جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50548
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 15:27
۴۰ نفر از تشییع کنندگان بر اثر ازدحام جمعیت جان باختند؛ شمار مصدومان ۱۹۰ نفر

حضور پرشور مردم کرمان برای وداع با «سردار سليماني»

مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان هم اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود. استانداری کرمان هم شایعه حمله انتحاری در مراسم را تکذیب کرد.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: متاسفانه بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند. گفت: تا این لحظه ۳۲ نفر جان باخته اند و ۱۹۰ نفر نیز مصدوم شده اند. 

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: متاسفانه بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ها، ‌جمعیت شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که از نخستین ساعات صبح امروز در خیابان‌های کرمان دیده می‌شود، بی سابقه بوده است.
‌بر این اساس، میدان آزادی، خیابان شریعتی و سایر خیابان‌های منتهی به گلزار شهدای کرمان مملو از جمعیت بود و هر لحظه به تعداد آن‌ها اضافه می‌شد. مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از ساعت ۸ صبح با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

جان باختن تعدادی از تشییع کنندگان به خاطر ازدحام
پیرحسین کولیوند در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما تصریح کرد: در حال بررسی ابعاد این حادثه هستیم و به محض مشخص شدن شرایط جسمی مصدومان ، اطلاعات تکمیلی از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: خبرهای این حادثه را فقط از مراجع رسمی پیگیری کنند. مراسم تشییع سردار سپهبد سلیمانی صبح امروز با حضور جمعیت انبوه مردم استان کرمان و استان های همجوار در شهر کرمان برگزار شد.

تعداد جانباختگان: ۳۵ نفر 
باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما اعلام کرد:  تعداد جان باختگان ازدحام جمعیت در کرمان ۳۵ نفر و تعداد مصدومان ۴۸ نفر اعلام شده است.

حرکت مردم به سمت گلزار شهدا
بسیاری از جمعیت حاضر در مراسم تشییع از میدان آزادی و از خیابان‌های اطراف خارج می‌شوند تا خود را از مسیر‌های دیگر به گلزار شهدا برسانند. از گلزار شهدای کرمان خبر رسیده است که گلزار شهدا مملو از جمعیت است و هر لحظه به میزان جمعیت افزوده می‌شود.

تدفین حاج قاسم سلیمانی با عبای نماز شب رهبر معظم انقلاب
محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم تدفین سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان، گفت: حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. وی افزود: این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ اولین عبا به شهید حاج احمد کاظمی تقدیم شده بود.

فرمانده سپاه: حرف آخر را اول می گویم: انتقام می‌گیریم
سردار سلامی در مراسم تشییع پیکر مطهر سپبهد شهید سلامی با بیان اینکه عرض اخر را اول می گویم انتقام میگیریم سخت، محکم ، پشیمان‌کننده و قاطع می‌گیریم افزود: امروز در دیار کریمان شاهد طلوع دو خورشید روی زمین است.

وی گفت: ما در نبرد با آمریکا شهدای عزیزی تقدیم کرده ایم فرمانده شجاع وفادار و فداکار و بی نظیر سپاه اسلام که تاریخ بشریت همانند او را کمتر و یا اصلا ندیدند سردار قلب‌ها و دل‌ها و جهان اسلام ایران و اسلام حاج قاسم سلیمانی است.

فرمانده سپاه پاسدران اسلام با اشاره به یاد و خاطره فرمانده رشید رعنا و عاشورایی و ولایی عراقی ابومهدی المهندس اسوه حیا و نجات ووفاداری سرتیپ شهید باز هم از این دیار سرتیپ پاسدار شهید حسین پور جعفری ، پاسدار قهرمان شهید مظفری نیا و شهید دلاورمان هادی طارمی و پاسدار دیگر شهیدمان زمانی نیا تصریح کرد: همه ما امروز می دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می کنیم که در صهولت و هیبت و صلابت و شکوه و معرفت و ایمان کم نظیر است.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه او که در شجاعت همانند مالک اشتر است گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی زهد و تقوا را از ابوذر گرفته بود و او ابوذر بوده و است، او وفاداری را از حضرت عباس(ع) به ولی عصر گرفته بود و همانند ابوالضل عباس(ع) وفاداری به عشق و ایمان را به اثبات رساند.

وی ادامه داد: او عمار، میثم و یاسر بود و جلوه ای از زیباترین فضایل عالم بود و هرگز در نقابل دشمن سست نشد و قلبش آرام بود و برای ۴۱ سال لباس جهاد را از تن در نیاورد

سردار سلامی خاطرنشان کرد: او می دانست لباس جهاد لباس عزت است و گستره شخصیت او فراتر از مرزهای جهان است که امروز همه جهان بشریت با تحسین و ستایش به عنوان اسوه ستایش و مستضعفان یاد می کنند.

سردار سرلشکر حسین سلامی روز سه‌شنبه در آیین تشییع پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان افزود: انتقام ما سخت، محکم، پشیمان کننده، قاطع و تمام کننده خواهد بود. وی تصریح کرد: آرام و مطمئن باشید.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز سرزمین کرمان دیار کریمان شاهد طلوع ۲ خورشید روی زمین است. وی گفت: ما امروز آمده ایم تا در آسمان افتخارات این سرزمین عزیز دو خورشید پرفروغ را که دیگر هرگز غروب نخواهند کرد، تشییع و تدفین کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در نبرد با آمریکا شهدای عزیزی را تقدیم کرده ایم، گفت: یکی از این شهدا فرمانده شجاع ، وفادار، فداکار و بی نظیر سپاه اسلام است که تاریخ بشریت همانند او را کمتر و یا اصلا ندیده است؛ سردار قلب ها و دل ها، سردار رشید جهان اسلام، ایران و کرمان حاج قاسم سلیمانی.
سردار سلامی از شهید ابومهدی المهندس به عنوان فردی رشید، رعنا، عاشورایی ، ولایی و الهی یاد کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سایر همراهان شهید سلیمانی ادامه داد: همه ما امروز می دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می کنیم که در صولت، هیبت، صلابت، شکوه ، معنویت، معرفت و ایمان کم نظیر است.

مراسم خاکسپاری به تعویق افتاد
مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.
وزارت بهداشت: هنوز نمی توان آمار دقیقی از جانباختگان و مصدومان اعلام کرد
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشته و مجروح شدن تعدادی از عزاداران را در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان تایید کرد و گفت: همه مصدومان به بیمارستان منتقل شدند.

کیانوش جهانپور در گفت وگو با ایرنا افزود: حادثه از بین رفتن تعدادی از هموطنان عزادار در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان صحت دارد و متاسفانه تعدادی از عزاداران در ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مصدوم شدند.

وی گفت: ابعاد حادثه در حال بررسی است و هنوز نمی توان آمار دقیقی از کشته ها و مصدومان این حادثه اعلام کرد.  سعید نمکی، وزیر بهداشت در کرمان حضور دارد و شخصا بر پیگیری درمان مصدومان نظارت دارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از آمارهایی که در برخی رسانه ها درباره تعداد کشته ها و مصدومان این حادثه اعلام شده، مورد تایید نیست.

وی افزود: با وجود مشکلاتی که در ازدحام جمعیت برای انتقال مصدومان با آمبولانس وجود داشت اکنون همه مصدومان به بیمارستان منتقل شده اند و درمان آنان در حال انجام است.

جهانپور گفت: ازدحام جمعیت در یکی دو نقطه از جاهایی که تراکم جمعیت وجود داشت باعث شد عده ای از مردم زیر دست و پا و ازدحام بمانند و در این حادثه تعدادی از عزاداران دچار آسیب شدند که در بین آنان زن و مرد و سالمند و نوجوان وجود دارد.

بر اثر ازدحام و فشار جمعیت، تعدادی از تشییع کنندگان مراسم سردار سلیمانی مصدوم شدند و شماری نیز جان باختند.
منابع خبری در استان کرمان در گفت‌ وگو با ایرنا ضمن تأیید این خبر اعلام کردند که این افرادِ اغلب مسن، در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان براثر ازدحام جمعیت آسیب دیده‌اند.

استانداری کرمان: شایعه عملیات انتحاری صحت ندارد
مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: تعدادی براثر فشار جمعیت که اغلب هم مسن بوده اند صدمه دیده اند و موجب کدورت برخی از افراد مشایعت کننده شده است.
حمید شمس الدینی این را نیز هم اضافه کرد که در این رابطه هیچ یک از موارد مطروحه و شایعات در شبکه های مجازی درباره عملیات انتحاری موضوعیت ندارد.

خبر تکمیلی درباره مصدومان
به نوشته باشگاه خبرنگاران، اورژانس کشور: تعداد مصدومان ازدحام جمعیت در کرمان افزایش یافت و به ۱۹۰ نفر رسید

تعداد رسمی جانباختگان
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در مراسم تشییع امروز در کرمان تا این لحظه 32 نفر جان باختند و 190 نفر نیز مصدوم شدند.

تعیین هویت ۴ تن از جانباختگان
پزشکی قانونی کشور اعلام کرد؛ به دلیل ازدحام بسیار بالا و فشار جمعیت در مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان، متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند که اجساد آنان برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی کرمان منتقل شد.
تاکنون پیکر تعدادی از جانباختگان این مراسم به پزشکی قانونی استان منتقل و برای چهار تن از آنان جواز دفن صادر شده است.

اسامی پیکر‌های تعیین هویت شده به شرح زیر است:

۱- سیدجلال جلالی فرزند سیدتقی (استان فارس)
۲- فاضل تب فرزند عبدالحسین (شهرستان بندرعباس)
۳- ابوالفضل زابلی فرزند ابراهیم (شهرستان بم)
۴- جهان رنجبری فرزند عباس (شهرستان بندرعباس)

فوتی‌ها به ۴۰ نفر افزایش یافت
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: تاکنون حدود ۴۰ نفر از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.
پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت جان‌باختگان حادثه کرمان گفت: تاکنون حدود ۴۰ نفر از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱۳ نفر نیز مصدوم شده‌اند.
وی تاکید کرد: ارایه خدمت به این افراد در بیمارستان‌های کرمان درحال انجام است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر