پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 50545
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 11:47
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان مطرح کرد

صادرکنندگان به عراق بر سر دو راهی

مهدی حداد می گوید: محدودیت های صادراتی به بازار عراق، صادرکنندگان به این بازار را سر یک دو راهی قرار داده است؛ چراکه آنها نمی دانند که آیا محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر کنند یا اینکه منتظر بازشدن دروازه عراق به روی صادرات محصولات کشاورزی از ایران بمانند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: صادرکنندگان  به دلیل همین مشکلات بانکی، ارز حاصل از صادراتشان به  دو کشور «قطر و کویت» را نمی توانند برگردانند. زیرا سیستم مالی مناسبی وجود ندارد و برای رفع تعهد ارزی ناگزیرند از طریق صرافی اقدام کنند و دفاتر دارایی آنها بررسی نخواهد شد.

او همچنین با بیان اینکه برنامه‌ریزی ارزی مقوله بسیار مهمی است، اظهار کرد: بانک مرکزی برگشت ارز حاصل از صادرات را به‌صورت بخشی و رشته فعالیت برنامه‌ریزی نکرده و باید نسبت به این کار اقدام کند.

به گزارش «اگزیم نیوز»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان در ادامه افزود: صادرکنندگان محصولات کشاورزی تنها گروهی هستند که کالای خود را بدون واردات در کشور تولید و صادر می‌کند، برهمین اساس لازم است که صادرات در این بخش جدی گرفته شود.

براساس اظهارات این فعال اقتصادی، مشکل دیگری که گریبانگیر صادرات کنندگان قرار دارد، مشکل هزینه های بالای حمل ونقل است. هزینه های حمل و نقل محصولات منجمد نسبت به رقبای خارجی این حوزه بسیار بالاست و همین بالا بودن هزینه ها، منجر به کاهش سود صادرکنندگان در بازارهای هدف می شود.

قوانین و ضوابط دست‌وپاگیر از دیگر مشکلاتی است که حداد به آن اشاره کرد و گفت:  قوانین دست‌وپاگیر در اقتصاد بسیار است و تا زمانی‌که قوانین به درستی اجرایی نشوند، این مشکلات برطرف نخواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان افزود: قوانین در ایران بسیار است اما همین تعداد بالای آن‌ها باعث تناقض آن‌ها با یکدیگر می‌شود، در نتیجه برخی قوانین اضافی باید حذف شوند.

حداد در  بخش دیگری از صحبت های خود به محدودیت های صادراتی به بازار عراق اشاره کرد وگفت: از آنجایی که مسیر صادرات به عراق بسته شده و در این زمینه ممنوعیت های اعمال شده، هزینه زیادی را به کشاورزان تحمیل کرده است؛ چراکه کشاورزان  سال قبل به عراق صادرات داشته امااکنون این مسیر بسته شده  وآنها را بر سر یک دوراهی قرار داده است. آنها نمی دانند که آیا محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر کنند یا اینکه منتظر بازشدن دروازه عراق به روی صادرات محصولات کشاورزی  از ایران بمانند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر