جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50410
تاریخ انتشار: 09 دی 1398 11:00
روحانی با بیان این که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است گفت: بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم. جنگ را هم ما انتخاب نکردیم. ما هم شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آن‌ها ندادیم. آن‌ها آغاز کردند در یک جنگی که این قامت استوار این ملت بزرگ و فرهیخته را بشکنند.
رییس جمهوری با بیان اینکه دوران تحریم دیر یا زود به سرخواهد رسید، اظهار داشت: این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده‌فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ یا در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید، اما لحن فروردین ۹۸ فرق کرده است؛ آن شرایط، شرایط صلح بود و الان شرایط جنگ است، در همه دنیا جنگ شرایط ویژه خود را دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم روز ملی صنایع پتروشیمی گفت: در شرایط فشار و در شرایط تحریم دشمن، مسیر و راهی که صنعت‌گران انتخاب کرده بودند به خوبی توانستند ادامه مسیر بدهند و این یک افتخار بزرگ برای تاریخ کشور ما است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در اینجا به صراحت می‌گویم دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سرخواهد آمد دلیلش این است که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شدند که با فشار حداکثری ما را نمی‌توانند وادار به تسلیم کنند. همه هدف آن‌ها این بود که برویم سر میز مذاکره‌ای که هر آنچه آن‌ها گفتند ملت ما قبول کنند.

وی یادآورشد: این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ مخصوصا از ۱۳ آبان که فشار‌های حداکثری بر ما وارد شد همانطور که در این یک‌سال و چند ماه می‌بینیم مردم به خوبی ایستادگی کردند. البته این ایستادگی یک بخش مربوط می‌شود به خود مردم که تحملشان بالا برود و بتوانند در شرایط سخت زندگی خود را پیش ببرند.

خرده فرمایش‌های برخی درباره وعده‌های دولت منطقی نیست
روحانی با بیان این که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است گفت: بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم. جنگ را هم ما انتخاب نکردیم. ما هم شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آن‌ها ندادیم. آن‌ها آغاز کردند در یک جنگی که این قامت استوار این ملت بزرگ و فرهیخته را بشکنند.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: بنابراین این حرف یک حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود و الان شرایط جنگ است. در همه دنیا شرایط جنگ شرایط ویژه خود را دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: از سال ۹۷ جنگی را علیه ما آغاز کردند که یک جنگ شدید همه جانبه اقتصادی است. می‌خواستند این جنگ، جنگ سیاسی شود و همه دنیا را وادار کنند روبروی ما و پشت سر آن‌ها قرار بگیرند که ناموفق بودند. خواستند این جنگ را جنگ حقوقی کنند، یعنی سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی ما را محکوم کنند که در این هم ناموفق بودند. در جنگ اقتصادی هدف آن‌ها حاصل نشده و حاصل نخواهد شد.

روحانی با بیان اینکه آمار ما در بهار و تابستان نشان داد، روند اشتغال علیرغم فشار‌ها و تحریم‌ها درست بوده است، اظهار داشت: وقتی اشتغال روند خود را طی می‌کند، نشان می‌دهد تولید هم وجود دارد. تا تولید نباشد، اشتغال هم نیست. ما توانستیم تورم شدیدی که در پایان پارسال شروع شد تا حدی در بهار امسال مهار کنیم و نگذاریم با همان سرعت حرکت کند.

محاسبه دشمنان این بود مردم برای آن‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند
وی با تاکید بر اینکه امسال شرایط ما متفاوت است و امیدواریم در سال آینده، رشد اقتصادی ما منفی نباشد، تصریح کرد: این به معنای ناموفق بودن دشمنان است. با رهبران کشور‌های بزرگی که ملاقات می‌کنیم، همه آن‌ها می‌گویند هم آمریکا اشتباه کرده و هم ناموفق بوده است. این حرف‌ها از سوی نزدیکترین دوستان آمریکا است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: محاسبه آن‌ها این بود که این فشار‌ها بعد از پنج، شش ماه موجب اعتراض مردم می‌شود و آن‌ها به خیابان آمده و شورش و ناآرامی می‌شود. بر این اساس، فکر می‌کردند مردم خواستار حضور بیگانگان و دشمنان می‌شود و فرش قرمز برای آن‌ها پهن می‌شود.

روحانی با بیان اینکه اگر آغازگر جنگ بودیم، ممکن است مورد سوال قرار گیریم که چرا آغازگر این جنگ بودید و تعهدات‌تان را زیرپا گذاشتید، خاطرنشان کرد: اولین عاملی که موجب موفقیت ما شده است، حضور شجاعانه، آگاهانه و هوشیاری مردم بوده است. مردم راه خود را تشخیص داده و دوست را از دشمن تشخیص داده‌اند. ملت ما منحرف نشده است.

پتروشیمی ۲۰ درصد درآمد ارزی و ۵۰ درصد ارز نیمایی را تامین می‌کند
وی با اشاره به تحریم‌ها ابراز داشت: عامل و گام دوم، اقدامات سرداران جبهه اقتصادی است، کسانی که بار فشار را به دوش گرفتند. دشمنان فکر کردند اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود. آن‌ها به نفت خام فشار آوردند، اما از طرف دیگر، همه صنعتگران و کارآفرینان ما تلاش کردند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه پتروشیمی در خط مقدم است، عنوان کرد: در میان درآمد‌های صادراتی غیرنفتی ما، پتروشیمی براساس آمار‌ها در خط جلو و مقدم است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده ۲۰ درصد درآمد‌های ارزی ما از سوی پتروشیمی تامین شده و ۵۰ درصد ارز سامانه نیما را تامین می‌کند.

روحانی ادامه داد: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه ما حمایت است، چه مردم، چه دستگاه‌های اجرایی، چه مجلس و... همه باید از کسانی که به صحنه آمده و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کرده‌اند، حمایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه جهش لایق حرکت این صنعت است، یادآور شد: وقتی از جهش در صنعتی سخن می‌گوییم، یعنی از حرکت عادی سریع‌تر حرکت می‌کند. راه نمی‌رود بلکه شتابان و با جهش حرکت می‌کند. در جهش دوم آمار و ارقامی که امروز ارائه شد، بر این اساس است که تا پایان این جهش محصولات پتروشیمی ما ۱۰۰ میلیون تن می‌شود یعنی دو برابر آغاز دولت یازدهم می‌شود.
 
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم تولید محصولات پتروشیمی ما ۵۵ میلیون تن بود، اما در پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ میلیون تن می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر