پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 50129
تاریخ انتشار: 18 آذر 1398 11:34
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر موضوع مبارزه با فساد قبل از مبارزه با افراد مفسد گفت: فساد تاثیر یک تا هشت درصدی بر رشد اقتصادی دارد.
غلامحسین شافعی امروز در پنجمین همایش مبارزه با فساد که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: روندی که در ارتباط با فساد پیش می‌رود از یک موضوع سرچشمه می‌گیرد و شاید جزو اولویت‌های اول است اما توجهی به آن نمی‌شود.


شافعی گفت: آنچه آینده جامعه را با مشکل مواجه  می‌کند روند مساله اخلاق است زیرا مسائل اقتصادی آن قدر برای ما مشکل آفرین نیست که سقوط اخلاقی برای ما مشکل آفرین است؛ روند حرکت اخلاق یک سیر نزولی با شیب تند را طی می‌کند و بنابراین این مساله را باید به عنوان یک موضوع مهم سرلوحه کار خودمان در جامعه قرار دهیم زیرا به وضع خطرناکی از این نظر می‌رسیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما همان آدم‌هایی هستیم که رفتارهای حاکم بر بازار ما تحسین برانگیز بود و اگر همکار ما در بازار توفیقی نداشت یک ساعت زودتر چراغ مغازه را خاموش می‌کردیم که او هم بتواند در کسب روز بالا بیاید؛ ما از نسل همان افرادی هستیم که در کسب و کارها انسان می‌ساختیم و انسان تحویل جامعه می‌دادیم و بیشتر از اینکه به تولید فکر کنیم به تولید انسان‌ها فکر می کردیم. 

وی افزود: هنوز افرادی هستند که یک نفر را در بنگاه اقتصادی به کار می گرفتند و به او می‌آموختند و حتی او عضو خانواده می‌شد اما الان روابط کار با آن زمان بسیار فاصله دارد. 
شافعی اظهار داشت: ما الان مدعی هستیم که مروج اخلاق هستم و غافل از آنکه چه بر سر اخلاق آورده‌ایم. دیگر فساد در جامعه قبح ندارد و با این شرایط چه بر سر اقتصاد می‌آید باید بگویم که فساد می‌تواند از یک تا 8 درصد روی رشد اقتصادی جامعه اثر بگذارد. 

* تجمل‌گرایی فقر احساسی در جامعه ایجاد می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی از مشکلات اساسی که با آن روبرو هستیم آن است که در جامعه اقتصاد ایران از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی کشور به شدت در حال ترویج است و یکی از عوامل اصلی آن رانت و فساد است و نهایتا تبدیل به تجمل‌گرایی می‌شود؛ خطرناک‌تر این است که تجمل گرایی به یک قاعده اجتماعی تبدیل می‌شود و متاسفانه فقر احساسی در جامعه ایجاد می‌شود که این موضوع از فقر واقعی بسیار خطرناک‌تر است و اگر به این موضوع توجه نشود خیلی دیر می‌شود. 

شافعی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: در طول یک دهه گذشته دائما ایشان به مبارزه با فساد تاکید داشتند و فساد را به اژدهای هفت‌سر تشبیه کردند و فساد مالی را مانند سرطان و خوره عنوان کرده‌اند که باید به آن مبارزه کرد به این فرمایش ایشان باید بسیار توجه کرد زیرا سرطان اگر پیشرفته شود لاعلاج می‌شود. 

وی گفت: باید مواظب باشیم که به آن روزی نرسیم که با ریختن قبح فساد همه بخواهند همرنگ جماعت مفسد شوند.

چند درصد جوامع در هیچ شرایطی فساد نمی‌کنند؟
رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ما عادت کرده‌ایم که همیشه به معلول‌ها بپردازیم و به علت‌ها نمی‌پردازیم اگرچه مبارزه با فاسد ریسک پذیری فساد را بالا می‌برد اما اگر جلوی زمینه‌های ایجاد فساد را نگیریم نمی‌تواند جلوی مفاسد را گرفت. 

شافعی افزود: براساس مطالعه جوامع مختلف نشان می‌دهد که فقط یک درصد از مردم وجود دارند که تحت هیچ شرایطی امکان ندارد که به فساد روی بیاورند. یک درصد هم تحت هر شرایطی به فساد روی می‌آوردند اما 98 درصد جامعه آماده غلتیدن به هر یک از دو طرف هستند بنابراین باید با مبارزه با فساد راه غلتیدن 98 درصد مردم را باید به سمت فساد بست. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر