جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 49531
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 23:27
پس از ۶ساعت مذاکره «پوتین» با «اردوغان» درباره شمال سوریه صورت؛

توافق بر سر آتش بس

پوتین پس از شش ساعت مذاکره با اردوغان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد. او خواستار تماس ترکیه با حکومت اسد شد. آتش‌بس شمال سوریه تا ۱۵۰ ساعت دیگر تمدید شده است. روسیه می‌‌گوید کردها از منبج و تل‌رفعت خارج می‌‌شوند.
به گزارش راه امروز: توافق پوتین و اردوغان بر سر تمدید آتش‌بس در شمال سوریهپوتین پس از شش ساعت مذاکره با اردوغان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد. او خواستار تماس ترکیه با حکومت اسد شد. آتش‌بس شمال سوریه تا ۱۵۰ ساعت دیگر تمدید شده است. روسیه می‌‌گوید کردها از منبج و تل‌رفعت خارج می‌‌شوند.


روسای جمهور روسیه و ترکیه می‌گویند راه‌ حل مشترکی برای بحران شمال سوریه پیدا کرد‌ه‌اند.  ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از شش ساعت مذاکره، اندکی پیش از پایان مهلت آتش‌بس در شمال سوریه ‌در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که در گفتگو با اردوغان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است. او خواستار مذاکره مستقیم ترکیه با حکومت بشار اسد، رئيس جمهور سوریه شد و گفت تمامی نیروهای خارجی که بدون درخواست حکومت اسد در خاک سوریه حضور دارند، باید از این کشور خارج شوند.

پوتین وظیفه اعلام جزئیات توافق میان روسیه و ترکیه در مورد بحران شمال سوریه را به وزرای خارجه دو کشور واگذار کرد. 

پس از آن، سرگئي لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد ترکیه با تمدید آتش‌بس در شمال سوریه تا ۱۵۰ ساعت دیگر (شش روز) موافقت کرده است.

او همچنین از توافق مسکو و آنکارا برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" از مناطق مرزی با ترکیه به داخل خاک سوریه خبر داد و گفت این توافق به خون‌ریزی در شمال سوریه پایان می‌دهد.

لاوروف همچنین اعلام کرد که شبه‌نظامیان کرد از دو شهر منبج و تل رفعت هم خارج خواهند شد. اردوغان خواستار عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از یک نوار مرزی ۱۲۰ کیلومتری در مرز ترکیه به داخل خاک سوریه است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، همزمان از برنامه‌ریزی مشترک ارتش‌های روسیه و ترکیه برای گشت‌زنی در منطقه‌ای خبر داد که اردوغان آن را "منطقه امن" می‌خواند. 

اردوغان که پیش از پایان آتش‌بس -ساعت ۲۲ شب سه‌شنبه (به وقت محلی)- راهی سوچی شده بود تا با پوتین گفتگو کند، تهدید کرده بود که در صورت عدم عقب‌نشینی کامل کردها از مناطق مرزی شمال سوریه با ترکیه عملیات نظامی "چشمه صلح" را از سر خواهد گرفت.

او هدف این عملیات در شمال سوریه را "مبارزه با تروریسم و ایجاد یک منطقه امن" عنوان می‌کند که قرار است محل اسکان پناهجویان سوری شود که به ترکیه گریخته‌اند

عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه انتقاد جامعه جهانی را برانگیخته است. کردهای شمال سوریه می‌گویند هدف این عملیات نابودی زیرساخت منطقه خودمختار آن‌ها در مجاورت مرز ترکیه است و با انتشار تصاویر متعددی از تیرباران کردها، ترکیه را به جنایت جنگی متهم می‌کنند.

ولادیمیر پوتین پس از دیدار و گفتگو با رجب طیب اردوغان تأکید کرده است که دو کشور به رایزنی برای یافتن راه‌حلی در مورد شمال سوریه ادامه می‌دهند.

منبع: دویچه وله
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر