جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48924
تاریخ انتشار: 06 شهريور 1398 11:46
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی گفت: علیرغم پیشرفت های فکری، روحی و معنوی جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنوز در پاسخ به این سوال، جواب ساده، روشن، قانع کننده و دلپذیر مناسبی نداده ایم؛ همه نام کشور سوئیس را شنیده اند که کشوری امن بوده و این سوال وجود دارد که چه اشکال دارد که ما هم همانند آنان کشوری امن برای خود ساخته و پیشرفت علمی داشته و کشوری امن برای پول و سرمایه دیگر کشورها باشیم؟ چرا باید این همه جنگ و نزاع اطراف ما باشد؟ ما چه جوابی برای این سوال داریم؟
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در نشست عمومی طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، سخنرانی کرد.
وی اظهار داشت : مهمترین محوری که برای بحث و گفتگو در چنین محفلی باید در نظر گرفت، استفاده از بیانیه گام دوم انقلاب است که در آن رهنمودهای ارزنده و کارسازی وجود داشته و برای شکر نعمت و ادای وظیفه باید در جهت اهداف مورد اشاره در این بیانیه فعالیت نماییم.
به نوشته خبرگزاری حوزه، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این بیانیه همچنین اختصاص به علما و روحانیون هم ندارد؛ بلکه تمام مردم باید از این رهنمودها استفاده نموده و برنامه های متناسب با آن را اجرا نمایند و حتی می توان گفت فقط به مسلمانان ایران اختصاص ندارد؛ بلکه به تمام کسانی که به مسائل بشریت می اندیشند نیز مرتبط است و باید از آن بهره ببرند.

چرا تلاش نمی کنیم همانند کشور سوئیس شویم؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورده ایم؟، خاطرنشان کرد: علیرغم پیشرفت های فکری، روحی و معنوی جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنوز در پاسخ به این سوال، جواب ساده، روشن، قانع کننده و دلپذیر مناسبی نداده ایم؛ همه نام کشور سوئیس را شنیده اند که کشوری امن بوده و این سوال وجود دارد که چه اشکال دارد که ما هم همانند آنان کشوری امن برای خود ساخته و پیشرفت علمی داشته و کشوری امن برای پول و سرمایه دیگر کشورها باشیم؟ چرا باید این همه جنگ و نزاع اطراف ما باشد؟ ما چه جوابی برای این سوال داریم؟

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: جواب نهایی برای این سؤال در این است که فلسفه نهایی وجود انسان بر روی زمین را بیابیم؛ آیا آفریده شدیم که آسوده بخوریم و بخوابیم و در آخر از دنیا برویم؟ برخی اینگونه فکر می کنند که بهترین شکل این زندگی در نهایت همانند کندوی زنبور عسل است که یک عده حیوان دور هم زندگی کرده و بر روی معطرترین گل ها بوده و شیرین ترین مواد غذایی را تولید کرده و در نهایت هم بمیریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ما در هیچ زمانی همانند امروز شاهد توسعه عوامل فساد به این راحتی نبوده ایم و آثار سوء آن را نیز در جامعه خود مشاهده می کنیم و در هیچ زمانی برای یک کشور اسلامی اینهمه دشمن قسم خورده وجود نداشته است؛ آیا در این شرایط می توانیم به راحتی به فکر زندگی بوده و سوئیس جدیدی به وجود آوریم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیا خدا ما را آفریده که این مشکلات و فسادها را در عالم ببینیم و بعد از آن بمیریم؟ آیا اینگونه زیستن عبث نیست؟ آیا نباید این احتمال را بدهیم که دنیای دیگری نیز غیر از این دنیا وجود دارد؟ منطق قرآن اینگونه القاء می کند که غیر از اینکه فکر کنیم شکم خود را سیر کرده و به غرائض خود پاسخ دهیم، باید هدفمان این باشد که این مسائل را نیز به نحوی انجام دهیم که نتیجه مطلوبی برای بی نهایت داشته باشیم؛ همه اینها باید وسیله و ابزار برای ما باشد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر اینگونه فکر کنیم، معنای انقلاب اسلامی را متوجه خواهیم شد؛ انقلاب اسلامی یعنی اینکه ما همانند حیوانات نیستیم که فقط به فکر شکم و مباحث دیگر باشیم؛ ما امکان این را داریم که خلیفه الله شده و تمام فرشتگان در مقابل ما خضوع کنند؛ حتی به خدمت گذاری به ما افتخار کنند؛ ما برای این مسئله آفریده شده ایم.

او تصریح کرد: انبیاء الهی آمده اند تا بشر را از غفلت ها دور کنند؛ آمده اند تا پایین تر از حیوانات نشویم؛ آمده اند تا مصداق «اولئک هم الغافلون» نشویم؛ این آیات، هشداری برای ماست تا جزو غافلین نشویم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر