پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 49950
تاریخ انتشار: 04 آذر 1398 14:35
سه دهک پردرآمد جامعه که از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته‌اند، در سال رقمی حدود ۳۶ میلیون تومان درآمد دارند. این رقم برای خانواده‌های دهک دهم به عنوان ثروتمندترین گروه جامعه به ۱۰۴ میلیون تومان می‌رسد. آن‌ها اغلب در سه گروه شغلی متخصص فنی و علمی، فروشندگان و کارکنان خدماتی و مقامات عالی رتبه و مدیران قرار می‌گیرند
به گزارش راه امروز:  یارانه بنزین برای هفت دهک کم‌درآمد جامعه به صورت ماهانه پرداخت شود. با این حساب آن‌هایی که در دهک‌های هشتم، نهم و دهم به عنوان گروه پردرآمد‌ها از پرداخت یارانه بنزین کنار گذاشته‌اند، در بین سه دهک پردرآمد جامعه قرار دارند. بررسی گزارش‌های بودجه خانوار مرکز آمار ویژگی‌های این سه دهک را معرفی کرده و شرایط اقتصادی آن‌ها تا حدودی مشخص است. آن‌ها در سال حداقل ۳۶ میلیون تومان درآمد دارند که این رقم برای دهک دهمی‌ها به ۱۰۴ میلیون تومان می‌رسد. وضعیت شغلی سرپرست خانواده‌هایی که در بین سه دهک پردرآمد جامعه دسته‌بندی می‌شوند، عموما در سه گروه شغلی متخصص فنی و علمی، فروشندگان و کارکنان خدماتی و مقامات عالی رتبه و مدیران قرار می‌گیرد. حدود دو سوم آن‌ها صاحب‌خانه هستند و اجاره پرداخت نمی‌کنند. در این گزارش ویژگی‌های سه دهک پردرآمد جامعه را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم آن‌هایی که از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته شده‌اند چه ویژگی‌هایی دارند. ممکن است خیلی از کسانی که در واقعیت بین سه دهک پردرآمد جامعه نیستند، یارانه بنزین را دریافت نکرده باشند. دولت برای این دسته از خانواده‌ها کد دستوری *۶۳۶۹# را معرفی کرده تا اعتراض خود را به دریافت نکردن یارانه بنزین اعلام کنند. توجه داشته باشید که آخرین گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار در دهک‌های مختلف جامعه، مربوط به سال ۹۷ است و باید به ارقام این گزارش تورم ۲۷ درصدی را هم اضافه کنید.


خانواده‌های ثروتمند در ماه چقدر درآمد دارند؟
ثروتمندترین دهک جامعه در سال رقمی حدود ۱۰۴ میلیون تومان درآمد دارد. خانواده‌هایی که در دهک دهم قرار می‌گیرند ماهانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارند. البته دهک دهم در بین کسانی که یارانه نمی‌گیرند تنها نیستند، چرا که هر سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شده‌اند. دهک هشتمی‌ها که به نوعی کم‌ترین درآمد را در بین گروه ثروتمندان دارند، در سال رقمی حدود ۵۲ میلیون تومان درآمد دارند که معادل ماهانه آن می‌شود چهار میلیون و ۳۳۰ هزار تومان. این خانواده‌ها به طور میانگین ۳.۵ نفره هستند و به طور متوسط ۱.۵ نفر آن‌ها درآمد دارند. به عبارتی می‌توان گفت: کسانی که از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته شده‌اند، در ماه حداقل چهار میلیون و ۳۳۰ هزار تومان پول در می‌آورند.

شغل سرپرست خانواده‌هایی که یارانه بنزین نمی‌گیرند
خانواده‌هایی که در سه دهک بالای جامعه قرار دارند، عموما در سه گروه شغلی جای می‌گیرند. سرپرست این خانواده‌ها در اغلب موارد متخصصان علمی و فنی هستند. فروشنده‌ها و کارکنان خدماتی دیگر گروه شغلی است که سرپرست خانواده‌های سه دهک بالای جامعه در آن فعالیت می‌کنند. در این بین ۱۱ درصد از سرپرستان ثروتمندترین دهک جامعه یعنی دهک دهم، از قانون‌گذاران و مقامات عالی‌رتبه و مدیران هستند. باید توجه داشته باشید که در حدود یک سوم سرپرستان خانواده‌های سه دهک پردرآمد جامعه، درآمد بدون شغل دارند. از جمله این موارد می‌توان به ملاک‌ها، سرمایه‌گذاران بورس، تاجران و ... اشاره کرد.

هزینه ماهانه خانواده‌های ثروتمند چقدر است؟
برخوردارترین دهک جامعه یعنی خانواده‌های دهک دهم در سال رقمی حدود ۹۴ میلیون تومان پول خرج می‌کنند که می‌شود ماهانه هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. میزان هزینه این دهک با دهک‌های پایین‌تر اختلاف زیادی دارد. خانواده‌های دهک هشتم که آن‌ها هم در بین سه دهک پردرآمد جامعه قرار می‌گیرند، در سال رقمی حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول خرج می‌کنند که معادل ماهانه آن رقمی حدود سه میلیون تومان است. باید توجه داشته باشید که این ارقام مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی است. دهک دهمی‌ها علاوه بر ۹۴ میلیون تومانی که برای مسکن، پوشاک، لوازم خانه و ... خرج می‌کند، حدود ۱۹ میلیون تومان هم هزینه خوراکی دارند که جمعا می‌شود رقمی حدود ۱۱۳ میلیون تومان در سال. به عبارتی می‌توان گفت: خرج خانواده‌های دهک دهم به عنوان ثروتمندترین دهک جامعه، بیشتر از درآمد ۱۰۴ میلیونی آنهاست.

خانواده‌های دهک هشتم که لب مرز سه دهک پردرآمد قرار می‌گیرند، علاوه بر هزینه سالانه ۳۶ میلیون تومان، حدود ۱۱ میلیون تومان دیگر هزینه خوراکی دارند که جمعا می‌شود ۴۷ میلیون تومان در سال و رقمی حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ماه.
 
خرج عمده خانواده‌های پردرآمد مثل دیگر خانواده‌ها، اجاره خانه است. دهک هشتمی‌ها که اولین گروه از سه دهک پردرآمد جامعه به حساب می‌آیند، در ماه حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می‌کنند. باید توجه داشته باشید که این رقم میانگین است و طبیعتا کسانی که صاحبخانه هستند و اجاره پرداخت نمی‌کنند، باعث کاهش این رقم می‌شوند. متوسط اجاره بها پرداختی در خانواده‌های دهک دهم به عنوان ثروتمندترین دهک جامعه به ماهانه سه میلیون تومان می‌رسد.
وضعیت مسکن خانواده‌هایی که یارانه بنزین دریافت نمی‌کنند
سه دهک پردرآمد جامعه عموما در خانه‌های بزرگ زندگی می‌کنند. متوسط متراژ مسکن خانواده‌های دهک هشتم به حدود ۱۱۰ مترمربع می‌رسد. این رقم برای خانواده‌های دهک دهم به عنوان ثروتمندترین گروه جامعه، به ۱۳۰ مترمربع می‌رسد.

۶۵ تا ۷۰ درصد خانواده‌هایی که در سه دهک پردرآمد دسته‌بندی شده و یارانه نمی‌گیرند، صاحب‌خانه هستند. در بین دهک هشتمی‌ها ۱۳ درصد در خانه اجاره‌ای سکونت دارند و ۱۱ درصد خانه‌شان را رهن کرده‌اند. از طرف دیگر خانواده‌های دهک دهم، کمتر اهل اجاره‌نشینی هستند. طوری که تنها هشت درصد از این خانواده‌ها اجاره‌خانه پرداخت می‌کنند. ۱۳ درصد خانه‌شان را رهن کرده‌اند و ۷۰ درصد دیگر صاحب خانه هستند.
۷۲ تا ۸۸ درصد کسانی که یارانه بنزین نمی‌گیرند، خودرو دارند
گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد اغلب خانواده‌های حاضر در سه دهک پردرآمد جامعه که از دریافت یارانه کنار گذاشته شده‌اند، خودرو شخصی دارند. طوری که ۷۲ درصد خانواده‌های دهک هشتم خودرو دارند که این رقم برای دهک‌دهمی‌ها به عنوان ثروتمندترین گروه جامعه به ۸۸ درصد می‌رسد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر