سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 49449
تاریخ انتشار: 18 مهر 1398 10:03
ظاهرا آقای ترامپ قصد دارد که کشورش را از همه درگیری های نظامی در خاورمیانه خارج کند. از این لحاظ او دیدگاه های مشابهی با باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دارد. ترامپ در ماه دسامبر 2018 شکست کامل گروه داعش و خروج قریب الوقوع دو هزار سرباز آمریکایی از خاک سوریه را اعلام کرد.
آموس هارل در هاآرتص نوشت:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تصمیم گرفت که چند صد سرباز آمریکایی را از نزدیکی مرز بین ترکیه و سوریه خارج کند. هم زمان ارتش ترکیه حمله به جنوب شرقی سوریه را اغاز کرد. این تصمیم ترامپ خبر بدی برای همه متحدان آمریکا در منطقه محسوب می شود. بدین ترتیب رئیس جمهور آمریکا به اقدام خطرناک ترکیه چراغ سبز نشان داد و جنگجوهای کرد که مطمئن ترین متحدان آمریکا در سوریه بوده اند را رها کرد.

به گزارش سایت انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این تصمیم آمریکا فرصتی در اختیار بازیگران دیگر در سوریه قرار داد تا اهداف خود را پیش ببرند. بدون شک آقای رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بیشتر از همه سود خواهد بود. اما حکومت بشار اسد و همچنین مهم ترین حامیان اسد یعنی ایران و روسیه نیز از خروج نیروهای آمریکایی خوشحال خواهند شد. آقای ترامپ تاکنون به عنوان مهمترین دوست اسرائیل در دهه های گذشته توصیف شده بود. اما تصمیم اخیر این برداشت را به رهبران اسرائیل القا خواهد کرد که ترامپ نیز قابل اطمینان نیست.

ظاهرا آقای ترامپ قصد دارد که کشورش را از همه درگیری های نظامی در خاورمیانه خارج کند. از این لحاظ او دیدگاه های مشابهی با باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دارد. ترامپ در ماه دسامبر 2018 شکست کامل گروه داعش و خروج قریب الوقوع دو هزار سرباز آمریکایی از خاک سوریه را اعلام کرد. این تصمیم با مخالفت جیمز متیس، وزیر دفاع سابق روبرو شد. آقای متیس مجبور شد که از مقام خود استعفا دهد. البته در نهایت فرایند خروج نیروهای آمریکایی به تاخیر افتاد. در حال حاضر هنوز حدود هزار نیروی آمریکایی در شمال شرقی سوریه مستقر هستند. این نیروها عمدتا واحدهای کماندو و اطلاعاتی هستند که به ائتلافی از گروه های مخالف اسد با نام نیروهای دموکراتیک سوریه کمک می کنند. کردها بدنه اصلی این ائتلاف را تشکیل می دهند.

کردها تاکنون با حمایت آمریکا مانع گرفتن این منطقه توسط نیروهای بشار اسد شده بودند. آنها همچنین از احیا گروه داعش جلوگیری کردند. در حال حاضر حدود 70 هزار نفر از اعضای سابق داعش در کمپ پناهجویان الهول حضور دارند. این کمپ توسط کردها اداره می شود. بسیاری از این افراد اعضای خانواده تروریست های جهادی هستند. اما حمله ارتش ترکیه به این ناحیه میتواند به فروپاشی این کمپ و فرار افراد داخل آن منجر شود.

اما از نگاه اردوغان در واقع کردها تروریست های اصلی هستند. او برای مدتی طولانی به دنبال تشکیل یک منطقه امنیتی در مرز بین دو کشور بوده است. در حال حاضر یک میلیون از پناهجویان آواره سوری در ترکیه مستقر هستند. اردوغان قصد دارد که آن ها را در این منطقه اسکان دهد. او تهدید کرده است که در صورت مخالفت قدرت های غربی این پناهجویان را به سمت اروپا روانه خواهد کرد.

کاخ سفید دوشنبه شب ساعت 23 خبر خروج سربازان آمریکایی را اعلام کرد. این موضوع افکار عمومی را از جنجال هفته های اخیر بر سر رسوایی اوکراین منحرف کرد. کارشناسان و رسانه های آمریکا از این تصمیم ابراز انزجار کردند. بسیاری از مقامات در پنتاگون و وزارت خارجه نیز همین احساس را در مورد تصمیم رئیس جمهور دارند.

با ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه، کردها می توانند یک جنگ چریکی علیه آنها به راه اندازند و متحدان جدیدی به جای آمریکا پیدا کنند. حال این سوال بین رهبران کشورهای متحد آمریکا در سرتاسر خاورمیانه مطرح شده است که تا چه اندازه میتوانند به ترامپ اطمینان کنند.

رهبران اسرائیل نیز باید از تحولات اخیر درس بگیرند. چند ماه قبل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزای کابینه او در مراسم رسمی شهرکی در بلندهای جولان را به نام رئیس جمهور آمریکا رونمایی کردند. قرار بود در ماه های گذشته یک پیمان دفاعی بین دو دولت امضا شود که ظاهرا به طور کامل فراموش شده است. به نظر می رسد که نتانیاهو بیش از حد به آقای ترامپ اطمینان کرده بود. این رویکرد نتانیاهو باعث دور شدن سیاست مداران دموکرات آمریکا از اسرائیل شد که در بلند مدت هزینه گزافی به ما تحمیل خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر