جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 49844
تاریخ انتشار: 28 آبان 1398 13:37
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران در مورد بنزین و ارز طرح‌هایی را ارائه کرده است،‌ گفت: اگر این طرح‌ها بعد از مدت طولانی و به شکلی غیر از آنچه که اتاق ارائه کرده است اجرا و مشکلاتی را ایجاد کرده است مقصر آن، اتاق بازرگانی نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود خوانساری در  جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تصمیمات دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین،‌گفت: اتاق بازرگانی تهران چند طرح در مورد تغییر در قیمت بنزین و پرداخت یارانه در این خصوص پیش از این ارائه کرده بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: یکی از طرح‌های ما به این صورت بود که از آنجا که همه افراد جامعه و به عبارتی 50 درصد خانوارهای ایرانی دارای خودرو نیستند، بنابر این اگر قرار است یارانه‌ای به عنوان یارانه بنزین پرداخت شود باید به آحاد ملت داده شود.

وی بیان داشت: چون اعتقاد ما بر این است یارانه باید هدفمند و عدالت‌مند پرداخت شود و یارانه در جای خودش و به صورت اقتصادی هدفمند شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تصمیم دولت بر این است که یارانه بنزین به خودرو پرداخت شود، بنابر این افرادی که به لحاظ اقتصادی شرایط بهتری دارند، بیشتر از یارانه بنزین برخوردار می‌شوند و بر اساس جدولی که ما پیش از این در خصوص پرداخت یارانه‌ها به دهک‌های مختلف تهیه کرده بودیم دهک‌های بالا چندین برابر دهک‌های پایین از یارانه استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه طرحی که در مورد بنزین و پرداخت یارانه آن به اجرا درآمده طرح اتاق نیست،‌گفت: یکی از طرح‌های اتاق بازرگانی تهران طرح بنزین خاص بود که اگر آن طرح اجرا می‌شد نه تنها مخالفتی نداشت بلکه همه از آن استقبال می‌کردند زیرا هر فرد بر اساس مابه‌التفاوت نرخ فعلی با آنچه حاصل می‌شد یارانه نقدی دریافت می‌کرد و پس از آن یا از خودروی خود بنزین استفاده می‌کرد یا از حمل و نقل عمومی بهره می‌گرفت.

وی بیان داشت:‌ آنچه امروز اجرا شده طرح اتاق بازرگانی نیست ضمن اینکه زمان اجرا هم بسیار مؤثر است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر اتاق بررسی انجام می‌دهد و طرحی را ارائه می‌دهد برای آن زمان و شرایط مربوط به آن طرح است، گفت:‌ در سال 94، در مورد قیمت ارز اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که قیمت ارز باید واقعی شود و حال وقتی که در سال 97 قیمت ارز تغییر کرد و آثاری که از تغییر قیمت آن حاصل شد نباید آن را نسبت داد به آنچه که اتاق در سال 94 خواستار آن بوده است و لذا این مسئله قیاس مع‌الفارغ است.

خوانساری با بیان اینکه هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه بدون هدف و بدون اینکه عدالت در آن اجرا شود، پرداخت می‌شود، گفت: طبیعتا این موضوع اشکال دارد.

وی گفت: وقتی یارانه به صنعت داده می‌شود اما تمام پیمانکاران مشکل دارند بنابر این باید درباره شکل اجرایی آن سیاست‌مداران با مردم مذاکره کنند. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: این یارانه هزار و 300 هزار میلیارد تومانی تا کی می‌تواند ادامه یابد.

خوانساری اظهار داشت: کشور هندوستان با یک میلیارد و 200 میلیون نفر حدود 20 تا 30 میلیارد دلار یارانه می‌پردازد. ما اگر هزار و 300 هزار میلیارد تومان را بر اساس یورو محاسبه کنیم 100 میلیارد یورو یارانه پرداخت می‌کنیم و ای کاش این یارانه هدفمند پرداخت می‌شد.

وی گفت:‌16 میلیون تومان به هر نفر یارانه پرداخت می‌شود اما همه ناراضی هستند بنابر این بهتر بود یارانه‌ها هدفمند پرداخت می‌شد.

وی گفت:‌ بنزین موضوع اجتماعی است به همین دلیل مباحث مربوط به آن نمود بیشتری در جامعه می‌یابد در حالی که در بخش صنعت هم پرداخت یارانه‌ها چنین وضعی را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:  سالیان سال است که در بحث پتروشیمی‌ها مطرح می‌شود که پتروشیمی‌ها آیا مواد پتروشیمی را صادر می‌کنند یا گاز و نفت را صادر می‌کنند؟‌

خوانساری با تأکید بر اینکه ما هیچ وقت نگفتیم بنزین و ارز را گران کنید، بیان داشت: ما گفتیم واقعیت‌ها دیده شود زیرا اگر واقعیت‌ها در یک پروسه و فرآیند دیده شود حتماً مشکلات اقتصادی حل می‌شود.
وی گفت: الان صادرات نداریم یارانه هزار و 300 هزار میلیارد تومانی پرداخت می‌شود با این شرایط چگونه صنعت و تولید را باید چرخاند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اتاق اگر شناسایی مشکلات پیشدستی می‌کند یک بحث است اما اگر آن مشکلاتی که شناسایی می‌شود و برای آن طرحی ارائه می‌شود دیرتر به آن پرداخته می‌شود و به شکل دیگر اجرا می‌شود دیگر مقصر اتاق نیست.

وی گفت: ما از سال 94، 53 بار در مورد ارز بیانیه صادر کردیم، طرح دادیم و صحبت کردیم زیرا هدف ما ارائه نظرات و راهکارهای بخش خصوصی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر