سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 49656
تاریخ انتشار: 13 آبان 1398 13:02
صباح زنگنه درباره کسانی که به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند، گفت: گروه‌هایی که مجری این دستورات هستند می‌توانند گروه صرخی‌ها و بخشی از پیروان آیت الله شیرازی باشند. خود سران جریان آیت الله شیرازی نسبت به آن‌ها اعتراض کردند و آن‌ها را از خود ندانستند و درخواست کردند کسی با آن‌ها همراهی نکند. بنابراین صرخی‌ها در درجه اول در این اقدامات دست دارند. همچنین سازمان دهی این نوع اقدامات می‌تواند توسط باقی مانده حزب بعث باشد.
امداد امروز، دوشنبه سیزدهم آبان عده‌ای از معترضین عراقی به سمت کنسولگری ایران در کربلا هجوم آوردند. رئیس جمهور آمریکا ویدئوی روشن کردن آتش و سنگ پرانی معترضان به کنسولگری ایران را ری توییت کرد. پیش‌تر گزارش‌هایی از شعار‌های پراکنده برخی تظاهرکنندگان عراقی بر علیه ایران و نیرو‌های نزدیک به ایران منتشر شده بود.

به گزارش فرارو، در ویدئو‌هایی که بامداد امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تعدادی از تظاهرات کنندگان در شهر کربلا در اطراف کنسولگری ایران تجمع کرده و کنار دیوار‌های کنسولگری ایران آتش روشن کرده اند. در این ویدئو‌ها تصاویری از پرتاب سنگ به سمت دیوار کنسولگری و بالا بردن پرچم عراق از دیوار ساختمان دیده می‌شود. همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها کنسولگری ایران برای لحظاتی توسط معترضان عراقی محاصره شد.

اندکی پس از شروع ماجرا، فرماندهی پلیس کربلا اعلام کرد که اوضاع در اطراف کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا تحت کنترل است. پس از این حادثه میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا اعلام کرد در حال حاضر وضعیت در اطراف کنسولگری ایران عادی شده است. حسینیان به متقاضیان سفر به عتبات هشدار داد تا برقراری امنیت لازم سفر خود به عراق را به تأخیر بیندازند.

چند ساعت پس از حادثه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو ویدیوی این حادثه که در صفحه‌های توییتری شبکه ایران اینترنشنال و پایگاه خبری عرب‌نیوز منتشر شده بود را بازتوییت کرد.

شبکه عرب زبان العالم متعلق به صدا و سیمای ایران گزارش کرد که گروه حمله‌کننده به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، از پیروان فرقه صرخی هستند که از استان‌های بابل و الدیوانیه به کربلا منتقل شده‌اند.

تظاهرات مردم عراق در اعتراض به فقر و فساد گسترده از سه شنبه نهم مهر ماه سال جاری شروع شده است. در آن دور از تظاهرات هیچ حزب سیاسی فراخوانی برای تظاهرات نداد و اعتراضات خودجوش به دلیل خشم مردم از بیکاری بالای جوانان، وضعیت بد خدمات دولتی و فساد در عراق آغاز شد. معترضان در شهر‌های مختلف عراق خواستار کناره‌گیری دولت، مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی شده‌اند. اعتراضات عراق تاکنون دست کم ۲۵۳ کشته و چند هزار زخمی برجای گذاشته است.

در شهریور سال گذشته هم در جریان اعتراض مردم عراق به مشکلات اقتصادی و قطعی آب و برق تعدادی از معترضین سفارت ایران در بصره را به آتش کشیدند.

از شروع تظاهرات عراق در اوایل مهرماه و به خصوص پس از دور دوم تظاهرات از روز جمعه سوم آبان ماه شعار‌هایی پراکنده بر علیه ایران توسط برخی از تظاهرکنندگان شنیده می‌شود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری روز هشتم آبان در مورد شعار‌های ضد ایرانی در تظاهرات عراق گفت: «تلاش زیادی انجام می‌دهند با شعار‌هایی که درست می‌کنند، فاصله‌ای بین جمهوری اسلامی با عراق ایجاد کنند. باید هم‌آن‌ها هم ما این‌آگاهی را داشته باشیم که خارجی‌ها به این اهدافشان نرسند.»

در جریان تظاهرات سوم شهریور برخی معترضان عراقی به برخی ساختمان‌ها و دفاتر دولتی و شبه نظامی از جملع پایگاه‌های حشد شعبی که از گروه‌های نزدیک به ایران محسوب می‌شود، حمله کردند.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون که از ابتدای تظاهرات خواستار استعفای نخست وزیر شده است هم اکنون در ایران به سر می‌برد. صدر به تازگی از قم به عراق بازگشته بود و مستقیما به معترضان در خیابان‌های نجف پیوست. او که چند ماه به دلایل خانوادگی و دینی در قم سکونت داشت در مورد برکناری عادل المهدی با ایران اختلاف نظر دارد.

ایران خواستار ادامه کار عبدالمهدی است. منابعی در پارلمان عراق گفته‌اند ایران مشغول وساطت میان صدر و عامری است تا عراق با کمترین خسارت از بحران فعلی عبور کند. این منابع به روزنامه العربی الجدید گفته‌اند که وساطت ایران ممکن است به تفاهم صدر و عامری درباره استعفای عبدالمهدی و روی کار آمدن یک نخست وزیر جدید منجر شود. این منابع به روزنامه العربی الجدید گفته‌اند که وساطت ایران ممکن است به تفاهم صدر و عامری درباره استعفای عبدالمهدی و روی کار آمدن یک نخست وزیر جدید منجر شود.

دکتر صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل جهان عرب در مورد حمله به کنسولگری ایران در کربلا به فرارو گفت: قطعا اقدامات خشونت آمیز نسبت به یک کشور همسایه که خدمات زیادی برای حفظ امنیت عراق و مبارزه با داعش انجام داده است به شدت زیر سوال است. شکی نیست که این اقدامات از سوی مردم معمولی و مردم دارای مطالبات اقتصادی، معیشتی و حتی سیاسی بر نمی‌آید. اینگونه اقدامات حتما با هدایت و حمایت دسته‌های امنیتی خارجی انجام می‌شود که برای عراق، استقلال و ثبات و امنیت نمی‌خواهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حمله‌ای که در نیمه شب انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که متولیان و دعوت کنندگان و انجام دهندگان آن هیچ گونه ربطی به مطالبات واقعی مردم ندارند و صرفا برای فراهم کردن زمینه اختلال و سلب آسایش و ثبات عراق، به خصوص کربلا این اقدامات را انجام می‌دهند. این‌ها از افراد شناخته شده و احزاب رسمی موجود در عراق نیستند و باید دستگاه‌های قضائی این موضوع را به جدیت دنبال کنند.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب در مورد عاملان این اقدامات گفت: گروه‌هایی که مجری این دستورات هستند می‌توانند گروه صرخی‌ها و بخشی از پیروان آیت الله شیرازی باشند. خود سران جریان آیت الله شیرازی نسبت به آن‌ها اعتراض کردند و آن‌ها را از خود ندانستند و درخواست کردند کسی با آن‌ها همراهی نکند. بنابر این صرخی‌ها در درجه اول در این اقدامات دست دارند. همچنین سازمان دهی این نوع اقدامات می‌تواند توسط باقی مانده حزب بعث باشد.

زنگنه افزود: باید دید چه کشور یا سازمانی در خارج از عراق از عدم حضور ایران در این کشور چه به صورت زیارت چه به صورت دفع و مبارزه با داعش سود می‌برد. به نظر می‌آید عربستان در راس آن‌ها است، احیانا امارات هم در این اقدامات دست دارد. اخیرا یک گروه جاسوسی از امارات دستگیر شد. علاوه بر این‌ها احتمال نقش اسرائیل هم وجود دارد. همه این‌ها با حمایت پشت صحنه آمریکایی‌ها انجام می‌گیرد.

زنگنه در مورد واکنش مطلوب از طرف ایران برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از حوادث مشابه گفت: ۹۹ درصد مردم عراق علاقه‌مند به ایران هستند و روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند. بنابر این باید بدنه اصلی مردم عراق را مخاطب قرار داد. آن‌ها مهم‌ترین عامل هستند و با آگاهی که دارند می‌توانند در برابر این افراد منحرف یا وابسته ایستادگی کنند و آن‌ها را از اینگونه اقدامات بازدارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دوم، با مسئولین سیاسی و امنیتی و قضایی عراق حتما باید مذاکره کرد. اما نباید بهانه‌ای به دست داد که این حوادث، که قطعا ربطی به دولت عراق ندارد باعث خدشه دار شدن روابط دو ملت و دو کشور شود. با متانت و دقت و قاطعیت باید این موارد را پیگیری کرد و از طرف دیگر با تقویت حضور معنوی ایران و حضور فرهنگی، اجتماعی ایران می‌توان ریشه این نوع تفکرات و اقدامات مخرب را خشکاند و از بین برد.

زنگنه در پایان گفت: رسانه‌های ما و فضای مجازی مورد استفاده ایران باید به روز باشد و مخاطبان آن همه قشر‌های مردم عراق باشند تا مخالفان و دشمنان ملت عراق نتوانند از اوضاع فعلی سوء استفاده بکنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر