شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 50077
تاریخ انتشار: 16 آذر 1398 12:55
در پی تقویت طرح فریز نفتی اوپک و متحدانش در قالب کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت (علاوه بر کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای قبلی)، تحلیلگران انرژی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اثرات این رخداد مهم را بررسی کردند.
در پی تقویت طرح فریز نفتی اوپک و متحدانش در قالب کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت (علاوه بر کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای قبلی)، تحلیلگران انرژی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اثرات این رخداد مهم را بررسی کردند.
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان جدید این سازمان که ائتلافی موسوم به «اوپک پلاس» را تشکیل داده‌اند، روز جمعه توافق کردند که علاوه بر تمدید کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای مجموع تولید نفت خود که از ابتدای سال 2017 برقرار بود، روزانه 500 هزار بشکه دیگر از تولید نفت خود بکاهند.

بدین ترتیب کاهش تولید روزانه نفت اعضای ائتلاف اوپک پلاس در مقایسه با ابتدای سال 2017 به 1.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. از طرفی «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در اظهاراتی که رسانه‌های غربی از آن به عنوان «سورپرایزی برای بازار نفت» نام بردند، اعلام کرد که میزان کاهش تولید نفت اوپک پلاس می‌تواند به 2.1 میلیون بشکه نیز برسد زیرا کشورش قصد دارد تولید نفت خود را حتی بیشتر از میزان توافق‌شده در نشست روز جمعه کاهش دهد.

در پی تقویت طرح فریز نفتی که به روند صعودی قیمت نفت در یک هفته اخیر سرعت بخشید، خبرگزاری رویترز در گفتگوهایی کوتاه با کارشناسان بازار انرژی نظرات آنها را درباره اثرات توافق جدید بر بازار نفت جویا شد.

آرمیتا سن، مؤسس و تحلیلگر ارشد انرژی در مؤسسه تحقیقاتی «انرژی اسپکتس»

آنها مجبور بودند که از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند بدون اینکه فشار را بر بازار فیزیکی نفت افزایش دهند. هدف «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر جدید سعودی لزوماً این نبوده که قیمت نفت را به میزان چشمگیری افزایش دهد، بلکه وی می‌خواهد یک کف محکم را برای نفت در نیمه اول سال 2020 بسازد تا روند تضعیف فصلی قیمت نفت را تعدیل کند.

مقامات نفتی عربستان نیز مثل ما بر این باورند که اوپک در نیمه دوم سال 2020 مجبور به افزایش سطح تولید خود خواهد شد و به همین دلیل دوره توافق فعلی کوتاه‌تر خواهد بود.

فیل فلین، تحلیلگر انرژی در گروه مشاوره و سرمایه‌گذاری «پرایس فیوچرز»

کاهش فراتر از انتظار تولید نفت یک حمایت قوی برای قیمت نفت خواهد بود. این کاهش تولید درست در زمانی از سال اتفاق می‌افتد که تقاضا به بالاترین سطح رسیده و فشار بر قیمت‌ها در جهت صعودی افزایش خواهد یافت؛ خصوصاً با توجه به اینکه از ابتدای سال 2020 طبق مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی، باید سوخت دیزل کشتی‌ها حاوی گوگرد کمتری باشد.

شاید واکنش بازار به کاهش سطح تولید چندان شدید نباشد، اما اشتباه نکنید! این کاهش تولید باعث شکل‌گیری یک کف جدید برای قیمت نفت خواهد شد.

اوله هانسن، استراتژیست ارشد بخش کالاهای خام در «ساکسو بانک» دانمارک

اعضای اوپک با توافق کردن بر سر کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت نسبت به سال 2018، خود را به گوشه رینگ برده‌اند. اکنون برای اینکه توافق جدید رعایت شود، اعضایی که بالاتر از سطح تعیین‌شده قبلی نفت تولید کرده‌اند بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت.

کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت تغییری در چشم‌انداز بازار در نیمه اول سال 2020 ایجاد نخواهد کرد زیرا بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، بازار نفت همچنان دچار مازاد عرضه خواهد بود. من افزایش بالقوه محدودی را برای قیمت نفت متصور هستم. نفت برنت احتمالاً در قیمت کمی بالاتر از 60 دلار درجا خواهد زد.

فرانک شالن‌برگر، تحلیلگر «لاندس بانک بادن-وروتنبرگ» آلمان

اگر کاهش 500 هزار بشکه‌ای سطح تولید تنها به‌صورت نمادین باشد، همان‌طور که سطح تولید هدف‌گذاری شده تنها به سطح تولید کنونی نزدیک شده است، آن‌گاه بازار ناامید خواهد شد و قیمت نفت برنت به کمتر از 60 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. اما اگر معنای توافق جدید این باشد که واقعاً 500 هزار بشکه دیگر نفت از بازار حذف خواهد شد، آن‌گاه نفت برنت می‌تواند در حوالی 65 دلار تثبیت شود.

انتظار می‌رود که در سال 2020 تقاضای روزانه نفت 900 هزار بشکه نسبت به امسال افزایش یابد، اما عرضه نفت از این قوی‌تر خواهد بود و این امر به ایجاد مازاد عرضه به میزان 800 هزار بشکه در روز منجر خواهد شد. اگر 500 هزار بشکه از عرضه نفت کم شود، آن‌گاه مازاد عرضه به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

دانیل بریزمان و کارستن فریتسک، تحلیلگران «کومرتس بانک» آلمان

به لطف کاهش‌های داوطلبانه و غیرداوطلبانه تولید نفت در کشورهای عضو اوپک، تولید نفت اعضای اوپک از چندین ماه قبل تاکنون به میزان قابل‌توجهی کمتر از سطح توافق‌شده بوده است. به عبارت دیگر، تصمیمات اخیر تأثیر بسیار کمی خواهند داشت.

ما بر این باوریم که تصمیم اخیر اعضای اوپک، برای تغییر در وضعیت بازار نفت کفایت نمی‌کند. مازاد عرضه در بازار نفت طی سه‌ماهه اول سال 2020 بسیار بالاتر از 500 هزار بشکه در روز خواهد بود. علاوه بر این، مشخص نیست که مازاد عرضه قابل‌توجهی که احتمالاً در سه‌ماهه دوم سال 2020 نیز اتفاق خواهد افتاد را چگونه می‌تواند بدون کاهش سطح تولید مهار کرد.

نوبرت روکر، رئیس بخش مطالعات اقتصادی و تحقیقات نسل جدید بانک «ژولیوس بائر» سوئیس

از نظر من این توافق اثری خنثی خواهد داشت. قیمت نفت در کوتاه‌مدت حوالی 60 دلار در هر بشکه خواهد بود و در سال 2020 نیز پایین‌تر خواهد آمد.

پیش‌بینی من این است که افزایش تقاضای نفت در آینده روندی ملایم خواهد داشت و تولید نفت در آمریکا، کانادا، برزیل و دریای شمال افزایش خواهد یافت. کشورهای نفتی تاکنون در سیاست‌گذاری‌های نفتی خود نتوانسته‌اند راهکار مناسبی در برابر کاهش رشد تقاضای جهانی نفت بیابند. هرچه قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه نزدیکتر شود، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا نیز تولیدشان را افزایش خواهند داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر