جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48907
تاریخ انتشار: 05 شهريور 1398 13:39
طرح‌های پیش‌فروش جای خودشان را به طرح‌های فروش فوری اقساطی داده‌اند. البته نه به این معنا که فکر کنید با یک پیش پرداخت محدود می‌توانید صاحب خودرو شوید، بلکه باید همان اول کار ۹۰ درصد قیمت ماشین را به کارخانه سازنده پرداخت کنید. حالا می‌خواهد سایپا باشد، یا ایران خودرو. هر دو شرکت شرایط طرح‌های فروش اقساطی را با پیش‌پرداخت ۹۰ درصدی در نظر گرفته‌اند. سایپا علاوه بر این پیش‌پرداخت یک گارانتی یک میلیونی اجباری هم در نظر گرفته و سود اقساط را همان اول کار از مشتری دریافت می‌کند. ایران خودرو هم برای ۱۰ درصد مبلغ مابه‌تفاوت، یک فقره چک یک ساله از مشتری می‌گیرد که مبلغ آن شامل سود ۳۱ درصدی است!
به گزارش راه امروز:  در نظر گرفته‌اند. سایپا علاوه بر این پیش‌پرداخت یک گارانتی یک میلیونی اجباری هم در نظر گرفته و سود اقساط را همان اول کار از مشتری دریافت می‌کند. ایران خودرو هم برای ۱۰ درصد مبلغ مابه‌تفاوت، یک فقره چک یک ساله از مشتری می‌گیرد که مبلغ آن شامل سود ۳۱ درصدی است!

طرح‌های فروش اقساط ایران خودرو با پیش‌پرداخت ۹۰ درصدی
ایران خودرو چوب حراج به محصولاتش زده! البته این موضوع صرفا از تیتر اطلاعیه‌های ایران خودرو برداشت می‌شود و وقتی نگاهی به جزئیات اطلاعیه بیاندازید، می‌بینید خبری از چوب حراج نیست. فروش فوری اقساطی ایران خودرو فردا آغاز می‌شود. قرار است دنا پلاس و پژو پارس TU۵ در سامانه فروش ایران خودرو به صورت اقساطی و با تحویل فوری ۳۰ روزه به مشتریان فروخته شوند. جزئیات طرح نشان می‌دهد قیمت مصوب دنا پلاس در کارخانه ایران خودرو ۱۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 در این طرح فروش اقساطی باید حدود ۹۰ درصد قیمت فروش را به عنوان پیش‌پرداخت به ایران خودرو بپردازید. چراکه مبلغ پیش پرداخت به اضافه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده برای دنا پلاس، ۱۰۰ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بعد از نهایی شدن ثبت نام باید مبلغ باقی مانده را همراه سود یک ساله آن در قالب یک فقره چک یک ساله به شرکت ایران خودرو پرداخت کنید. مبلغ این چک ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است! با توجه به پیشپرداخت ۹۰ درصدی، ایران خودرو برای ۱۰.۸ میلیون تومان باقی‌مانده، چک یکساله ۱۴.۲ میلیونی در نظر گرفته. این یعنی سود یک ساله برای پرداخت مابه‌تفاوت ۱۰ درصدی رقمی حدود سالانه ۳۱ درصد است! با این حساب جمع مبلغ پرداختی برای خرید دنا پلاس توربو حدود ۱۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. باید توجه داشته باشید که این خودرو در بازار با قیمت ۱۲۶ میلیون فروخته می‌شود.
سود ۳۱ درصدی اقساط برای طرح فروش فوری اقساطی پژو پارس کد ۱۹ با موتور TU۵ هم صادق است. قیمت مصوب پژو پارس TU۵ رقمی معادل ۸۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان است. در این طرح ۹۰ درصد قیمت خودرو یعنی ۷۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به عنوان مبلغ پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده و برای ۱۰ درصد باقی مانده، یعنی مبلغ هشت میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، چک یک ساله ۱۰ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی از مشتری دریافت می‌شود. به عبارتی ایران خودرو برای این چک رقمی حدود ۳۱ درصد سود از مشتری دریافت می‌کند!
طرح‌های فروش اقساط سایپا با پیش‌پرداخت ۹۰ درصدی
سایپا روزانه چند محصول خود را به عنوان فروش اقساطی در سامانه فروش ارائه می‌کند. امروز نوبت پراید وانت، تیبا و ساینا بود. بررسی شرایط این طرح نشان می‌دهد که سایپا متعهد شده به شکل فوری و ظرف مدت ۳۰ روز خودرو‌ها را به صاحبانشان تحویل دهد. شاید فکر کنید در طرح فروش اقساطی می‌توانید بخش زیادی از مبلغ را در قالب چک‌های مدت‌دار به سایپا پرداخت کنید، اما این طور نیست! اطلاعیه سایپا نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد مبلغ را به همراه سود فروش اقساطی باید همان اول کار به سایپا پرداخت کنید.

قیمت مصوب تیبا صندوق‌دار با رینگ آلومینیومی، ۴۶ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است. در اطلاعیه فروش فوری آمده که پنج میلیون تومان این مبلغ در قالب تسهیلات و اقساط پرداخت می‌شود. به عبارتی همان اول کار باید مبلغ ۴۱ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان برای خرید اقساطی تیبا صندوق‌دار پرداخت کنید. تازه این اول ماجراست، وقتی به سامانه فروش سایپا مراجعه کنید، مبلغ پیش پرداخت بیشتر هم می‌شود. طوری که مبلغ پایه پیش‌پرداخت در سامانه فروش ۴۱ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان اعلام شده و نشان می‌دهد سایپا سود اقساط پنج میلیونی را همان اول کار از مشتری دریافت می‌کند. به علاوه برای ثبت نام ناچارید که گارانتی بدنه را به عنوان آپشن اضافی بپذیرید. هزینه این گارانتی پایه ۹۰۰ هزار تومان است. این مورد باعث می‌شود پیش‌پرداختی که موقع ثبت نام تیبا صندوق‌دار به سایپا می‌دهید، به حدود ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد. بعد از می‌توانید پنج میلیون تومان اقساط باقی مانده را در قالب سه چک چهار ماهه پرداخت کنید.

 شاید فکر کنید بعد از یک ماه با تحویل گرفتن خودرو می‌توانید آن را با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار بفروشید و هشت میلیون سود کنید، اما این طور نیست! شما تا پایان پرداخت اقساط پنج میلیونی اجازه فروش خودرو را ندارید، چراکه سند ماشین تا زمان تسویه حساب پیش سایپا باقی می‌ماند. حتی اگر پنج میلیون قسط را همان اول کار پرداخت کنید، هزینه پرداختی برای تحویل خودرو به ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در حالی که قیمت مصوب کارخانه برای این محصول، ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و شما ناچار به پرداخت هزینه گارانتی بدنه و سود اقساط پنج میلیونی به شرکت سایپا هستید.

منبع: فرارو 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر