شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 49997
تاریخ انتشار: 10 آذر 1398 13:19
رئیس کل گمرک ايران، در همایش تجارت با اوراسیا از همکاری وزارت گمرک اوراسیا براي به حداقل رساندن ایستایی کالاها خبر داد.
به گزارش راه امروز - ارغوان قاسمی: رئیس کل گمرک ايران در همایش تجارت با اوراسیا با بیان اینکه در حال حاضر کل تولید ناخالص دنیا 85 هزار میلیارد دلار است، اظهار کرد: از این میزان بیش از 20 هزار میلیارد دلار حجم تجارت دنیا است که 25 درصد کل تولید دنیا در قالب تجارت را تشکیل می‌دهد.
ب
ه گفته مهدی میراشرفی با توجه به حجم بالای تجاری، توجه به توسعه تجارت می‌تواند موجب ارتقای رفاه در کشورهای دنیا شود.
رئیس کل گمرک ايران، با بيان اينكه پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال‌های آینده با سختی انجام می‌شود، گفت: در چنين شرایطي کشورها بايد برای کاهش زیان آماده باشند. 
رئیس کل گمرک یکی از اقدامات برای کاهش زیان کشورهای دنیا در آینده را پیمان‌های تجاری منطقه‌ای عنوان کرد و در ادامه افزود:  برای ایران پیمان تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند ظرفیت بالایی برای توسعه تجارت و کاهش زیان در آینده باشد. 
رئیس کل گمرک با اشاره به اينكه نگاه ایران در بخش خارجی نگاه به شرق است، گفت: با این نگاه باید از فرصتی که اتحادیه تجاری اوراسیا برای ما ایجاد کرده، نهایت استفاده را ببريم تا در آينده و در بحث تجارت حرفی برای گفتن داشته باشیم.

همچنين بنابه اظهارات رئيس گمرك، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، که مراکز تجاری از کشورهای غربی و وال‌ استریت در حال حرکت به سمت شرق دنیا از جمله چین و هند است. به گفته او، قابلیتی که حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ايران ایجاد می‌کند، زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم ایران در تقاطع تجاری شمال به جنوب (سن‌پترزبورگ و بمبئی) و شرق به غرب (شانگهای و اروپا) قرار دارد.
میراشرفی اين موضوع را نيز مورد اشاره قرار داد كه برای کسب حداکثر منفعت از موقعیتی که توافقنامه اوراسیا برای ما ایجاد کرده است، باید در کنار تخفیفات ترجیحی تعرفه‌های گمرکی اقدامات دیگر برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو صورت پذیرد. 
رئیس کل گمرک، روند ايستايي كالاها در گمرك را مورد اشاره قرار داد  وگفت: برآورد می‌شود به ازای هر یک روز توقف کالا در مکان‌های گمرکی یک درصد به قیمت نهایی کالاها اضافه می‌شود. به همین جهت برای به حداقل رساندن ایستایی کالا در حال اتخاذ تصمیمات همکاری با وزارت گمرک اوراسیا هستیم.
او همچنين از برگزاری جلسات مشترک با وزارت گمرک اوراسیا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این جلسات ضمن رفع موانع دروازه‌های مشترک تجاری نیز بین طرفین ایجاد خواهد شد.
ميراشرفي اين نكته را نيز متذكر شد كه  با عملکرد مناسب طرفین، موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا بر روی کاغذ نمانده و به مرحله اجرا به طور موثر برسد.
میراشرفی با تاکید بر اینکه در یک ماهه گذشته بیش از 1.5 میلیون دلار از کالاهای وارداتی کشورهای عضو اوراسیا از تخفیفات ترجیحی کالایی برخوردار شده‌اند، بيان كرد كه  براساس توافقنامه بین طرفین، ما به تعهدات تخفیفات ترجیحی گمرکی خود در یکماه گذشته عمل کرده‌ایم اما کشورهای طرف این مزیت را برای تجار ما قائل نشدند.
بنابه اظهارات اين مقام مسوول در گمرك، برای برخورداری تجار ايراني از تخفیفات ترجیحی نیاز به 34 مهر گواهی مبدأ بر اسناد بوده که اخیرا اجرایی شده است.  البته او ابراز اميداوري  كرد كه با توجه به مدت‌زمان توافقنامه 12 ماهه، تخفیفات ترجیحی برای تجار ما نیز در یک ماهه گذشته اجرایی و هزینه‌های مربوطه به آنها برگردانده شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر