جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50418
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 11:54
روحانی در مراسم افتتاح خط مترو هشتگرد:

در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین تحویل مردم می‌شد

حسن روحانی، رئیس جمهور در مراسم افتتاح خط مترو هشتگرد گفت: دولت، حکومت و قدرت کوتاه مدت است، آنچه می‌ماند خدمت به مردم است.
رئیس جمهور با تشریح گام عظیم دولت‌های یازدهم و دوازدهم در توسعه خطوط ریلی کشور تصریح کرد: مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از ۹۰ سال گذشته تا اول دولت یازدهم، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود، اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده که این بدان معنا است ۴۵ درصد خطوط ریلی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد اظهارداشت: تا پایان دولت دوازدهم، یکهزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است ۵۰ درصد خطوط ریلی کشور در دوره ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده اند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه چیز در گذر زمان است. دولت، حکومت و قدرت، کوتاه مدت و تمام شدنی است، اما آنچه ماندگار است خدمت به این مردم بزرگ، فداکار، لایق و شجاع است که جوهره خودشان را بار‌ها و بار‌ها در روز‌های سخت کشور نشان داده اند.

وی با تأکید بر ضرورت خدمت بیش از پیش به مردم، به روز‌های سخت ایران اسلامی در دوران انقلاب، جنگ و تحریم اشاره کرد و اظهارداشت: با وجود بدترین دوران تحریمی کشور، قامت مردم استوار بود و در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند و پیروزی به دست آوردند که این در سایه ایثار و فداکاری مردم بوده است.

روحانی با بیان اینکه خوشحالیم در ماه مبارک جمادی که به نام فاطمه اطهر (س) و فرزند برومندش حضرت زینب کبری (س) زینت یافته است، موفق شدیم، هدیه کوچک افتتاح قطار سریع‌السیر و برقی را به مردم عزیز استان البرز و شهر جدید هشتگرد تقدیم کنیم، گفت: هر روز که می‌گذرد کارگران، مهندسین و مدیران لایق، گلی برای مردم شکوفا می‌کنند و خدمتی جدید به مردم ارایه می‌دهند.

رئیس جمهور به تلاش‌های کارگران عزیز در افتتاح قطار برقی گلشهر – هشتگرد اشاره و تأکید کرد: طبق گزارش‌هایی که در این مراسم عنوان شد، کارگران عزیز در طول سال تنها ۴ روز سر کار نبودند و شبانه‌روز تلاش کردند تا این خدمت بزرگ به مردم ارایه شود. امروز که این نتیجه را به مردم البرز ارایه می‌دهند خستگی آن‌ها مرتفع شده و روحیه شاد آن‌ها دستمزد در این دنیا و در آخرت نیز اجر بی‌پایان خداوند خواهد بود.

روحانی با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فناوری‌های روز برای رفاه مردم، خاطر نشان کرد: این دستور خداوند و پیامبر اسلام (ص) است که از تجربه بشری و علم و دانش بیاموزیم و بکار ببریم.

وی به نبود مترو یا قطار زیرزمینی در دوران قبل از انقلاب اشاره و تأکید کرد: در سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول دعوای بزرگی وجود داشت که آیا اساسا کشور نیاز به مترو دارد یا خیر؟ که در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و به نتیجه هم نرسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مجلس دوم با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیدیم که تهران نیازمند مترو است، افزود: من و آقای دُری نجف‌آبادی مسئول ایجاد و احداث متروی تهران شدیم که بسیاری از روز‌های هفته به چگونگی آغاز بکار متروی تهران می‌گذشت و امروز طبق گزارشات بیش از ۹ میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام شده است.

روحانی اضافه کرد: بی تردید این ۹ میلیارد سفر از طریق مترو، تاثیر عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید برای رفع آلودگی هوا، رفاه مردم و برطرف کردن رنج مردم تلاش کنیم، اظهار داشت: این روز‌ها هوای تهران، کرج و کلان‌شهر‌ها آلوده بود و این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است، بلکه در طول یک قرن آلاینده‌ها کنار هم قرار گرفته و شرایط موجود، ایجاد شده است؛ لذا اگر عامل و علتی در طول ۱۰۰ سال ایجاد شده، حتماً یک روزه نمی‌توان آن را برطرف کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر آلاینده‌ها در طول ده‌ها سال متراکم شده و هوا را آلوده کرده‌اند، دولت‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی برطرف شود، البته آلودگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و ایران در میزان آلودگی در ردیف ۱۶ و هفدهم دنیا قرار دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز با میزان آلودگی حدود ۲۰۰ مدارس کشور را تعطیل می‌کنیم. این در حالی است که در هند با شاخص ۳۰۰ مدارس تعطیل می‌شود و در چین با ۳۶۰ هم مدارس تعطیل نمی‌شود و اگر چین بخواهد با آلودگی ۲۰۰ مدارس را تعطیل کند باید ۶ ماه از سال مدارس این کشور تعطیل باشد و در هند و مکزیک با شاخص ۲۰۰ باید ۹ ماهه سال مدارس تعطیل باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید مشکلات را برطرف کنیم، اظهارداشت: در مسیر حرکت دولت ها، مهم این است که آیا دولت به فکر مردم است، آیا دولت درک می‌کند که مردم در شرایط مشکل هستند، بدون تردید روسا و اعضای دولت هم در تهران زندگی می‌کنند و از دستگاه دیگری برای تنفس استفاده نمی‌کنند، لذا آن‌ها هم احساس می‌کنند که هوا آلوده بوده و تلاش می‌کنند که مشکلات را برطرف کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه مردم باید از دولت توقع داشته باشند این است که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کند و چنانچه در مسیر رفع مشکلات حرکت کرد به وظیفه خود عمل کرده و اگر کاری انجام نداد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت به خوبی درک می‌کند که برای داشتن هوای پاک بایستی آلایندگی بنزین و گازوئیل را برطرف کند؛ لذا آلایندگی گازوئیل در طول دولت یازدهم و دوازدهم از چند هزار به ۵۰ و ۱۰ رسید و حتی در پالایشگاه تبریز این آلایندگی به زیر ۱۰ PPM رسیده است. ضمن اینکه آلودگی بنزین نیز در این دوره کاهش پیدا کرده است و امروز ۷۵ درصد بنزینی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بنزین یورو ۴ و ۵ است در حالی که در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی به مردم عرضه می‌شد.

مهمترین بخش های اظهارات روحانی به شرح زیر است:

دولت، حکومت و قدرت کوتاه مدت است؛ آنچه می‌ماند خدمت به مردم است

برخی کشورهای کوچولوی منطقه جلوی امریکا متواضعند

در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین تحویل مردم می‌شد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر