جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 49250
تاریخ انتشار: 02 مهر 1398 18:46
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای شفافیت آرای تمامی مجامع تصمیم‌گیر نظام خبر داد و گفت که این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است.
محمدعلی وکیلی نماینده مجلس گفت: ما طرحی را با هدف تعمیم شفافیت آرا تدوین کردیم که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما طرحی را با هدف تعمیم شفافیت آرا تدوین کردیم که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

به گفته وی طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست.

وکیلی با بیان این‌که این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده، اظهار کرد: امضاکنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

جمع آوری امضا برای طرح شفافیت عملکرد تمام قوای نظام
«رسول خضری» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: سوال ما در خصوص اعتراض برخی از افراد به مجلس این بود که چرا فقط شفافیت را از مجلس طلب می کنند. به همین دلیل امروز آقای وکیلی در حال جمع آوری امضا برای طرحی بودند تا شفافیت را در همه قوا داشته باشیم و تا الان بیش از ۱۰۰ امضا از نمایندگان طبف های مختلف برای این طرح جمع شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در ادامه افزود: ما از مسئله شفافیت استقبال می کنیم، چرا که مردم محرم این نظام و انقلاب هستند، آن ها صاحبان نظام اصلی هستند و مردم حق دارند که اطلاعات شفافی از کارگزاران نظام در هر سه قوه داشته باشند. این طرح در حال تکمیل، شفافیت را به صورت کامل و جامع در نظر گرفته است و همه مجموعه های نظام را در برمی گیرد. مردم هم به دنبال همین هستند.

این عضو کمیسون مستقلین مجلس با اشاره به محدودیت هایی که مجلس تاکنون در نظارت بر نهادهایی مانند قوه قضائیه یا صدا و سیما داشته است خاطر نشان کرد: مجلس اختیاراتش نامحدود نیست و بعضی از دستگاه های هستند که مجلس حق ورود به آن ها را ندارند. به نظرم اگر همین طرحی که نمایندگان به دنبال امضای آن هستند اگر تصویب شود، می توانیم شفافیت صحیح و ارائه گزارش درست و دقیق را به مردم عزیزمان داشته باشیم.

خضری تاکید کرد در صورت تصویب این طرح عملکرد کارگزاران هر سه قوا از جمله نهادهایی مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر ارکان نظام به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر