پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 50004
تاریخ انتشار: 11 آذر 1398 19:27
معاون گمرك تشريح كرد

دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به رسوب ۱۵۰۰ کانتینر برنج گفت: اگر بخشی از برنج‌های دپوشده در بندر شهیدرجایی ترخیص نشده است، به دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی بوده که باید دلیل آن را از سازمان‌های مربوطه جویا شد.
به گزارش روز دوشنبه گمرک ایران، «مهرداد جمال ارونقی» افزود: از جمله کالاهایی که مشمول طبقه‌بندی بر اساس کاربرد می‌شوند، می‌توان به کاغذهای مشمول فصل ۴۸ جدول تعرفه کتاب مقررات صادرات و واردات اشاره کرد که این ردیف تعرفه ها دارای ردیف های فرعی بوده و ماخذ متفاوتی را دارند.

وی ادامه داد: گمرکات اجرایی در هنگام ترخیص کالاهای مذکور، علاوه بر استعلام ماهیت کالا، نیازمند استعلام درخصوص «کاربرد» اقلام مذکور نیز هستند تا طبقه بندی کالا برای اخذ حقوق ورودی و اِعمال مقررات به طور صحیح، انجام شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است به دلیل عدم امکان ردیابی نوع استفاده کالاها، تعیین نوع کاربرد این کالاها در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان نیست، مقرر شد موضوع در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان تام الاختیار گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد بررسی و تصمیم‌گیری شود.

ارونقی افزود: در این جلسه مصوب شد که سازمان ملی استاندارد باید پس ازاستعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کاربرد کالاهای وارده با ذکر ردیف تعرفه مشخص، نسبت به پاسخگویی و تائید یا عدم تایید کاربرد کالای مورد استعلام با ردیف تعرفه مشخص اقدام کند.

وی با اشاره به ابلاغ این مصوبه از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرایی، یادآور شد: بنابراین هیچگونه تاخیری از این نظر مربوط به سازمان گمرک نبوده و رسوب پیش آمده در خصوص کاغذهای دپو شده در گمرکات اجرایی، ارتباطی به گمرک ندارد.

ارونقی با اشاره به رسوب مقادیر زیادی کاغذ در گمرکات بیان کرد: اظهارنامه‌های زیادی متعلق به کاغذ در گمرکات اجرایی اظهار شده که با این مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: تمامی این اظهارنامه‌ها مفتوح بوده و تشریفات گمرکی آن‌ها انجام شده و فقط باید کاربرد این کالاها اعلام شود تا گمرکات اجرائی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام کند.

ارونقی اعلام کرد: گمرک ایران آمادگی را دارد به محض حصول نتیجه در خصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام کند.

دلایل دپوی هزار کانتینر برنج

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره دپوی هزار کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی، تصریح کرد: گفته شده که «اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص ۱۰۰۰ کانتینر کالا از گمرک شده است»، اما باید اعلام کرد در این خصوص هیچگونه اختلافی بین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد.

ارونقی ادامه داد: گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهید رجایی بندرعباس بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج های دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام کرده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان‌های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام کنند، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمی رسد.

معاون فنی گمرک تاکید کرد: گمرکات اجرایی بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی‌توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

این مقام مسوول توضیح داد: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده که قریب به اتفاق این برنج‌ها به گمرک شهید رجایی اظهار شده‌اند؛ بنابراین باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این کانتینرها محقق شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر