جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 49396
تاریخ انتشار: 12 مهر 1398 11:46
فرانسه هشدار داده است که ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای مذاکره و حل اختلافات فرصت دارند، وگرنه خطر تنش‌های بیشتر منطقه را تهدید می‌کند.
«ژان ایو لو دریان» گفته گزینه‌هایی مطرح است که قابلیت پیشبرد مذاکره میان آمریکا و ایران را دارند و فرانسه به دنبال تحقق آنها است.
به گزارش بی بی سی، ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، با اشاره به برنامه ایران برای کاهش بیشتر تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) گفت افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران ممکن است جرقه تنش‌های تازه‌ای را در منطقه بزند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در ماه‌های گذشته، از جمله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با ارائه پیشنهادهایی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا تلاش کرده و از جمله به دنبال ترغیب حسن روحانی و دونالد ترامپ، همتایان ایرانی و آمریکایی خود برای ملاقات با یکدیگر بود.
روز پنجشنبه وزیر خارجه فرانسه با اشاره به این تلاش‌ها گفت: "از نظر ما این پیشنهادها، که به نتیجه نرسیدند، هنوز قابل بررسی هستند و این به ایران و آمریکا بستگی دارد که در مدت کوتاهی به آنها بپردازند، چون ایران گفته تعهداتش در توافق وین را در ماه نوامبر کاهش می‌دهد."

با توجه به خروج آمریکا از برجام و بی‌نتیجه ماندن وعده‌های اروپا، یا چین و روسیه برای کاستن از فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکا، ایران می‌گوید که نمی‌تواند به همگی تعهداتش در برجام عمل کند و مرحله‌ به مرحله در حال کاهش اجرای تعهدات و عبور از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام است.

ژان ایو لو دریان گفته گزینه‌هایی مطرح است که قابلیت پیشبرد مذاکره میان آمریکا و ایران را دارند و فرانسه به دنبال تحقق آنها است.

او گفت باید از "فضای سیاسی موجود برای پیشرفت استفاده کرد" و درباره تبعات کاهش تعهدات ایران هشدار داد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر