جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50416
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 11:47
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز (سه شنبه) ۱۰ دی ماه در دادگستری استان تهران، لحظاتی پیش آغاز شد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رییس جمهور گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده و تا امروز تعدادی از جلسات دادگاه برگزار شده و ادامه دارد.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز (سه شنبه) ۱۰ دی ماه با اهالی رسانه ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی و تولد حضرت زینب (س) و روز پرستار و تسلیت دو نوجوان کولبر (برادران خسروی)، گفت: امیدوارم این حادثه تلخ آخرین حادثه‌ای باشد برای کسانی که برای به دست آوردن نان حلال سخت‌ترین شغل و کم مزدترین کار را دارند.

وی افزود: قاچاقچیان عمده و سازمان یافته بدانند اگر دیروز بارش برف و سرمای زمستان جسم «فرهاد» و «آزاد» را اسیر خود کرد، با اقتدار دستگاه قضا و ضابطان قوه قضاییه ان‌شاءالله آتش اجرای عدالت دامن قاچاقچیان عمده را می‌گیرد و در اجرای رهنمود رهبری ضمن به آتش کشیدن کالا‌های قاچاق، این قاچاق جسم قاچاقچیان را در بر می‌گیرد و دست قاچاقچیان را از بن و ریشه قطع خواهد کرد.

وی افزود: مشکل ما در قاچاق، مررنشینان و کولبران نیستند بلکه صادرات و واردات گمرکات و اقدامات گسترده قاچاقچیان است که تولید داخلی را فلج کردند. دولت و دستگاه‌های متولی باید وظیفه خود در جلوگیری از قاچاق کالا و شناسایی قاچاقچیان را انجام دهند. من اعلام می‌کنم که سیاست کیفری قوه قضاییه در رسیدگی به این پرونده‌ها، مجازات قاطع و بازدارنده و افزایش هزینه ارتکاب جرم است. عزیزان احکامی صادر کنند که برای مرتکبین قاچاق هزینه سنگین داشته باشد.

اسماعیلی افزود: در ۹ ماهه اول امسال در ارایه خدمت بی منت به مردم با دستور صادره از ناحیه ریاست قوه مبنی بر توسعه ملاقات‌های مردمی، ۸۳ هزار ملاقات مردمی انجام شد و مردم توانستند با مدیران قضایی مشکلات خود را مطرح کنند. این نشست‌ها برای اطلاع و اقدام است. این ملاقات‌ها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: رییس قوه قضاییه پنج شنبه سفری به البرز دارند. در این استان که یکی از استان‌های مهم است تلاش می‌شود در حل مشکلات قدم برداریم. همچنین فراخوان شده تا تمام دادگستری‌ها و دادستان‌ها که صبح جمعه در یک نشست تخصصی در تدابیری برای رسیدگی به پرونده‌های معوق و دادن عیدی خدمت به این مردم اتخاذ کنند.

وی افزود:رییس قوه دستورالعملی را برای رسیدگی به پرونده‌های معوق صادر کردند و به استان‌ها هم اعلام شد.

اسماعیلی گفت: گلایه ما این است که واحد‌های درون سازمانی در سازمان‌ها و شهرداری‌ها و وزارت خانه‌ها و ... آنگونه باید وظایف خود را انجام نمی‌دهند. در درون قوه قضاییه پرداختن به عیوب و اشکالات سایر دستگاه‌های اجرایی مانع آن نشده که ما به عیوب خود نپردازیم. قبول داریم اگر سوزنی به خود میزنیم باید جوالدوزی به دیگری بزنیم. اهتمام جدی را برای بازرسی‌های درون دستگاهی از قوه قضاییه و شناسایی اشکالات داخل قوه و پرداختن به خود را مدنطر داریم.

وی افزود: بازرسی‌ها اولین مرجعی هستند که باید پیشگیری کنند، اما بیشترین کشف جرم را توسط نهاد‌های نظارتی برون سازمانی داشتیم.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت رورانه خدمات میلیونی به مردم ارایه می‌دهد ادامه داد: در ۹ ماهه امسال ۲۷ هزار و ۸۱۸ مورد بازرسی از دفاتر اسناد رسمی انجام شده که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته و ۳۰۲ نفر از سردفتران و دفتر یاران انفصال موقت و ۵۱۷ نفر به جزای نقدی محکوم و ۳۳ نفر هم سلب صلاحیت شدند. فقط در یک ماه گذشته ۳۰ نفر از پرسنل اداره سازمان ثبت اسناد تهران بازداشت شدند. این‌ها بدین معنی است که دستگاه قضا پای مبارزه با فساد ایستاده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رییس جمهور گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده و تا امروز تعدادی از جلسات دادگاه برگزار شده و ادامه دارد.

وی افزود: نقایصی مدنظر ریاست دادگاه بود که قرار شد بررسی بیشتری کنند که آیا خود دادگاه اقدام کند یا دادسرا؛ لذا نقایصی در پرونده وجود دارد و روند رسیدگی انجام می‌شود.

وی درباره اینکه چرا دادگاه غیرعلنی برگزار شده است، گفت: دادگاه غیرعلنی نبوده است ضمن اینکه تشخیص علنی و غیرعلنی بودن با ریاست دادگاه است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در این نشست از بازداشت یک قاضی دیگر در ارتباط با پرونده اکبر طبری خبر داد.

این خبر در حال تکمیل است...
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر