پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48989
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1398 18:20
اتهام به پیروز حناچی در ارتباط با گروهک منافقین است!

حمله به شهردار تهران برای قرائت یک آیه

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نیز روی این موج سوار شده و استفاده شهردار تهران از آیه ۹۵ سوریه نسا را "مشکوک" و "عجیب" ارزیابی کرده است.
استناد پیروز حناچی شهردار تهران به یک آیه از قرآن مجید، به شکل عجیبی بحث برانگیز شده است. سایت باشگاه خبرنگاران استفاده از این آیه در سخنرانی شهردار تهران را "مشکوک" توصیف کرد و برخی کاربران اصولگرا نیز آن را حمایت از سازمان تروریستی منافقین دانستند! در نقطه مقابل عده‌ای این ادعا علیه حناچی را "غیرقابل قبول" و "عجیب" ارزیابی کردند.
روز نهم شهریور مراسم اهتزاز پرچم ۱۰۰۰ متری «یا حسین (ع)» با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از خادمین هیئت‌های حسینی در باغ هنر مجموعه اراضی عباس آباد برگزار شد. شاید کسی تصور نمی‌کرد که سخنان شهردار در این مراسم جنجالی شود، اما شد.
شهردار تهران زمانی که در مورد سختی‌های دینداری سخن می‌گفت به آیه ۹۵ سوره نسا اشاره کرد که در آن آمده است:
 «وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا»
اشاره حناچی به این آیه با واکنش برخی کاربران پرخواننده اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد. این عده مدعی اند که اشاره حناچی به این آیه بی دلیل نبوده و این آیه همان آیه‌ای است که روی لوگوی گروهک "منافقین" نوشته شده است.
کاربری به نام حاج حیدر در توئیتی با اشاره به سخنان حناچی نوشت: «پیروزحناچی امروز در سخنرانیش خیلی بی‌ربط به آیه "فضل الله المجاهدین... " اشاره کرده. آیه روی خبر سایت همشهری منتشر شد، اما بعداز چند دقیقه از خروجی سایت حذف شده؟! نکته جالب اینکه این آیه روی لوگوی گروهک منافقین نوشته شده و البته یادمون هست که برادر پیروز حناچی عضو سازمانه منافقیه!»
این اولین بار نیست که طیفی از فعالان رسانه‌ای نزدیک به اصولگرایان به دنبال حاشیه سازی برای پیروز حناچی هستند. سال گذشته بلافاصله پس از آنکه شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب کرد، چند روزنامه‌نگار نزدیک به طیف اصولگرا از او خواستند که رابطه خود با برادرش را توضیح دهد. اشاره آنان به پیمان حناچی بود که به گفته آنان از اعضای ارشد سازمان مجاهدین خلق است.
صدور دیرهنگام حکم حناچی از سوی وزارت کشور نیز بر شایعات پیرامون رد صلاحیت او از سوی نهاد‌های امنیتی افزود.
مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران در آن مقطع گفته بود که خبر‌های غیر رسمی حاکی از آن است که احتمالا صلاحیت حناچی تایید نمی‌شود
الویری گفت: "تنها علتی که در مورد ایشان به صورت غیر رسمی از سوی وزارت اطلاعات شنیده شده، این است که سی و چندی سال پیش یکی از برادران ایشان از کشور خارج و با مجاهدین خلق همکاری کرده است."
اما الویری گفته بود چنین استدلالی برای رد حناچی قابل قبول نیست، چرا که "در اوایل انقلاب برای برخی از مسئولان چنین مشکلی وجود داشت." آیت الله طالقانی، آیت الله جنتی، آیت الله محمدی گیلانی از شخصیت‌ها سرشناس انقلاب بودند که با مسئله‌ای اینچنینی روبه رو شدند.
به هر حال با گذشت دو هفته از انتخاب حناچی توسط شورای شهر، وزارت کشور حکم او را صادر کرد و به حاشیه‌های پایان داد. حناچی هم در آن مقطع به این بحث‌ها واکنش نشان داد و در توئیتی، منتقدانش را به عدل و تقوا دعوت و در حساب کاربری توئیتری با اشاره به آیه‌ای از قرآن نوشت: "و مبادا دشمنی با گروهی از مردم شما را به بی‌عدالتی کشاند، به عدل و داد رفتار کنید که این به تقوا نزدیک‌تر است."
اما حالا باز هم همان داستان تکرار شده است. این موضوع نه تنها از سوی برخی کاربران فضای مجازی دستمایه تخریب حناچی شده بلکه باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نیز روی این موج سوار شده و استفاده شهردار تهران از آیه ۹۵ سوریه نسا را "مشکوک" و «عجیب» ارزیابی کرده است. 


این سایت در گزارش خود نوشت: «پیش از این نیز شهردار تهران با انتشار پستی در صفحه توییترش از کلید واژه‌های «مجاهدین» و «خلق» استفاده کرده بود که شباهت بسیار زیادی به عبارات مورد استفاده توسط گروهک مجاهدین خلق داشت.»

واکنش‌ها به فضاسازی علیه شهردار تهران
اما این بحث‌ها و به ویژه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با انتقادات فراوانی حتی از سوی کاربران و فعالان اصولگرا روبه رو شده است. تقی دژاکام از روزنامه نگاران پیشین کیهان در این باره با اشاره به خبر باشگاه خبرنگاران به کنایه و طعنه نوشت: "یکی از کار‌هایی که باید انجام می‌شد و نشد اینه که آیه «فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً» رو از قرآن حذف می‌کردیم که نکردیم! تا دیگه هیچ کس جرئت نکنه «اشاره» اون هم «اشاره عجیب» به این آیه داشته باشه!»

صادق نیکو دیگر روزنامه نگار اصولگرا دیدگاه مشابهی مطرح کرده و نوشته است "باشگاه خبرنگاران میگه آیه‌ای که شهردار تهران خونده مال منافقینه؟! خواهشا تو باشگاه خبرنگاران یه قرآن جدید با حذف و اضافه‌اش چاپ کنید که مسئولین بدونن از این به بعد چه آیه‌هایی مجوز داره."
کاربری هم معتقد است: «فرض کنید پیروز حناچی عضو مزاحمین خلق است. اصولاً باید بیشترین تلاش را بکند تا این مساله را پنهان کند نه اینکه آن را جار بزند! این جماعت آنقدر این چرت و پرت‌ها را گفته اند که اگر هم احیاناً حرف راستی بزنند، خیلی‌ها آن را نمی‌پذیرند. به همین دلیل است که کمتر کسی به آن‌ها اعتماد دارد.»

برخی نیز به این مسئله اشاره کرده اند که «الله اکبر» کلید واژه داعش است، پس اگر کسی از آن استفاده کند یعنی در راستای داعش عمل کرده است؟ یا اینکه بر روی پرچم داعش "لا اله الا الله" نوشته شده است، پس دیگر نباید از آن استفاده کرد؟
در این بین عده‌ای از کاربران معتقدند که این حمله به حناچی سیاسی و ناشی از افشاگری اخیر شهرداری تهران است. نامه ای که می‌گوید بدهی‌های شهرداری ۶۹ هزار میلیارد تومان است.
کاربری در این باره نوشته است: «لیست بدهی۶۹ هزارمیلیاردی شهرداری تهران توسط پیروز حناچی منتشر شد. فارغ از همه انتقاداتی که به شهردار کنونی تهران دارم. بیش از۵۰ هزارمیلیارد از بدهی مربوط به دوره قالیباف می‌باشد وباشگاه خبرنگاران جوان برای به حاشیه راندن موضوع اصلی یک آیه قرآن را علیه حناچی پیراهن عثمان می‌کند.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر