سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 49438
تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 12:12
آیین نکوداشت یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش راه امروز:  آیین نکوداشت دکتر شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت و شناخته‌شده کشور امروز سه‌شنبه ١٦ مهرماه به میزبانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و همراهی فرهنگسرای رسانه و موسسه نشرآوران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم «مهدی محمدی» مدیر فرهنگسرای رسانه طی صحبت هایی درباره یونس شکرخواه گفت: خیلی خوشحالم که مدتی است پنجشنبه‌ها آقای شکرخواه به فرهنگسرای رسانه می‌آیند و جلسه‌ای را برگزار می‌کنند. ذکر خاطره‌های وی برای ما فرصت طلایی است.


وی با اشاره به نامگذاری سالن اجتماعات فرهنگسرا به نام آقای شکرخواه گفت: به این فکر می‌کردم که این سالن در فرهنگسرای رسانه را به نام دکتر شکرخواه بگذاریم اما دیدم که کم است و باید کل فرهنگسرا را به نام ایشان گذاشت. ما با افتخار این کار را انجام می‌دهیم که بضاعت حداقلی ما است.  محمدی با اشاره به نکته برجسته شخصیت دکتر شکرخواه گفت: شرافت و آقایی منحصر به فرد آقای شکرخواه یکی از نکات برجسته شخصیتش است و هر کسی این را لمس کرده باشد، با من هم عقیده است. امروز یونس شکرخواه آقای روزنامه‌نگاری ایران است و باید به این ببالیم.  «سعید رضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: همه ما می دانیم اگر فرهنگ در جامعه هست به خاطر حضور ارتباطات است و این دو به هم وابسته هستند. کیفیت فرهنگ و کمیت جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات جامعه دارد.

 وی در ادامه در پاسخ به این پرسش خود که ارتباطات سالم چیست؟ بیان داشت: قطعاً یکی از عناصر ارتباطات سالم اخلاق انسانی و الهی و نوع رفتار انسان با دیگران است یا اینکه افراد را بر اساس موقعیت‌های انسانی‌شان تعریف می کند. کیفیت ارتباطات بر کیفیت فرهنگ تاثیر می‌گذارد و یکی از شاخص های پویا و ماندگار بودن است.

 وی در ادامه افزود: اگر ارتباطی سالم باشد می ماند و دیگران از دیدنشان حسرت می خورند. ارتباط کیفی نوستالژی ایجاد می کند و مردم با دیدنش می گویند که ای کاش صدها شکرخواه در جامعه وجود داشته باشد.

عاملی در ادامه بیان داشت: در ارتباطات الهی یکی از چیزهایی که گم می‌شود دیگری هراسی و جدایی سازی است چون به انسانیت توجه دارد.نکته بعدی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم کنش و واکنش اجتماعی تحت تاثیر ارتباطات اجتماعی است که ما نیازمند آموزش، تعلیم و تربیت در این حوزه هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: عنصر ارتباطات کیفی می‌تواند روی این بخش اثرگذار باشد. از قدیم گفتند هر چه با پدیده‌ها ارتباط بیشتری داشته باشی اختلال‌های فهمی‌ات کمتر خواهد بود و برعکس.

وی درباره روزنامه‌نگاری برخط نیز گفت: شکرخواه پایه‌گذاری روزنامه‌نگاری برخط در ایران است. او در جام جم و همشهری آنلاین سال‌ها کار کرده است. در بیان تفاوت بین روزنامه نگاری برخط و روزنامه‌نگاری مکتوب به روزنامه‌نگاری هوشمند می‌رسیم. روزنامه‌نگاری هوشمند خودش تیتر و ... را می‌چیند.

 وی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در دنیا نیز بیان داشت: هوش مصنوعی در دنیا قدرت فراوانی دارد و در سال ۲۰۱۷، ۵/۳۹ میلیارد دلار سرمایه برای هوش مصنوعی در جهان صرف شد و ۲ تریلیون دلار تولید ناخالصی کشورها درگیر هوش مصنوعی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این عدد ۲ به ۱۷ میلیون دلار می‌رسد و حجم سنگینی از تولید کشورها تحت الشعاع هوش مصنوعی قرار گرفته است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب گفت: هوش مصنوعی دنبال این است که بتواند انسان را تکرار کند. در نظام ارزشی کشورهایی که به سمت هوش مصنوعی می‌رفتند می‌گویند هوش مصنوعی باید منجر به سلامت جامعه شود. برخی ها هوش مصنوعی را به فکر و عمل منطقی تعبیر می‌کنند. در این سالها در روزنامه‌نگاری با حضور آقای شکرخواه کم کم به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کردیم.

عاملی بیان داشت: آقای شکرخواه دوست خیلی مهربانی است و همه دوست دارند یونس صدایش کنند. ۱۷ سال است که با شکرخواه دوست هستم و در دانشگاه همکار هستیم، اما مهمترین چیزی که همه درباره او می گویند اخلاق‌مداری است. وجهه اخلاقی او کیفیت ارتباطات را برایش فراهم کرده و همان وجه اخلاقی او روزنامه نگاری کیفیی‌اش را نیز گسترش داده است.

 وی در ادامه افزود: دو روز گذشته در جلسه‌ای که برای کنکور بود گفتم شاید اگر دو سال سربازی را به تاخیر بیندازیم فشار از روی پسرهای قبل از کنکور برداشته شود و تعدادی خبرنگار این جمله من را تیتر کردند که کار درستی نبود. می‌‌خواهم بپرسم آیا این روزنامه‌نگاری کیفی است؟ تفاوت بین رسانه اجتماعی و سنتی در این است که شاخص های مربوط به اعتبار را رعایت می کند.

عاملی در ادامه بیان داشت شکرخواه هیچ گاه در این سال‌ها آبروی کسی را نریخته و این رفتار از سمت خبرنگاران کار درستی نیست. وقتی سایت همشهری آنلاین را باز می‌کنید احساس آرامش دارید و تیترهای این نشریه آزار دهنده نیست. او به درست نویسی و راست نویسی تاکید داشته است.

وی ادامه داد: حتی اگر روزنامه‌ای نقد می‌کند باید نقدش معطوف به حل مسئله باشد. نقدهایی که جز نابودی ثمری ندارد و به اصلاح اجتماعی کمک نمی کند. شکرخواه در ظرف احزاب سیاسی نمی گنجد و متعلق به احزاب سیاسی نبوده است. من هیچگاه در قلم وی ندیدم که بخواهد ابزار احزاب سیاسی شود. عاملی در پایان نیز گفت: او هنوز بازنشسته نشده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است و الان شروع کار او در یک سری فضاهایی است که می‌توانیم از حضورش بهره مند شویم.

در ادامه مراسم عاملی به همراه خدادی هدیه را به شکرخواه تقدیم کردند همچنین هدیه‌ای از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی به او تقدیم شد.  مجری مراسم متنی از حسن بشیر برای تجلیل از شکرخواه  خواند و در ادامه نیز پیام وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی توسط محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان قرائت شد.

وزیر ارشاد: شکرخواه نقش معلمی در راستای توسعه علم ارتباطات را داشت

صالحی در این پیام گفته بود آقای شکرخواه یکی از همان فرهیختگان دغدغه مند است. در هر جایی همواره تلاش کردند تا آنچه در راستای خدمت به مردم است محقق شود. نقش معلمی وی در راستای توسعه علم ارتباطات به ویژه روزنامه نگاری برخط بر همه مبرهن است. اکنون چون درخت مهربان سایه‌اش را بر چند نسل دانش آموزان افکنده است.

«سید فرید قاسمی» استاد ارتباطات و پیشکسوت مطبوعات در ادامه مراسم با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دکتر شکرخواه گفت: هرچه درباره خلق مبتکرانه و خُلق بزرگوارانه آقای شکرخواه بگویم کم گفتم و حق مطلب را ادا نخواهم کرد.

وی ادامه داد: روزنامه نگاری در ایران یک حرفه مظلوم است و این ماجرا برای امروز و دیروز نیست. از قدیم کم لطفی به روزنامه نگاری استمرار داشته است. اهل علم به روزنامه‌نگاری نگاه نادرستی دارند.

قاسمی افزود: امروز درباره روزنامه‌نگاری حرف‌های ناصواب زده می‌شود و بسیاری از افرادی که در روزنامه‌نگاری کار می‌کردند و الان شغلشان را تغییر دادند، هیچ علاقه‌ای به رفتن نداشتند، اما زمینه‌ای برای انگیزه ندیده و رفتند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از دره بین نسلی حرف بزنیم و به راحتی سرمایه‌های روزنامه‌نگاری را از دست دهیم. به نظر من شاید مشکل روزنامه نگاری الان مشکل کاغذ باشد، فراتر از این مشکل دفع تجربه هاست و باید به فکر آن باشیم. اگر به من بگویند مشکل روزنامه‌نگاری چیست؟ لیستی می‌نویسم از تهی شدن تحریم‌ها، از صدیقی‌ها، شکرخواه و تلاش نمکدوست‌ها برای پیدا کردن مفر‌.

                               دعایی: شکرخواه انصاف و دانایی را با هم دارد

حجت‌الاسلام دعایی در ادامه این مراسم گفت: در عرصه فرهنگ عناصر زیادی بوده که دست من را گرفته و آقای شکرخواه یکی از آنها بوده که آگاهی زیاد به روزنامه‌نگاری از ویژگی‌هایش است. از دیگر خصیصه‌هایش باید به انصاف و دانایی اشاره کنم که شکرخواه هر دوی اینها را باهم دارد و در کنارش ادب را نیز رعایت می‌کند و هیچگاه کلمه تلخی از زبان و نشنیدن امیدوارم در هر محفلی که هست برکت وجودیش مستدام باشد.
  اسماعیلی: دانش و منش شکرخواه ستودنی است

محسن اسماعیلی حقوقدان در ادامه این مراسم نیز گفت: امروز ۲۵ سال است که از نزدیک با آقای شکرخواه ارتباط دارم. شکرخواه را به دو ویژگی می‌شناسند یکی دانش برتری است که داردو در فناوری‌های نوین پیشتازند و دیگری منش و رفتار او است. این فروتنی و بی ادعایی کیمیایی کمیاب و نایاب است.  وی ادامه داد: هیچگاه ندیدم کسی از وی آزرده خاطر شود و آنچه شکرخواه را در چشم من بزرگ کرده جمع بین این دو ویژگی است و اگر بخواهم تیتری از حرف‌هایم بگویم می‌گویم که من امروز به احترام پیوند علم و اخلاق به اینجا آمدم. من به نسل جوان خصوصا اصحاب رسانه توضیه می کنم شکرخواه را به عنوان الگوی همیشگی فراروی خود قرار دهند. مردم داری، خلق نیت و دستگیری از بندگان خدا از ویژگی‌هایی است که شکرخواه همیشه همراه خود دارد.

 مهدی پور: او حافظ منافع ملی بوده است

«فرشاد مهدی پور» روزنامه نگار و مدیر مسئول روزنامه صبح نو در ادامه این مراسم گرامیداشت گفت: بنده شاگرد آقای شکرخواه بودم. او از روزنامه نگاری به تحریریه رسانه و امرز به فضای مجازی رسیده است و همچنین ایده‌های پیشتاز و مدرنی در زمینه خبر و فضای مجازی دارد.

وی ادامه داد: شنیدم که یکی ازد وستان گفتند شکرخواه عضو هیچ حزبی نیست اما شکرخواه همیشه حافظ منافع ملی بوده است. یکی از ویژگی‌هایی که هیچ کس به آن اشاره نکرد مشهدی بودن آقای شکرخواه است و برای ما مشهدی‌ها افتخار است که او از مفاخر مهم روزنامه نگاری ایران است.

خانیکی: شکرخواه در ارتقای روزنامه‌نگاری موثر بود

«هادی خانیکی» استاد ارتباطات و رسانه در ادامه مراسم گفت: آشنایی من و آقای شکرخواه به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد. آن زمان هر دوی ما معلم بودیم و هر دویمان نیز علایق دیگری هم داشتیم. برای اینکه بتوانیم افکارمان را در جایی منعکس کنیم بهتر دیدیم که در یک روزنامه فعالیت کنیم. روزنامه اطلاعات اولین جایی بود که ما با هم رفتیم.

وی ادامه داد: دست تقدیر من را به روزنامه کیهان کشاند و همانجا بود که از شکرخواه خواستم تا معلمی را رها کند و کمی بعد دبیر یکی از سرویس‌های خبری شد. او قدرت ترجمه هم داشت و رابطه بین تصویر و متن نیز یکی از جدیدترین متد آن زمان بود که شکرخواه به خوبی آن را می‌دانست.

خانیکی افزود: شکرخواه در ادامه از سرویس خارجی کیهان به کیهان ورزشی رفت و این هم یکی از توانایی‌هایش بود. همچنین وی در ارتقای روزنامه نگاری از سبک کلاسیک به سبک نو و ورود به روزنامه نگاری آنلاین تاثیرگذار بود.

نمکدوست: خبرنگاران واقعیت‌ها را تنزل نمی‌دهند

«حسن نمکدوست» استاد ارتباطات و علم رسانه در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه توهمی در جامعه رسانه‌ای کشور وجود دارد بیان داشت: توهمی در جامعه ما وجود دارد که می‌گویند وقتی روزنامه نگارها می‌خواهند واقعیتی را بنویسند آن را تنزل می‌دهند. اما اینچنین نیست ما جهان را از طریق تجربه مستقیم خودمان یا بواسطه جهان می‌فهمیم.

وی ادامه داد: ما کنش گران فهم جهان روزمره هستیم و قطار جهان نمی‌ایستد که سالها بعد از رویدادها محققان مطالعه کنند و بگویند چه اتفاقی افتاده است. ما دانشمندان زندگی روزمره هستیم و از جمله مهم ترین منابع اطلاعاتی در هر حوزه‌ای رسانه ها هستند.

نمکدوست بیان داشت: اگر ما واقعیت‌ها را تنزل می‌دهیم پس چرا جزو معدود منابعی هستیم که دانشمندان از اطلاعاتشان استفاده می‌کنند؟ و ما هم اطلاعاتمان را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. عده‌ای هستند که در این زمینه بیشتر تلاش می‌کنند تا دانش نزدیک شدن روزنامه نگاری به حقیقت را عمق بخشند و اینها متخصصیت این بخش هستند.

این استاد ارتباطات ادامه داد: وجه دانشمند بودن شکرخواه نباید مغفول بماند او دانشمند است و با خبر سر و کار دارد. سواد او در عرصه خبر از همه ما بالاتر است. نیاز داریم که خبرها به صورت اصولی تنظیم شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. ابهامی وجود دارد که برخی‌ها می‌گویند روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری مدرن که این هم اشتباه است، چراکه با خبر سر و کار دارد و خبر نیز باید همیشه دقیق باشد.شکرخواه چه قبلا و چه الان روزنامه نگار مدرن است.

خدادی: سه ضلع مثلث خبرنگاری
«محمد خدادی» معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین گفت: شکرخواه سمبل محبت، مهربانی و همه صفات خوب است. جامعه مطبوعاتی ایران در کنار کنیت، کیفیت عمیقی هم دارد و شکرخواه شاخص غنای فرهنگی ما است.

وی ادامه داد: ارتباط دو سویه وظیفه ما است. شما حضاری که در این مراسم شرکت کردید خودتان برگزار کننده این مراسم هستید. ما نماینده برگزاری این مراسم بودیم و اجرای آن را به عهده داشتیم.

خدادی همچنین افزود: ایران امروز محصول اقتدار و همبستگی است. باور کنید در روزهای حساسی به سر می‌بریم که دارد آینده کشورمان را ترسیم می‌کند. قدرت ما در آینده و افکار ما است و تقدیر از آقای شکرخواه در حقیقت تقدیر از خودتان است. شکرخواه برگرفته از دل شما است و مهربانی او چیزی جز صمیمیتش نیست.

وی با بیان اینکه شخصیت شکرخواه سه ضلع مثلث است، افزود: یکی از ضلع‌های مثلث زندگی او اخلاق است که نیاز امروزی ما است و ماموریت اول روزنامه نگاری تکثیر خوبی ها در جامعه است. دومین ضلع این مثلث بحران است. زمانی که من خبرنگار ایرنا بودم مشکلم مهارت بود و نمی دانم چرا ما آن زمان از بین هزاران نفر به دنبال یک سردبیر توانمند بودیم که دانش بالایی داشته باشد! الان هم دست نیاز به طرف همه می‌گیرم برای اینکه بتوانیم بُعد مهارت را در جامعه افزایش دهیم و قدرت شکرخواه این بود که توانست مهارت را افزایش دهد.

خدادی در ادامه با بیان نقدی به رسانه‌ها عنوان داشت: ضلع سوم دانش آقای شکرخواه است. انتقادی به رسانه‌ها دارم و آنهم اینکه رسانه‌ها برای همه می‌نویسند غیر از خودشان و ما نیاز داریم که توجه بیشتری به این سه ضلع در رسانه‌هایمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: برگزار کننده‌های این مراسم در کنار هم قرار گرفتند تا در موضوع رسانه برنامه‌ریزی کنیم. وظیفه معاونت مطبوعاتی تبادل است و ما نیز مجری هستیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه نیز با اشاره به برگزاری مراسم‌های خودمانی اصحاب رسانه گفت: ما باید لیاقت استمرار جمع خودمونی رسانه‌ها را داشته باشیم و بتوانیم سیره حجت الاسلام دعایی را ادامه دهیم.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم در حضور خانیکی، میرزایی، خدادی، دعایی از سالها فعالیت آقای یونس شکرخواه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

شکرخواه: ما را از دست ندهید


«یونس شکرخواه» استاد ارتباطات در مراسم گرامیداشت خود نیز گفت: من سخت‌ترین لحظه‌های زندگیم را با هادی خانیکی گذراندم. شاید هادی بعد از از دست دادن مادر و برادرم بیشتر از من برای مادر و برادرم گریه کرد. شاید در مقطع فوق لیسانس و دکترا اگر هادی کنارم نبود نمی‌توانستم این مقاطع را ادامه دهم. یا آقای دعایی که در زندگی من نقش واقعی داشتند.

وی با بیان تشکر از نهادهای برگزار کننده این مراسم بیان داشت: ترجیح می‌دادم تا این مراسم در خانه کوچم و در ساختمان همشهری برگزار می‌شد. من حاصل جمع همین افرادی هستم که اینجا حرف زدند و از کره دیگری نیامدم و باید بگویم مهربانی را از مهدی فرقانی، سرختی را از خانیکی، تکنیک را از فریدون صدیقی، آرامش را از منصور سعدی و بزرگ منشی را از حجت الاسلام دعایی یاد گرفتم.

شکرخواه در ادامه بیان داشت: یادم است اولین پولی که آقای دعایی برای ترجمه 15 متن به من داد، 7 هزار تومان بود که به نسبت آن زمان خیلی زیاد بود. بعدش مستقیم به فرودگاه رفتم و بلیط خریدم و رفتم مشهد. دفعه اولی که کار کردم آقای دعایی باعث و بانی اش بود.

وی ادامه داد: هیچکدام از هم نسلی‌های من وابستگی جاه و مقام نداریم.من هنوز مستاجرم و شجاعانه می‌گویم در برابر صدها فرصت قرار گرفتم که می‌توانستم خانه و ماشین هدیه بگیرم اما نگرفتم. یاد گرفتم که پاکت قهوه‌ای که داخلش معلوم نیست را نگیرم.

شکرخواه افزود: من از همان ابتدا فرد نبودم و با دوستانم ساخته شدم و به همه آنها وامدارم. نسل ما نسل حاصل جمع بود و قدر یک یک هم را دانستیم و شما هم بدانید. ما معلمانی هستیم که هم کلاسی داریم نه شاگرد چون هر لحظه می‌توانیم از همدیگر بیاموزیم. همین دیروز حرفی را از یکی از شاگردهایم آموختم او گفت ما در مراسم تقدیر شما حاضر می‌شویم تا یک روز به جایگاهی برسیم که از ما تقدیر کنند.

وی در ادامه نیز عنوان داشت: خبر برای من مثل چهره آدم‌ها است. چرا باید از دست برود چرا باید شرایط طوری باشد که از ما حمایت نشود؟ خیلی از دوستان من هنوز بیمه نیستند و خیلی‌ها به دنبال بازنشستگی. شما به ما فرصت دهید ما حاضریم برای شرح عکس ۱۰ کتاب بنویسیم.

این استاد ارتباطات با اشاره به سختی‌هایی که در دوران کاری خود متحمل شده است، گفت: نسل ما نسلی بود که دیده نشدیم. مشکل ما مالی نیست و فقط می‌خواهیم یکی این جمع ما را در دست بگیرد. من در حال حاضر نگران بچه‌های همشهری آنلاین هستم. تمام حرف من این است که جمع ما را از دست ندهید.

وی ادامه داد: در این مدت اخیر آنقدر مدیران تغییر کردند که تحریریه‌ها پر شده از دختر و پسرهایی که آنجا را با استخر سوسمارها اشتباه گرفتند. اینها فکر کردند می‌توانند با حذف ما کاری کنند. حرف من این است که چرا آدم‌هایی مثل خانیکی نباید در هیئت مدیره همشهری باشند؟

شکرخواه در ادامه اظهار داشت: حرف من حرف یک نسل است. یک نسل دارد می‌رود که نقل قول پایه نبوده و باند قدرت نبوده است. ما همیشه فرا متن را دیدیم و روزنامه داری را آموختیم و فکرمان این بوده که باید ارتباطات برقرار باشد.

وی ادامه داد: آقا و خانم محترم ما در آن تحریریه‌ها دیس پرسی رفتار می‌کردیم و به ما می‌گفتند تو داوری و پاس نده. می‌خواهم بگویم آن حلقه حذف شد و نادیده گرفته شد. ما بازنشسته نمی‌شویم همه دوستانم الان در حال کارهایی هستند و بیکار نمی‌مانند. ما این را آموختیم که روزنامه نگاری شما را می‌کشد مگر اینکه با آن زندگی کنی.

شکرخواه از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۷ به عنوان دبیر بخش بین‌الملل و عضو شورای تیتر در روزنامه کیهان کار کرده‌ است. وی شش سال ریاست مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا را در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بر عهده داشت و سردبیر سایت اینترنتی همشهری آنلاین بود.

در این مراسم جمعی از علاقمندان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، اساتید ارتباطات و مسئولان کشور حضور دارند.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر