پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 50010
تاریخ انتشار: 12 آذر 1398 13:31
درخواست تحقیق درباره سخنان فرمانداری که حکم تیر داد

پس‌لرزه‌های سخنان جنجالی خانم فرماندار

در این بین کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار نیز به سخنان لیلا واثقی واکنش نشان داده است. نوروزی اظهارات فرماندار شهر قدس را "صادقانه"، اما دارای "تبختر" و "خوی خشونت" توصیف کرده است. این حقوقدان در یادداشتی نوشته که " این اولین موردی است که بطور مشخص معلوم می‌شود دستور تیر توسط چه کسی صادر شده است.
 گفت‌وگوی لیلا واثقی فرماندار شهر قدس (قلعه حسن خان) و اظهارات مهم او پیرامون شلیک نیرو‌های نظامی به سمت معترضان موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. اظهارات لیلا واثقی روایتی تلخ از نحوه کنترل بحران توسط فرماندار شهر قدس است. چند روز پس از انکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی، از فرماندار شهر قدس و مدیریت او در صحنه در جریان اعتراضات مردم تمجید کرده بود، روزنامه ایران در گفتگو با او روایتی دسته اول از ماجرا‌های قلعه حسن خان منتشر کرد.


فرماندار شهر قدس گفت که در جریان تظاهرات مردم شهرستان در روز ۲۵ آبان، نیروی انتظامی نمی‌خواست با مردم مقابله کند و نیرو‌های فرمانداری هم آنجا را خالی کرده و رفتند: «.. فقط تعداد کمی از پرسنل مرد فرمانداری مانده بودند... مهاجمان رفتند پمپ بنزین ثارالله را آتش زدند و برگشتند... وقتی رسیدند که تعدادی از نیرو‌های انتظامی داخل فرمانداری که مسئول حفاظت بودند رفته بودند اطراف شهرداری برای محافظت. یک تعداد محدودی اینجا در فرمانداری ماند و وقتی جمعیت را با آن خشم دیدند، از در ورودی فرمانداری عقب‌تر آمدند. معترضان در را شکستند و سینه سپر کردند و گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید، چون می‌دانستند نیروی انتظامی دستور شلیک ندارد.» این روایت را می‌توان صادقانه‌ترین روایت مقامات مسئول از اتفاقات رخ داده در ناآرامی‌های اخیر کشور دانست.
فرماندار حق صدور حکم تیر دارد؟!
منتقدانی نیز گفته اند که اساسا فرماندار حق صدور حکم تیر را ندارد و باید شورای تامین در این باره تصمیم بگیرد. نعمت احمدی حقوقدان در این مورد گفت: "بنابر قوانین موجود چه در برنامه توسعه، چه حدود اختیارات فرمانداران قانونی فرماندار را مجاز به صدور حکم تیر نمی‌داند."

او تاکید کرد: "اگر شورای تامین تشکیل بشود که فرماندار یک عضو از آن شورا محسوب میشود می‌توانند به این تصمیم در شرایط خاص برسند، ولی تصمیم باید در شورا گرفته شود. در صورت رسیدن به این تصمیم و وجود مجوز استفاد از سلاح، باید قانون بکارگیری از سلاح هم کاملا رعایت شود."

این وکیل دادگستری در خصوص اینکه آیا صدورحکم تیر از سوی فرماندار میتواند از مصادیق حفاظت از خود و فرمانداری باشد و در این شرایط امکان دستور حکم تیر از سوی فرماندار وجود دارد یا خیر اینگونه گفت: «ایشان می‌تواند در شرایطی که امنیت شخصی وی در خطر است تنها از خود در برابر معترضان دفاع کند، ولی نمی‌تواند در مجموعه‌ای که سلسه مراتب اداری دارد دستور تیراندازی بدهد. شخصا و به تنهایی و بدون هماهنگی با شورای تامین نمی‌توانست به صدور این دستور برسد. ایشان دستور حمله داده است از خود یا ساختمان فرمانداری دفاع نکرده است.»

به عقیده احمدی اقدام فرماندار شهر قدس ناشی از «نبود فکر دموکراسی در دیدگاه فرماندار است.» در حالیکه بسیاری از حقودانان می‌گویند فرماندار حق صدور حکم تیر را ندارد، اما سایت رکنا به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور در این باره نوشت: "تحت شرایطی فرماندار اجازه صدور حکم تیر دارد.

این منبع آگاه در مورد اینکه در چه شرایطی مجاز به صدور حکم تیر است با بیان اینکه در زمانی که مبحث حفاظت از فرمانداری مطرح باشد می‌تواند طبق قوانینی حکم تیر صادر کند چنین ادامه داد: "مقرراتی وجود دارد که طی آن فرماندار مجاز می‌شود که حتی تا حکم تیر برای حفاظت از فرمانداری پیش برود."

او با تاکید بر اینکه، آزادی بیان برای رسانه‌ها وجود داد، ولی در این شرایط بهتر است مسئولانه‌تر عمل کنند و با ادامه پرداختن به این مبحث ذهن مردم را جریحه دار نکنند افزود: "در متن منتشر شده از این مصاحبه در روزنامه ایران اصلا به این بخش یعنی دستور حکم تیر فرماندار شهر قدس پرداخته نشده است و تنها چند ساعت بعد از انتشار در روزنامه این فیلم در فضای مجازی پخش شد و عکس العمل‌های جامعه را نیز در برداشت."
پس‌لرزه‌های سخنان جنجالی خانم فرماندارلیلا واثقی مهر ماه به عنوان فرماندار شهر قدس منصوب شد
چند سوال مهم
در این بین کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار نیز به سخنان لیلا واثقی واکنش نشان داده است. نوروزی اظهارات فرماندار شهر قدس را "صادقانه"، اما دارای "تبختر" و "خوی خشونت" توصیف کرده است. این حقوقدان در یادداشتی نوشته که " این اولین موردی است که بطور مشخص معلوم می‌شود دستور تیر توسط چه کسی صادر شده است."
 
به عقیده کامبیز نوروزی درباره سخنان واثقی، باید تحقیق و بررسی کامل به عمل آید.

این حقوقدان در ادامه سوالاتی درباره سخنان فرماندار شهر قدس مطرح کرده است، "آیا شرایط برای دستور تیر فراهم بوده است؟ آیا نیروی انتظامی مستقر در محل مجاز به تبعیت از دستور او بودند. نتیجۀ دستور تیر چه بوده؟ آیا کسی با این دستور مجروح یا کشته شده است؟ مقررات انتظامی در این موارد چه می‌گوید؟ آیا بدون دستور تیر امکان حراست از ساختمان فرمانداری نبود؟"

نوروزی در ادامه با اشاره به این گفته فرماندار که "مأموران حفاظت فرمانداری برای حفاظت از شهرداری رفته بودند"، نوشت: «مضمون این حرف خانم واثقی می‌تواند این باشد که اگر آن‌ها در محل فرمانداری می‌بودند احتمالاً قادر به مهار مهاجمین می‌شدند. به عبارت دیگر اگر در مواجهه با مهاجمین به شکل حرفه‌ای و اصولی با نیروی کافی رفتار می‌شد، نیازی به شلیک گلوله نبود. آیا گزارشی که او می‌دهد درست است؟ در اینصورت چرا برای تدارک دفاع از ساختمان فرمانداری نیروی کافی گسیل نشد. شاید با حضور مأمور محافظتی کافی، کار بدون شلیک یا دستور تیر فیصله می‌یافت. به این ترتیب غیر از خانم واثقی از کسان دیگری هم باید تحقیق شود که در آن محل مسئولیت انتظامی داشتند.»

در عین حال عده‌ای معتقدند فرماندار شهر قدس به خاطر سوء مدیریت و اقدام غیرقانونی باید به سرعت برکنار و محاکمه شود. اما در این بین یک دیدگاه جالب توجه دیگری نیز مطرح شده است. احسان مازندرانی روزنامه نگار اعتدالگرا در توئیتی نوشته است: " معتقدم فرماندار شهر قدس را نه به‌خاطر دستوری که ادعا می‌کند صادر کرده بلکه برای EQ حداقلی و عدم صلاحیت مدیریتی باید برکنار کرد. کسی که نمی‌داند در مقابل دوربین چه بگوید حتی اگر آنچه کرده در فهرست وظایفش باشد فاقد هوش هیجانی کافی است. رییس شورای تامین نباید خنگ باشد!"

این توئیت جنجالی مازنداران بازتاب زیادی داشته و بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی به او تاخته اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر