پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 49131
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1398 15:21
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان این کشور را پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالا به ویژه در شرایط تحریمی حاکم بر ایران، معرفی کرد و گفت: عمان به دلیل عضویت در سازمان تجارت جهانی ( WTO) و داشتن موافقت‌نامه تجارت آزاد با بسیاری از کشورهایی که به دلیل سیاسی قادر به ارتباط با آنها نیستیم، می‌تواند محل خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازارهای مختلف دنیا باشد.
به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «محسن ضرابی» رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در نشستی با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف اقتصادی به همت اتاق مشترک ایران و عمان تأکید کرد: به منظور آشنایی بیشتر تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی با بازار عمان تصمیم گرفته شد تا جلسه‌ای را برگزار کنیم و از تشکل‌های تخصصی علاقه‌مند به حضور در بازار عمان دعوت شد تا با محیط کسب‌وکار، مشوق‌ها و قوانین تجاری این کشور بیشتر آشنا شوند.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، روابط سیاسی ایران و عمان از سال‌ها قبل در حد عالی بوده و انتظار می‌رود در چنین وضعیتی، روابط اقتصادی دو کشور نیز روند صعودی داشته باشد، هرچند که نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بهره مناسب ببریم.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۷ حجم صادرات ایران به عمان بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار بوده که این رقم به ۷۲۸ میلیون دلار رسیده است.

ضرابی موضوع تدوین نقشه راهی برای توسعه تجارت بین ایران و عمان از سوی اتاق مشترک در سال ۹۲ را یادآور شد و گفت: برابر آمارهای موجود تصمیم گرفتیم، مشکلات و موانعی که بر سر راه مناسبات بین تهران - مسقط وجود دارد، شناسایی و با ارائه راهکار برای هر کدام، زمینه توسعه روابط

اقتصادی بین دو کشور را مهیا سازیم. وی خاطرنشان ساخت:  امروز عمان روادید را با هزینه کم و با سرعت بالاتری برای تجار ایرانی صادر می کند،  همچنین خط مستقیم کشتیرانی بین چندین بندر ایران و عمان و خط هوایی مستقیم بین تعدادی از شهرهای دو کشور برقرار است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اشاره‌ای هم به وضعیت واردات ایران از عمان داشت و بر اساس آنچه گفته شد در سال ۹۲ میزان واردات ایران از این کشور ۷۵ میلیون دلار بوده که در سال ۹۷ به ۴۳۳ میلیون دلار رسیده و در مجموع حجم تجارت ایران و عمان در سال ۹۷ به یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار رسید.

ضرابی ضمن اشاره به  روابط سیاسی عمان با کشورهای مختلف دنیا، این همسایه جنوبی کشورمان را پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالا به ویژه در شرایط تحریمی حاکم بر ایران، معرفی کرد و گفت: برای ورود به این بازار بهترین راه، حضور در هشت نمایشگاه تخصصی است که به همت دولت عمان برگزار می‌شود.

به گفته وی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور نیز مهیا شده و براساس مذاکراتی که بین مقام های دولتی دو کشور انجام شده، ایرانی‌ها می‌توانند با احراز شرایطی مشخص در سرزمین اصلی و یا مناطق آزاد عمان سرمایه‌گذاری کنند و اکنون در مناطق آزاد می‌توان با ۱۰۰ درصد سهام خارجی، وارد شد؛ این مشوق از ژانویه ۲۰۲۰ ( دی ماه ۹۸ ) در سرزمین اصلی نیز اجرا خواهد شد.

براساس این گزارش، آرزو جمالی، دبیر اتاق مشترک ایران و عمان نیز به تشریح چارچوب‌های مالیاتی، گمرکی، ثبت شرکت در مناطق آزاد، شهرک‌های صنعتی و سرزمین اصلی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری در عمان پرداخت.

وی سهم ایران از کل واردات بازار عمان را  ۳.۶ درصد ذکر کرد و می‌تواند تا ۱۰ درصد نیز افزایش پیدا کند و عمده کالاهایی که از ایران به عمان صادر می‌شود، شامل صنایع پایین دستی نفت، قیر، آهن، فولاد، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، میوه و محصولات کشاورزی می‌شود و انواع محصولات وارداتی از عمان هم قطعات یدکی، سنگ‌های قیمتی، محصولات دارویی و در گذشته انواع خودرو بود.

جمالی ضمن معرفی سه منطقه آزاد صحار، صلاله و دقوم و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در هرکدام از آنها پرداخت و شرکت کنندگان نیز سوالهای خود را برای حضور در بازار عمان مطرح کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر