جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 49298
تاریخ انتشار: 06 مهر 1398 14:00
آرگون عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تجویز کرد:

راه حل های پیشنهادی برای اصلاح سرانه اسکناس در کشور

بر اساس بررسی های صورت گرفته سرانه اسکناس در کشور بالای ۱۰۵ است. اما پرسشی که مطرح می شود این است که برای حل این معضل چه باید کرد ؟ عباس آرگون عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران برای اصلاح این وضعیت به ارائه چند راه حل پیشنهادی پرداخته است.
آمار منتشر شده  از سوی بانک مرکزی حکایت از  بالا بودن سرانه مصرف اسکناس در کشور  دارد. به طوریکه بر اساس بررسی های صورت گرفته، رقم سرانه اسکناس در کشور  حدود ۱۰۶ برگ شامل اسکناس های 100 ریالی تا اسکناس 10 هزار تومانی و ایران چک 50 هزار تومانی را شامل می شود.  البته سرانه اسکناس در ایران در سال ۵۶ برابر با ۱۸ برگ و در سال ۸۷ برابر با ۱۱۴ بوده است. این در حالی است که سرانه اسکناس در کشورهای پیشرفته بین ۱۲ تا ۱۴ برگ است.

بر همین اساس، این اعداد بیانگر این است که سرانه اسکناس در ایران نزدیک به 10 برابر کشورهای پیشرفته است که این امر باعث می‌شود پول بعضی از خواص خود  که همان قابل حمل بودن است  را از دست بدهد.

در همین راستا، عباس آرگون عضو کمیسیون بازار پول  و سرمایه اتاق بازرگانی تهران هم  با اشاره به اینکه  سرانه اسکناس در حال حاضر در ایران بالاتر از نرم جهانی است، به «اگزیم نیوز» می گوید: بررسی ها حکایت از این دارد که سرانه اسکناس در ایران بالای ۱۰۰ است، اما در سایر کشورها این عدد به زیر ۲۰ می رسد. از این رو، چاپ این میزان  اسکناس، هزینه‌های بسیاری بالایی به  اقتصاد  کشور تحمیل می‌کند.

به گفته او، با توجه به اینکه ارزش پول ملی کاهش یافته و همچنین ارقام بالاتر اسکناس در کشور نیز چاپ نمی شود، تاکید کرد: برای حل این چالش باید تدابیری از سوی متولیان بانک مرکزی، صورت پذیرد ، که به گفته او، برای حل این چالش چند راه وجود دارد.

نخستین راه حل از نگاه این فعال اقتصادی این است که بانک مرکزی، مجوز چاپ اسکناس در ارقام بالاتر را دریافت کند که به نظر می رسد آمادگی های لازم در این زمینه هم وجود داشته باشد. در چنین حالتی قطعا سرانه اسکناس کشور اصلاح خواهد شد.

راه حل دوم به گفته آرگون این است که با حذف صفر و ارزشمند شدن پول ملی، در هزینه‌های چاپ اسکناس به میزان زیادی صرفه‌جویی خواهد شد و حجم اسکناس کاهش خواهد یافت.

البته این فعال اقتصادی در عین حال بر این باور است که ما باید ابتدا، سرانه‌ اسکناس را پایین بیاوریم تا یک گشایش ظرفیت ایجاد شود و سپس به برنامه‌هایی مثل حذف صفر از پول ملی توجه کنیم.

اما شیوه دیگری که می تواند در این زمینه موثر واقع شود، اینکه استفاده از «بانکداری الکترونیکی » در کشور افزایش یابد؛ چراکه این موضوع باعث ایجاد ثبات رو به کاهش در روند استفاده از اسکناس در کشور شده است.

اما یک مساله دیگر، بعد فرهنگی  این قضیه است که بنابه اظهارات این عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، افزایش آگاهی مردم می‌تواند زمینه ساز استفاده بیشتر از خدمات و بانکداری الکترونیکی شود و این موضوع به نوبه خود موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در بخش های مختلف و کاهش مصرف سرانه اسکناس د کشور  می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر