه ها به خود مشغول داشته است؛ بویژه پس از انکه یکی از برجسته ترین فرماندهان ایرانی در این باره صحبت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به دنبال صحبتهای فرمانده نیروهای هوا فضای ایران، در مورد اینکه جنگنده های آمریکایی عامل عملیات ترور سردار سلیمانی، از پایگاه «علی السالم» در کویت پرواز کرده اند، وزارت خارجه کویت روز 24 ژانویه، سفیر ایران در این کشور عربی را فراخواند.

در دیدار بین سفیر ایرانی با معاون وزیر خارجه کویت، خالد الجار الله، مسئول کویتی از صحبتهای مقامات ایرانی در این باره اظهار ناخشنودی و تعجب کرده و بار دیگر اظهارات ایران در این باره را رد کرد.

کویت، هم پیمان ایالات متحده است. سامی الفرج، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک الکویت، معتقد است ایران تلاش می کند بر هم پیمانان آمریکا در منطقه فشار وارد کند.

الفرج می افزاید: ایران پیش از این، اتهام مذکور را متوجه قطر و امارات هم کرده بود، اما اکنون قصد دارد با فشار بر کویت، پیامهایی را به واشنگتن برساند. وی هشدار می دهد که تهدیدات ایران در مورد اقدامات انتقام جویانه، باید جدی گرفته شده و آمادگی های لازم برای آن، در نظر گرفته شود.

این در حالی است که فیصل بوصلیب، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت، تاکید می کند که اظهارات ایران، تنها از باب فشار بر دولت کویت است که میزبان تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در خاک خود است.

وی در حالی که بعید می داند ایران، کویت یا اهداف آمریکایی در این کشور عربی را هدف بگیرد، از دولت کویت خواست به اینگونه اظهارات تحریک امیز مقامات ایرانی پاسخ رسمی بدهد، تا مشابه آن، در آینده تکرار نشود؛ به این دلیل که کویت در بحران ایران و آمریکا، هیچ کاره است.

دیپلماسی به تنش پایان می دهد

جدای از نظرات تحلیلگران کویتی، عمر عیاصره، نویسنده و تحلیلگر مسائل منطقه، معتقد است تنشی که در روابط ایران و کویت ایجاد شد، به زودی با مذاکرات دیپلماتیک از بین می رود؛ چرا که هر دو کشور همسایه، به میزان کافی از حکمت برخوردار هستند تا بتوانند از این مشکل عبور کنند. وی در گفتگو با الخلیج انلاین بعید می داند که ایران به دنبال دشمنی با کویت باشد؛ به این دلیل که کویت یک دولت متوازن در روابط با تهران بوده و همواره حد وسط را حفظ کرده است.

عیاصره می افزاید: نمی توان گفت اظهارات مقامات سپاه در مورد نقش داشتن کویت در ترور سلیمانی، به منزله باجگیری از این کشور است. وی همچنین بعید نمی داند که هدف ایران از این اظهارات، تهدید دولتهای هم پیمان واشنگتن در منطقه باشد.

عیاصره تصریح می کند که دولتهای خلیج فارس به دو گروه تقسیم می شوند؛ دولتهایی که عداوت واضحی با ایران دارند و ایران هم بوضوح آنها را تهدید می کند؛ مانند عربستان، امارات و بحرین و دولتهایی که تلاش می کنند نقش میانجی را ایفا کنند؛ مانند پادشاهی عمان، قطر و کویت. در کویت و قطر، پایگاههای آمریکایی وجود دارد و ممکن است هدف ایران از متهم کردن این دولتها ان باشد که تاکید کند در برابر هیچ کس سکوت نمی کند.

این کارشناس عرب زبان خاطر نشان می کند: «ایرانی ها از حکمت برخوردارند و برای انها مهم است که منطق خوب کویت را از دست ندهند. در واقع به نفع ایران نیست که کویت را مانند عربستان، دشمن بداند؛ چرا که کویت، یک دولت متوازن و بی طرف است.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر