شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 49920
تاریخ انتشار: 03 آذر 1398 12:31
در جريان امضاي تفاهم نامه مرکز ملی فرش با اتاق چین و ایران مطرح شد

پیمان سپاری ارزی فرش دستباف 12 ماه شد

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش را از هفت ماه به ۱۲ ماه اعلام كرد و از صادرات فرش به كشورهايي مثل آمريكا از طريق بازارهاي واسط خبر داد.
رئیس ملی مرکز فرش ایران در نشست خبری خود که صبح امروز در محل  وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال رونق تولید، فرش ایرانی به عنوان ایرانی ترین کالای ایرانی باید فعال باشد، از امضا تفاهم نامه مشترک با اتاق بازرگانی ایران و چین در راستای افزایش صادرات فرش به کشور چین خبر داد. 
فرشته دست پاک، گفت: فرش دستباف کالایی است که در شرایط مختلف توانسته به کمک کشور بیاید و نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد.
او  با اشاره به تاریخچه فرش دستباف که در همه دوران ها به عنوان کمک به اقتصاد کشور شتافته است، از فرش به عنوان یکی از سه کالای استراتژیک یاد کرد که در دور افتاده ترین روستاهای کشور می توان دار قالی قالبافان را شاهد بود.
دستپاک با اشاره به اینکه 80 درصد از تولیدات فرش ایرانی در حوزه صادرات است، گفت: 20 درصد توليدات فرش وارد بازار داخل مي شود. البته ما درصدد هستیم که مردم در تجهیزات و تزیینات منازل خود که سلامت جسمی آنها را نیز در پی دارد، از فرش دستباف استفاده کنند.
البته اين مقام مسوول در مورد آمارهاي صادراتي فرش دستباف نيز عنوان كرد كه حدود 30 درصد صادرات ايران به آمريكا از آمار رسمي گمرك حذف شده، اما صادركنندگان بازار سنتي از طريق روش هاي ديگر به دنبال صادرات آنهم از طريق كشورهاي واسط هستند. 
بنابه اظهارات او، بيشترين صادرات فرش به سه كشور آمريكا با سهم 30 درصد، آلمان با سهم 12درصد،  وژاپن بوده است. اما با تشديد تحريم ها،  ببشترين صادرات كشور در تسخير ژاپن است. البته براساس گفته هاي دست پاك، يكي از برنامه هاي مركز ملي فرش،توسعه صادرات به 15 كشور همسايه است. 

او در بخش ديگري از صحبت هاي خود از همکاری دانشگاه شهید بهشتی با مرکز ملی فرش دستباف خبر داد و گفت: ارائه آخرین یافته های علمی در زمینه تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان با همکاری این دانشگاه در دستور کار است. بنابه اظهارات  او، در این نمایشگاه پزشکانی حضور دارند که می توانند از دلایل تاثیر فرش بر سلامت خبر دهند، در همين راستا، ما قصد تجاری سازی این امر را در موضوع فرش دستباف داریم. فرش دستباف می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی داشته باشد
رئیس مرکز ملی فرش در بخش بعدي صحبت هاي خود به مغفول ماندن قصه های فرش و فرش دستباف اشاره کرد و گفت: ما نتوانستیم از این ظرفیت در تجاری سازی و افزایش فروش استفاده کنیم.
او در عين حال به استفاده از پژوهش نامه های دانشجویی در طرح تاپ اشاره کرد و در ادامه افزود:  فرش کالایی مردمی است که دولت ها کمترین نقش را در ترویج و توسعه آن داشته اند، اما دومین کالایی که بعد از نفت تحریم شد، فرش بود.
دستپاك همچنين با اشاره به حضور تشکل ها و اتحادیه های فعال در کشور از دایر شدن تشکل ها و سازمان هاي مردم نهاد بین المللی خبرداد تا بسیاری از مشکلات و دغدغه فعالان فرش از طریق این تشکل ها در سطح بین المللی بررسی و مرتفع گردد.  دستپاک به ثبت 29 منطقه درWIFO سازمان جهانی مالکیت فکری، وابسته به سازمان ملل متحد،  نيز  اشاره کرد و گفت: به زودی 22 منطقه نیز به ثبت جهانی یونسکو خواهد رسید.
متولي مركز ملي فرش در ادامه تعهدات ارزی را یکی از مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: از آنجا که سال گذشته صادرات فرش با مشکل مواجه بود، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به 7 ماه افزایش پيدا كرد و خوشبختانه به تازگی نیز با دستور وزیر صنعت، این بازه زمانی به یکسال افزایش یافته است. 
او در همين حال به تسهیل ورود فرش های مرجوعی که پیش از این تجار و بازرگانان برای فروش و صادرات روانه ديگر كشورها كرده بودند، گريزي زد وگفت: فعال اين حوزه، به دلیل برخی مشکلات نمی توانستند برای انجام مرمت آنها را به کشور برگردانند خبرداد و گفت: با حمایت ها معاونت بازرگانی و همراهی گمرک، فرش مرجوعی که سبب اشتغال در کشور ترکیه شده بود به کشور برگردانده می شود. 
او با اشاره به فعال بودن 2 میلیون نفر در صنعت فرش به بیمه قالیبافان نيز اشاره و عنوان كرد: در اواخر سال گذشته با هماهنگی هایی که با کمیسیون تلفیق، صنایع و اقتصاد مجلس صورت گرفت، بیش از سه برابر سال 97 بودجه برای موضوع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان اختصاص داده شد. اما درسال 98 به دلیل کمبود بودجه این مساله هنوز محقق نشده است. البته بنابه توضيحات او، در مکاتبه اي كه با وزیر تعاون، كار و رفاه و تامین اجتماعی و در تفاهم نامه با این مرکز، قالیبافان می توانند از بیمه روستایی و عشایری استفاد کنند
رئیس مرکز ملی فرش در محور بعدي صحبت هاي خود به برگزاری نمایشگاه واردات چین و حضور 20 غرفه از فرش دستباف ایران در این نمایشگاه اشاره و بيان كرد: در تفاهم نامه مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین برگزاری میز مشترک می خواهیم صادرات فرش ایرانی به چین را افزایش دهیم.
در ادامه این نشست خبری، محمد رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم با اشاره به اینکه از سال 2006 صادرات به چین در افق نگاه ما بود ، گفت: از سال 2010 توانستیم به بازار چین وارد شویم.
او با اشاره به به اینکه سیاستگذار دولتی همیشه باید با بخش خصوصی همراه شود، گفت: در همه جای دنیا، ایران را با فرش ایرانی می شناسند و فرش از معدود کالاهایی است که برند جهانی آن به نام ایران است.
حريري همچنين با بيان اينكه به بازار چین به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات کالاها بايد نگاه كرد، عنوان کرد: چین بیش از 2 هزار و 280 میلیارد دلار وادرات دارد و ما در صادرات به کشورهای دیگر علاوه بر بعد اقتصادی به بعد فرهنگی آن نیز توجه می کنیم و فرش از معدود کالاهای ایرانی است که فرهنگ ایرانی را نیز می توان با آن به رخ کشید.
حریری در ادامه با اشاره به اینکه سلیقه و فرهنگ چینی ها با بازارهای آمریکایی که پیش از این ما وارد آنها شده ایم فرق دارد گفت: با کمک همه سیاستگذاران و فعالان می خواهیم که در بازار چین حضور موثر تری داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در بخش پاياني صحبت هاي خود  از صادرات 200 میلیون دلاری کشور در حوزه فرش خبرداد و گفت: با برنامه ریزی می توان به 2 برابر این رقم برای صادرات فرش فقط در بازار چین رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر