پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 49631
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 11:31
بانک جهانی موفق ترین کشورهای دنیا را بر اساس سهولت کسب و کار برای سال اینده رتبه بندی کرد
به گزارش راه امروز: براساس داده های بانک جهانی، ده اقتصاد برتر دنیا برای انجام کسب وکار «نیوزیلند، سنگاپور، هنگ کنگ، چین، دانمارک،  کره جنوبی،  ایالات متحده، گرجستان، انگلیس، نروژ  و سوئد» به شمار می روند. اما  اقتصادهایی که مهمترین بهبود را در انجام کسب و کار سال 2020 داشتند شامل کشورهایی چون «عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه» هستند.

تسهیل انجام کسب وکار مهمترین سکو برای انجام اصلاحات ساختاری در هر اقتصادی باعث توسعه و رشد اقتصادی می گردد، محسوب میشود.

در گزارش انجام کسب و کار 2020 بانک جهانی، بخشی به اصلاحات انجام شده در زمینه مقررات کسب وکار در کشورها اختصاص یافته که شرایط بهبود یا تضعیف شده برای انجام فعالیت اقتصادی در 12 حوزه را ارزیابی کرده است.

از میان 12 حوزه بررسی شده،10 مورد در قالب زیرشاخص ها برای تعیین امتیاز در سهولت انجام کسب و کار - طی 12 ماه منتهی به 30 آوریل 2019- به کار می رود. مطالعه تجارب کشورها باعث ایجاد انگیزه در دولتها برای انجام اصلاحات با هدف بهبود محیط کسب و کار و تقویت رشد اقتصادی پایدار آنها، خواهد شد.

گزارش کسب و کار 2020 بانک جهانی در فاصله زمانی می 2018 تا می 2019 ،  در مجموع 336 اقدام اصلاحی در 12 حوزه در 115 کشور جهان انجام شده که 294 مورد از آنها مورد تائید بانک جهانی برای بهبود امتیاز در زیرشاخصهای دهگانه بوده است. «شروع کسب و کار »ْ «حمایت از سرمایه گذاران خرد»ْ «اخذ مجوزهای ساخت»ْ «پرداخت مالیات ها»ْ  «دسترسی به برق»ْ «تجارت فرامرزی»ْ «ثبت مالکیت»ْ  «اجرای قرارداده» ْ «تحکیم حقوق قانونی اعتبار دهندگان و اعتبارگیرندگان)عدم احتساب در امتیاز»ْ «حل و فصل ورشکستی»ْ  «اشتراک گذاری اطلاعات اعتبار»ْ « تغییر قانون کار)عدم احتساب در امتیاز( » از جمله اقدام اصلاحی به کار رفته است

رتبه های برتر در انجام کسب و کار
براساس این گزارش ده اقتصاد برتر دنیا برای انجام کسب وکار عبارتند از: نیوزیلند (با نمره 86.8 از 100)، سنگاپور (86.2) ، هنگ کنگ، چین (85.3)، دانمارک (85.3)، کره جنوبی (84)، ایالات متحده (84)، گرجستان (83.7)، انگلیس (83.5)، نروژ (82.6) و سوئد (82).  اقتصادهایی که در سهولت انجام کسب و کار بالاترین امتیاز را کسب میکنند، چندین ویژگی مشترک از جمله استفاده گسترده از سیستم های الکترونیکی دارند. 20 اقتصاد برتر دارای فرایندهای ادغام کسب وکار آنلاین، پلتفرم تشکیل پرونده مالیاتی الکترونیکی، اجازه رویه های آنلاین در نقل و انتقال املاک و همچنین درجه بالای شفافیت در مقررات کسب و کار هستند. علاوه بر این، 11 اقتصاد روش های الکترونیکی برای کسب مجوز ساخت دارند.


کدام کشورها بیتشترین بهبود را در کسب وکار داشته اند؟  
اقتصادهایی که مهمترین بهبود را در انجام کسب و کار سال 2020 داشتند شامل؛ «عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه» هستند. این اقتصادها 3 اقدام اصلاحی یا بیشتر برای بهبود شاخص کسب و کار خود داشته اند. در سال 2019-2018، این کشورها یک پنجم از اصلاحات ثبت شده در سراسر جهان را به اجرا درآوردند.

بر ااساس این گزارش، در «عربستان سعودی»، یک پنجره واحد برای ادغام شرکتها ایجاد شد و شرط لازم را برای زنان متاهل برای ارائه اسناد اضافی هنگام ارائه کارت شناسایی ملی، حذف کرد. این کشور همچنین روندهای قبل و بعد از ثبت شرکت را ساده و ادغام کرده است.

«اردن» برای نخستین بار با انجام سه اصلاح به جرگه کشورهای برتر در این زمینه پیوست. «وضع قانون جدید معاملات امن، اصلاح قانون ورشکستگی و راه اندازی یک وثیقه یکپارچه، مدرن و مبتنی بر اخطار، دسترسی به اعتبار» را تقویت کرد. علاوه بر این، اردن با اجرای شیوه های الکترونیکی پرداخت مالیات و پرداخت های اجباری را آسانتر کرد.

«توگو» با اعمال پنج اصلاح در آیین نامه تجارت این کشور، برای دومین سال متوالی و برای سومین بار در پنج سال گذشته در میان ده کشور برتر در اصلاح و تسهیل کسب و کار قرار گرفت. در این کشور الزام به ارائه اسناد محضری شرکت، لغو و زمان ثبت نام شرکت کاهش داده شد. همچنین دولت روند دریافت پروانه ساخت و ساز را سادهتر، اتصال به شبکه برق و فرآیندهای ثبت املاک و اعتبار را تسهیل کرد. از دیگر اصلاحات این کشورها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

«بحرین» دسترسی به برق را آسانتر و اتصال به شبکه را سریعتر و ارزانتر کرد. «پاکستان» ثبت املاک را با تسریع و ساده سازی ثبت و افزایش شفافیت سیستم مدیریت اراضی، تسهیل کرد.  «تاجیکستان» نیز  دسترسی به اعتبار را با راه اندازی یک سیستم وثیقه یکپارچه، مدرن و مبتنی بر اعلامیه، آسانتر کرد.. اما کشور کویت با ارائه اطلاعیه 21 روزه برای جلسات مجمع عمومی، حمایت از سرمایه گذاران خرد را تقویت کرد.

« چین» نیز در زمره کشورهایی قرار دارد که پرداخت مالیات را با اجرای روشهای ترجیحی مالیات بر درآمد شرکت های کوچک و خرد، آسانتر کرده است. از آنسو،  «هند »تجارت فرامرزی را با حذف هزینهها و زمان مورد نیاز در مرزها و انطباق مستندات آن، تسهیل کرد. در همین راستا، «نیجریه» با افزایش کیفیت فرآیندهای رسیدگی قضایی، اجرای قراردادها را آسانتر کرد.

در میان مناطق مختلف جهان، «خاورمیانه و شمال آفریقا» یکی از قویترین مناطق در اجرای اصلاحات در زمینه سهولت انجام کسب وکار و انجام 57 تغییر در مقررات بوده است. به ویژه در منطقه خلیج فارس 35 اصلاحات انجام شده است. در این میان، اقتصادهای کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آمریکای لاتین و کارائیب از نظر اصلاحات همچنان عقب مانده اند و تنها دو اقتصاد در منطقه صحرای آفریقا در رتبه زیر 50 در شاخص سهولت در انجام کسب و کار قرار دارند و هیچ اقتصاد آمریکای لاتین در این گروه قرار ندارد. در اروپا و آسیای میانه یک شتاب قوی برای بهبود شرایط کسب و کار در قالب انجام 56 مورد اصلاحات انجام شده است. این منطقه میزبان دو کشور از 20 اقتصاد برتر جهان برای سهولت انجام کسب و کار بوده است (گرجستان در رتبه هفتم و مقدونیه شمالی در جایگاه هفدهم).

اقتصادهای آسیای جنوبی در روند اصلاحات مقررات خود از سرعت زیادی برخوردار بودند، زیرا «هند و پاکستان» در بین برترین اقتصادهای بهبود یافته جایگاه هایی کسب کردهاند. انجام کسب و کار در اقتصادهای آسیای شرقی و منطقه اقیانوس آرام در مقایسه با سایر مناطق نسبتاً آسان بوده اگرچه که سرعت اصلاحات در این منطقه نسبت به سالهای گذشته کند شده است.

منبع: اگزیم نیوز 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر