پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 50578
تاریخ انتشار: 21 دی 1398 00:58
عابدزاده: اگر آمریکا جرات دارد یافته‌های خود را منتشر کند

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در لابراتور مهرآباد باز می‌شود

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌ است و هرگونه اظهارنظر درخصوص اصابت موشک اقدامی غیرکارشناسی است و دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود. مثل ایران که گزارش اولیه سانحه سقوط را در سایت سازمان هواپیمایی خود منتشر کرد آمریکا نیز جرات و جسارت داشته باشد که یافته‌های خود را چه پشتوانه علمی داشته و مطابق ساختار انکس ۱۳ ایکائو جنبه فنی دارد به دنیا نشان دهد.
مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتوری در فرودگاه مهرآباد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر ایران نتواند اطلاعات آن را استخراج کند با هدف جلوگیری از صدمه به اطلاعات از روسیه، فرانسه، کانادا یا اوکراین برای تحلیل جعبه سیاه استفاده می‌کند.

حسن رضایی‌فر روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی پس از سخنان رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: به دستور مقامات سعی بر این است که جعبه سیاه هواپیما امروز در لابراتوری مناسب در فرودگاه مهرآباد تهران مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بررسی شود آیا امکان بازسازی و تحلیل اطلاعات آن در داخل کشور وجود دارد یا خیر؟

وی با اعلام این که هیات اوکراینی نیز موافق کرد که امروز در مهرآباد جعبه سیاه مورد ارزیابی قرار بگیرد، افزود: ایران توافق نامه‌هایی با کشور‌های روسیه و فرانسه برای دانلود و تحلیل اطلاعات جعبه سیاه دارد و در صورتی که نتوانیم اطلاعات آن را دانلود کنیم از چهار کشور روسیه، اوکراین فرانسه یا کانادا کمک می‌گیریم.

وی همچنین خبر داد که کانادا، فرانسه، روسیه و اوکراین برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه اعلام آمادگی کرده اند، اما تمام تلاش ایران این است که جعبه سیاه در داخل کشور و به دست متخصصین داخلی استخراج و تحلیل شود.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: نرم افزار‌ها و متخصصین برای بازسازی و دانلود اطلاعات وجود دارد، اما اگر احساس کنیم که ممکن است اطلاعات صدمه ببینید در یکی از این چهار کشور جعبه سیاه هواپیما باز می‌شود.

رضایی فر یادآور شد: هیات ویژه اوکراینی نیز اعتقاد دارد که جعبه سیاه آسیب دیده است، اما نوار حافظه و نوارمکالمات در هر دوجعبه سیاه به احتمال زیاد سالم است.

وی همچنین اعلام کرد: امروز دو جلسه امنیتی و تخصصی در محل سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد که این جلسات در خصوص تصمیم گیری برای نحوه دانلود و تحلیل اطلاعت جعبه سیاه هواپیما بوده است.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: متخصصین شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر، ماهان و آسمان با مجهزترین نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های جعبه سیاه آماده همکاری هستند و این توانایی در داخل کشور وجود دارد.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در لابراتور مهرآباد ارزیابی می‌شود/ عابدزاده: اگر آمریکا جرات دارد یافته‌های خود را منتشر کندموشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌است
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌ است و هرگونه اظهارنظر درخصوص اصابت موشک اقدامی غیرکارشناسی است و دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.

علی عابدزاده روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در دو روز گذشته اخباری توسط سیاستمداران آمریکایی و کانادایی به استحضار جهان رسیده که توقع داریم چنانچه این اخبار جنبه تخصصی دارد به گوش جهانیان برسد.

وی افزود: تاکید می‌کنیم اگر اظهارات سیاستمداران آمریکایی و کانادایی از طرف سازمان‌های رسیدگی به سوانح دو کشور است باید از طریق ایکائو به دنیا اعلام شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مثل ایران که گزارش اولیه سانحه سقوط را در سایت سازمان هواپیمایی خود منتشر کرد آمریکا نیز جرات و جسارت داشته باشد که یافته‌های خود را چه پشتوانه علمی داشته و مطابق ساختار انکس ۱۳ ایکائو جنبه فنی دارد به دنیا نشان دهد.

عابدزاده یادآور شد: اطلاعاتی که در جعبه سیاه هواپیما درخصوص پارامتر‌های پروازی و صحبت‌های خلبان وجود دارد برای اعلام نظر سازمان هواپیمایی حیاتی است به همین دلیل جعبه سیاه طراحی شده تا صد‌ها اطلاعات پروازی که قابلیت آنالیز دارد از آن استخراج شود؛ هرگونه اطلاعاتی قبل از تحلیل جعبه سیاه کارشناسی نیست.

وی تصریح کرد: با اطمینان می‌گوییم که به این هواپیما موشکی اصابت نکرده است، هواپیما بیش از ۱.۵ دقیقه در آتش در حال پرواز بوده و محل سقوط هواپیما نشان می‌دهد که خلبان تصمیم به بازگشت داشته است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص علت عدم تماس خلبان برای تغییر مسیر با برج مراقبت گفت: خلبان باید هواپیما را نجات می‌داده و فرصت تماس نداشته است و بعد از اوج گرفتن (TAKE OFF) با برج مراقبت مهرآباد تماس گرفته و اجازه صعود به ارتفاع ۲۶ هزار پا را درخواست کرد.

عابدزاده تاکید کرد: هرگونه اظهارنظر درخصوص اصابت موشک کاری غیرکارشناسی است و دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.

وی گفت: ایران توانایی خواندن جعبه سیاه در شرایط عادی را دارد، اما به دلیل صدمه خوردن این جعبه امکان استخراج مستقیم اطلاعات کار دشواری است. ما به نرم افزاز و سخت افزار‌های ویژه‌ای نیاز داریم که در کشور وجود دارد، اما چنانچه به دلیل صدمه به جعبه سیاه نتوانیم اطلاعات را استخراج کنیم از کشور‌های دیگر کمک می‌گیریم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این که گفته می‌شود موشک به هواپیما برخورد کرده است، نمی‌تواند از نظر علمی درست باشد این که شی به هواپیمایی برخورد کند و هواپیما نیز در مدت بین ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در هوا پرواز کند، قابل قبول نیست.

عابدزاده درباره احتمال شیلک به بال هواپیما هم گفت: این گونه نیست، قطعات جمع آوری شده هواپیما در منطقه خیلی محدود است اگر انفجاری در بالا رخ داده باشد، می‌بایست پراکندگی قطعات بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: تجربه‌های گذشته در مورد اصابت موشک به هواپیما در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که گستره پخش قطعات آن هواپیما بسیار زیاد بوده است.

عابدزاده در باره دعوت ازسایر کشور‌ها نیز گفت: ازکشور سوئد به خاطر وجود اتباعی از این کشور در هواپیما و از کانادا هم دعوت به عمل آمده تا به ایران سفر کرده و بر امور سانحه نظارت کنند و این اطلاع رسانی به سایر کشور‌ها بیانگر صداقت ما در عملکرد است.

وی تاکید کرد: اجازه می‌دهیم آمریکایی ها، فرانسوی ها، کانادایی ها، سوئدی‌ها و اوکراینی‌ها در ایران نحوه رسیدگی به سانحه را مشاهده کنند.

هیات ۱۰ نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی در راه ایران

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تحولات مربوط به رسیدگی به سانحه هوایی اخیر اظهار داشت: طبق هماهنگی انجام شده بین وزارت امور خارجه‌های ایران و کانادا یک هیات ۱۰ نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای اوکراینی عازم ایران هستند.

موسوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط به کشور‌هایی که اتباع آن‌ها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده اند دریغ نخواهد کرد و نتایج بررسی‌های فنی هم بر اساس مقررات ایکائو و با مشارکت نمایندگان اوکراین، بویینگ و با حضور متخصصین ناظر از سایر کشور‌های خسارت دیده پس از تکمیل بطور شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید.

ماجرای ادعاهای تازه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

از شب گذشته رسانه های غربی به طور گسترده ای مدعی شده اند که هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سقوط کرده است. این رسانه ها به نقل از منابعی آمریکایی این ادعا را مطرح می کنند.

ادعای این رسانه ها این است که هواپیمای بوئینگ 737 توسط سامانه موشکی tor که یک سامانه روسی است مورد هدف قرار گرفته است.

نخست وزیر کانادا نیز این ادعا را تائید کرده است. جاستین ترودو در یک نشست خبری گفت: «ما اطلاعاتی داریم از منابع متعدد، از جمله از همپیمانان‌مان و از اطلاعات خودمان، که شواهد نشان می‌دهد این هواپیما با یک موشک زمین به هوای ایران ساقط شده. این می‌تواند غیرعمدی هم بوده باشد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر