جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50438
تاریخ انتشار: 11 دی 1398 13:36
روحانی در مراسم افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد اعلام کرد

ضرر مالی تحریم‌ها

رئیس‌جمهور: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز باید ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد که ۱۰۰ میلیارد دلار آن پول نفت بود. اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم وجود نداشت در هر سال حدود ۵۰ میلیارد دلار از فروش نفت کسب می‌کردیم. ضرر مالی تحریم‌ها
حسن روحانی رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه امروز بدترین دوران تحریم را می‌گذرانیم، گفت: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز باید ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد که ۱۰۰ میلیارد دلار آن پول نفت بود. وی همچنین با اشاره به ضررتحریم‌ها به کشور گفت: اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم وجود نداشت در هر سال حدود ۵۰ میلیارد دلار از فروش نفت کسب می‌کردیم. لذا اینکه می‌گویند تحریم چه تأثیری داشته است، باید مدیریت را قوی کنیم مانند این است که عضلات را قوی کنیم اما وقتی آب و غذا وجود نداشته باشد، طرف هر چقدر هم قوی باشد، دچار خطر و آسیب خواهد بود. روحانی افزود: اگر تحریم وجود نداشت، پارسال و امسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشورمان اضافه‌تر می‌شد و در کنار آن می‌توانستیم تا پایان امسال از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبارات خارجی استفاده کنیم و این در حالی است که امروز این منابع را در اختیار نداریم و کشور بدون این ۲۰۰ میلیارد دلار اداره می‌شود و با این حال در حد توان تلاش می‌کنیم تا از مشکلات مردم بکاهیم. به گزارش« ایرنا» وی روز گذشته در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد، تاکید کرد که باید به آینده امیدوار باشیم، هرکس به این امید لطمه بزند به مردم کشور و انقلاب ایران خیانت کرده. چرا مردم را مایوس و نگران می‌کنید؟ چرا مردم آینده را سیاه ببینند؟ امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم. روحانی گفت: من در جنگ و بعد از جنگ و انقلاب بوده‌ام و تمام فراز و نشیب‌ها را دیده‌ام و در هر مقطعی مسوولیت داشته‌ام ولی در هیچ مقطعی آنقدر سخت نبوده که اینقدر فشار باشد ولی مسیر را ادامه می‌دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری وی افزود: سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است و به‌رغم همه فشارها و سختی‌ها ۲۰ درصد به حقوق کارمندان در سال جاری اضافه شده و در سال آینده نیز ۱۵ درصد اضافه خواهد شد و این همه می‌تواند نشانه‌هایی از کار و تلاش و امید به آینده باشد. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: همه چیز در گذر زمان است. دولت، حکومت و قدرت، کوتاه مدت و تمام شدنی است اما آنچه ماندگار است خدمت به این مردم بزرگ، فداکار، لایق و شجاع است که جوهره خودشان را بارها و بارها در روزهای سخت کشور نشان داده‌اند.

انتقاد از منفی بافی‌ها
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش افزود: مردم ایران در طول جنگ تحمیلی و در دوران تحریم برای استقلال و عزت کشور خود تلاش کردند و سال‌ها در مقابل تحریم استقامت و تحمل به خرج دادند و امروز با فشارهای دیگران حاضر نیستند منابع و کشور خود را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند. بی‌تردید محاسبه‌گران غربی باز هم در محاسبات خود کاملا  اشتباه کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دولت به‌ویژه کشف منبع بزرگ نفتی تا حدود ۵۳ میلیارد بشکه نفت در منطقه خوزستان و ایلام توسط مهندسین و متخصصان داخلی، اظهار کرد: در مقابل چنین موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی متأسفانه برخی به قدری منفی‌بافی می‌کنند که این موفقیت‌ها فراموش می‌شود، در این زمینه از صدا و سیما و روزنامه‌ها که نمی‌توانیم گله کنیم لابد باید از خودمان گله‌مند باشیم. چرا باید این دستاوردهای بزرگ که متعلق به مهندسین و شرکت‌های ایرانی است، فراموش شود و چرا از کارهای عظیمی که در کشور انجام می‌شود، کمتر یاد می‌شود.

روحانی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و این به نفع نظام است، دولت خادم کوچک مردم است و رئیس‌جمهور نیز اگر جایگاهی دارد، به‌خاطر رأی مردم است و چنانچه در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صدای بلند و با شجاعت سخن بگوید، به پشتوانه مردم است. بسیار علاقه‌مند هستم که تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم یک روزی منتشر شود تا معلوم شود که با چه لحنی با طرف‌های خود حرف زدیم و دستاوردهای ما چه بوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر