چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 48815
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 11:30
اعلا میرمحمد صادقی گفت: فضا برای تجارت ایران و امارات بار دیگر باز شده است و دو کشور باید از ظرفیت های موجود همدیگر در عرصه صادرات و واردات بهره ببرند. همچنین ری اکسپورت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد، ادامه پیدا خواهد کرد ودولت دوبی این مقوله را تصویب کرده است.
راه امروز: امارات متحده عربی که تا همین چندی پیش، به عنوان یک بلوک ضدایرانی در منطقه خلیج فارس عمل می کرد و روابط تیره ای با کشورمان داشت؛ در مذاکراتی که اخیرا با مقامات ایرانی داشته اند، تغییر رویکرد داده است. چرخش سیاسی دولت امارات به سمت تهران، کار را هم برای بازرگانان و سرمایه داران ایرانی راحت کرده است. به طوریکه در این مدت اخبار امیدوار کننده ای به گوش می رسد، مبنی براینکه مذاکرات مقامات دو کشور برای رفع موانع تجارت با امارات متحده عربی، جواب داده است. نتایج گفت وگوهای طرفین حاکی از این است که مقامات اماراتی پذیرفته اند به ایرانی‌هایی که سرمایه دارند و قصد تجارت سالم با امارات را داشته باشند، ویزای تجاری می دهد و بانک‌ها نیز با سفارش مقامات دبی برای آنها حساب باز کنند.

 در همین رابطه علاء الدین میر محمد صادقی، در گفت وگو با «اگزیم نیوز»، با تاکید بر اینکه نزدیکی دو کشور از نظر جغرافیایی ایجاب می کند که روابط تجاری و اقتصادی مثل گذشته ادامه یابد و از سر گرفته شود، عنوان کرد: فضا برای تجارت ایران و امارات بار دیگر باز شده است و دو کشور باید از ظرفیت های موجود همدیگر در عرصه صادرات و واردات بهره ببرند. همچنین ری اکسپورت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد، ادامه پیدا خواهد کرد ودولت دوبی این مقوله را تصویب کرده است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با تاکید بر اینکه باید موانع و کدورت های قبلی بین دو کشور کنار گذاشته شود، اظهار کرد: نزدیکی سیاسی و اقتصادی به نفع طرفین است؛ چراکه خیلی از سرمایه داران ایرانی در امارات متحده عربی ساکن هستند که علاقمند به از سرگیری روابط هستند و با نزدیکی دو کشور، دیگر امارات را به قصد سرمایه گذاری در جای دیگری ترک نخواهند کرد. 

میر محمد صادقی در عین حال یکی از دلایل گشایش روابط با امارات متحده عربی را افت تجارت بین دو کشور در سالهای اخیر عنون کرد که به نفع هیچ کدام از طرفین نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا روابط بانکی با «افغانستان» حل شده است یا خیر، عنوان کرد: هنوز موانع بانکی با این کشور به طور کامل رفع نشده است، اما دولت افغانستان اعتقاد دارد که موانع از پیش روی ایران برداشته شود.

میر محمد صادقی  همچنین در مورد اینکه آیا مشکل مراودات بانکی با افغانستان مربوط به لغو فعالیت آرین بانک است، نیز اینگونه توضیح داد که مشکل روابط بانکی در سطح کلان است و تنها مربوط یک بانک نیست.

 البته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان این نکته را متذکر شد که دولت‌ افغانستان تمایل دارد تا سطح روابط اقتصادی و تجاری  خود را با ایران گسترش دهد.

میر محمد صادقی  در بخش دیگری از این گفت وگو در ارتباط با اینکه روند کاهشی نرخ دلار چه اثری می تواند بر صادرات کشور داشته باشد، عنوان کرد: هرچند این روند کاهشی می تواند یک اثر آنی و زود گذر بر روند صادرات داشته باشد؛ چراکه برخی از صادرکنندگان  با لحاظ دلار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی اقدام به صادرات کردند. اما  از آنجا که برای تولید و کارخانجات تولیدی نیاز به واردات مواد اولیه داریم؛ چنانچه دلار بر روی نرخ ثابتی بایستد، برای اقتصاد کشور هم بهتر خواهد بود تا اینکه  مدام دچار نوسانات ارزی باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر