پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 49300
تاریخ انتشار: 06 مهر 1398 18:00
بزرگداشت چند تن از عکاسان جنگ

در مراسم تقدیر از عکاسان جنگ چه گذشت؟

در آیین بزرگداشت چند تن از عکاسان جنگ با تاکید بر این نکته که این افراد با فداکاری‌هایشان، دستاوردهای بزرگی را برای ما به یادگار گذاشته‌اند، اینگونه عنوان شد که از این قشر که تنها به تعداد انگشتان دست باقی مانده‌اند، در طول سال هم یاد شود و تنها به مناسبتی مانند دفاع مقدس بسنده نکنند.
به گزارش ايسنا، شنبه ـ ششم مهر ماه ـ آیین بزرگداشت چند تن از عکاسان جنگ از جمله عربعلی هاشمی، مرتضی دهداری و مرتضی خاکی به همت معاونت مطبوعاتی در موسسه مطبوعاتی نشرآوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: واقعه کربلا الهام‌بخش هشت سال جنگ تحمیلی ما بود. زنان ما با الهام‌گیری از حضرت زینب (س) برادران و همسران خود را به جبهه فرستادند و پدران ما نیز با الهام‌گیری از امام حسین (ع) فرزندان خود را روانه میدان جنگ کردند. خبرنگاران و عکاسان جنگ باعث شدند که ما امروز بتوانیم همان گونه که حوادث کربلا ثبت شد، گزارش‌های هشت سال جنگ تحمیلی را بخوانیم، ببینیم و گوشه‌ای از حال و هوای آن زمان را تجسم کنیم. ما به شهدای خبرنگار و عکاس هشت سال جنگ درود می‌فرستیم.

او ادامه داد: فرزندان ما امروز با عکس‌های جنگ می‌توانند وقایع آن زمان را ببینید. عکس‌هایی گرفته شده که با وجود امکانات کم به ثبت رسیده و امروز به یادگار مانده است. آنها کار سختی را کرده‌اند و لحظاتی را به ثبت رسانده‌اند که ممکن است خودشان نیز مجروح بوده باشند. ما به عنوان کمیسیون فرهنگی مجلس آماده هستیم از این طیف موثر که برخی از آنها پیشکسوت‌ هستند و یا جوانان آنها اکنون در یمن و جاهای دیگر هستند، حمایت کنیم. امیدوارم بتوانیم در بودجه سال آینده از آنها حمایت کنیم.

همچنین عربعلی هاشمی، عکاس جنگ با توضیح درباره‌ی یکی از عکس‌های خود گفت: این عکس را در سر پل ذهاب گرفته‌ام. آن زمان خانه‌های مردم بر اثر بمب‌ باران ویران شده بود و زنان و فرزندانشان آواره شده بودند ولی با این حال از خانه‌های خود دل نمی‌کندند و بیرون نمی‌آمدند. رزمندگان با اصرار آنها را منتقل می‌کردند، وضعیتی بود که نه غذا داشتند و نه آب. هر جا هم که مستقر می‌شدند امکانات می‌خواستند ولی رزمندگان ما داوطلبانه به آنها کمک کردند. ما در آن زمان آمادگی جنگ را نداشتیم و نمی‌دانستیم که باید چه کنیم.

الیاس حضرتی از فرمانده‌هان جنگ و فعال سیاسی اظهار کرد: با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، یک اتفاق خیلی بزرگ رخ داد، ملتی که بی‌تفاوت بودند و توجه کمتری به مسائل سرنوشت‌ساز خود داشتند و آنهایی که توجه داشتند اما در غربت به سر می‌بردند را بار دیگر متوجه مملکت خود کرد. این انقلاب جزو واقعی‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب‌ها بود. ملت ایران یک تحول بزرگ را تجربه کرد. ملت با تمام توان به میدان آمدند. مردم نه یک فرزند که البته او همه چیزشان است بلکه گاهی تمام فرزندان خود را راهی میدان جنگ می‌کردند و از آنها به خاطر این خاک می‌گذشتند. مادری را می‌شناسم که ۹ فرزند او شهید شده بودند. پدری در کردستان بود که شش فرزند او شهید شده بودند، هر شش پسر او هم زمان در جنگ بودند. در روستای ما یک خانواده کارگر بود که بچه‌دار نمی‌شدند. روستای ما مذهبی بود و یک روز همه مردم در مسجد جمع شدند و دعا کردند که آن خانواده بچه‌دار شدند ولی با شروع جنگ تنها پسر خود را به نام عیسی به جنگ فرستادند که شهید شد.
مدیر مسوول روزنامه اعتماد ادامه داد: مردم ما خالصانه و بدون هیچ انتظاری جنگیدند و به دنیا نشان دادند که چه می‌خواهند. آنها آرزو داشتند که اسلام و فرهنگ ایرانی را با هم ترکیب کرده و یک حکومت خوب داشته باشند. این انقلاب فضایی را ایجاد کرد که جوانان تصمیم گرفتند عقب‌ماندگی تاریخی را جبران کنند. با دست خالی و امکانات اندک ولی قوی وارد جبهه شدند. عکس‌های جنگ به یک روایت بزرگ از جنگ تبدیل شده است که آنچه گذشته را برای ما به تصویر می‌کشد.

مرتضی دهداری، عکاس جنگ نیز گفت: دیروز روز آبادان بود. من عکاس، خبرنگار و تصویربردار خبرگزاری جمهوری اسلامی و صداوسیما هستم. من آبادانی هستم و در آن زمان هم در آنجا بودم. دوران انقلاب با مدرک سیکل شبانه خبرنگار شدم.

او سپس تصویری از یک کودک شهید نشان داد و با بغض درباره او صحبت کرد.

مرتضی خاکی نیز اظهار کرد: اولین شهری که به آن حمله شد دور تا دور آن کوه بود. با هلی‌کوپتر به آنجا رفتیم‌ و صدای بمباران به قدری زیاد بود که صدای هلی‌کوپتر را نیز نمی‌شنیدیم. ولی در ادامه به آقای چمران رسیدیم. تهیه عکس در آن زمان واقعا مشکل بود. دولت‌هایی که بعد از جنگ سر کار آمدند در قسمت معاون مطبوعاتی ارشاد در این سال‌ها به مناسبت‌های مختلف عکس‌های ما را چاپ می‌کردند و از ما تقدیر می‌شد. ولی اکنون تعداد ما به اندازه انگشتان دست هم نیست، برخی از ما شهید شدند، برخی مجروح هستند و یا ناتوان. ما زندگی خود را دادیم و فداکاری کردیم ولی در طول سال سراغی از ما نمی‌گیرند. حداقل از ما چند نفر که ماندیم یادی کنید.

در مراسم تقدیر از عکاسان جنگ محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز گفت: ایام محرم و صفر حال عجیبی دارد چرا که فصل مشترک این ایام و هفته دفاع مقدس «فداکاری» است. انتخاب ما هم فداکاری است و هرچه داریم از فداکاری است. اقتدار ما هم امروز مدیون دفاع مقدس است. هر روز ما هم دفاع مقدس چرا که ما هر ثانیه از عقیده و آرمان خود دفاع می‌کنیم.

امروز نکوداشت همه مردم ایران است و عکاسان دفاع مقدس افرادی هستند که ظرفیت دیده شدن حماسه بی نظیر هشت ساله را فراهم کردند. مراسم امروز نیز در حقیقت یادآوری است.

او ادامه داد: ما در دنیا شاهد جنگ دیپلماسی، اقتصادی و رسانه‌ای هستیم و پیش قدم جنگ رسانه‌ای خبرنگاران هستند که به جنگ جهل می‌روند. امروز خوشحالیم که در کشور، اجماع حداکثری داریم. به هر حال دیپلماسی ما هم‌زمان با قدرت نظامی‌ و ظرفیت رسانه‌ای در این شرایط حساس در کنار ما هستند و ما یقینا پیروز این میدان مبارزه هستیم. به برکت خون شهدا ان‌شاءالله که بتوانیم مستحکم‌تر از گذشته باشیم و پیروز این میدان شویم. جلسه امروز اولا به پاس قدرشناسی از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس در حوزه رسانه است و ثانیا محفلی برای یادآوری آن روزها و دلگرمی برای امروزی که باز هم در خط مقدم جنگ هستیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر