جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50627
تاریخ انتشار: 25 دی 1398 11:53
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تشریح کرد

۸ چالش عمده پیش روی صادرکنندگان فرآورده های نفتی

سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، «ورود دولت در صنایع بالادستی نفت و گاز، عدم پیش‌بینی آینده، قوانین مشکل ساز IMO ، تحولات بازار انرژی، پیمان‌های ارزی، گواهی منشا، مالیات بر ارزش افزوده و نبود یک نظام رگولاتور مستقل» را جزو عمده ترین چالش های پیش روی صادرکنندگان فرآورده های نفتی بخش خصوصی عنوان کرد.
راه امروز: سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی عصر سه شنبه در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس با بیان اینکه در گذشته خرید بر اساس نیاز انجام می‌شد،  بیان کرد:‌ اما اکنون مردم خریدی را انجام می‌دهند که امیدوار باشند در آینده آن کالا گران شود.

سید حمید حسینی با بیان اینکه ‌دقیقا مشکل اقتصاد ایران نیز این است که امکان پیش‌بینی آینده وجود ندارد، اظهار کرد: دولت یازدهم با برنامه توانست برجام را محقق کرده و تورم را کاهش دهد، ‌اما دولت دوازدهم تنها بحران‌ها را فرو نشاند و برنامه‌ای نداشت که این امر صدمات جدی به بخش خصوصی وارد کرده است.

به گفته او، برای کنترل شرایط، دولت در صنایع بالادستی نفت و گاز وارد شده و سهم بخش خصوصی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه شاهد کاهش نقش این بخش نیز هستیم.

سخنگوی اتحادیه اوپکس چالش دیگر بخش خصوصی را تحولات بازار انرژی عنوان کرد و افزود:‌ در دنیا، انرژی‌های فسیلی با برق در حال جایگزینی است و افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت شیل نیز هر ساله بر اقتصاد صادرکنندگان نفت فشار می‌آورد.

از نگاه این فعال اقتصادی، مشکل دیگر در این عرصه، قوانین IMO  است.  براساس توضیحات حسینی،‌ این قوانین علاوه بر آنکه باعث کاهش قیمت نفت خام ترش در دنیا می‌شود، ‌قیمت نفت کوره تولیدی ایران را نیز کاهش خواهد داد تا آنجا که قیمت نفت کوره با سولفور بالا به ۳۸۰ دلار در هر تن رسیده و این در حالی است که نفت کوره با سولفور ۰.۵ درصد ۶۴۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

بنابر اظهارات حسینی، عمده میادین نفتی ایران، ‌دارای نفت سبک و ترش است و از همین رو تحولات بازار به ضرر ایران خواهد بود.

او در ادامه با بیان  اینکه بازارهای منطقه‌ای یکی از مزیت‌های ایران به شمار می‌رود، اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه نیز خوب عمل نکرده‌ایم و در آخرین مورد می‌توان به امضای قرارداد خرید گاز کویت از قطر اشاره کرد که می‌توانست بازار مناسبی برای گاز ایران باشد.

حسینی چالش منطقه‌ای دیگر را خط لوله روسیه به ترکیه دانست و گفت: ‌این خط لوله نیز می‌تواند بازار دیگر ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

او در محور بعدی صحبت های خود به چالش‌های داخلی از جمله «پیمان‌های ارزی و گواهی منشا» را مورد اشاره قرار داد وگفت:  ‌با وجود بورس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ‌ این کنترل از سوی وزارت نفت بی‌معنا است.  

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی  همچنین با بیان اینکه ‌مالیات بر ارزش افزوده نیز نقدینگی بنگاه‌های صادراتی را تحت فشار قرار می‌دهد، گفت: این  در حالی  است که واردکنندگان از این مالیات معاف هستند، اما کاری برای صادرکنندگان به عنوان تامین‌کنندگان اصلی ارز انجام نمی‌شود.

او در همین حال، به لزوم ایجاد رگولاتور مستقل اشاره کرد و  افزود: وزیر نفت وعده داده که جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی داشته باشد.

چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس،‌ عصر روز گذشته با حضور «لعیا جنیدی»‌ معاون حقوقی رئیس جمهوری «‌امیرحسین زمانی نیا»‌ معاون امور بین الملل وزیر نفت و اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌گاز و پتروشیمی در هتل ارم تهران برگزار شد.

 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر