جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48738
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 12:30
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی منتشر کرد

نقشه راه واردات و صادرات

کتاب مقررات صادرات و واردات به نوعی نقشه راه صادر کنندگان و وارد کنندگان در بعد مقررات و فرآیند های تشریفات اداری بوده و در مجموع کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات است که وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای وظایف قانونی خود برای آگاهی عمومی منتشر می کند.
به گزارش  راه امروز، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت با محوریت وزارت بازرگانی، در راستای ارتقای آگاهی و اشراف هرچه بیشتر بازرگانان اعم از تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات ، شرکت های حمل و نقل ،کارگزاران گمرکی، حق العمل کاران و پیمانکاران (خدمات فنی و مهندسی ) به مقررات و الزامات قانونی مرتبط با این امور، ایفای تعهدات در سیستم بانکی ، فرایند تشریفات سفارش واردات و صادرات، دسترسی به اطلاعات و مقررات عمومی صادرات و واردات سالانه را با انتشار مجموعه ای از مقررات واردات و صادرات برای ایشان میسر ساخته است.


 لازم به ذکر است مقررات صادرات و واردات در این وزارت خانه، چند دهه قدمت دارد و شامل قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 4/7/1372 می شود که کلیه احکام دائمی را پیش روی فعالان در تجارت خارجی قرار می دهد .

 در معدود مواردی تغییراتی در این قانون رخ داده که مقوله استرداد (drao back ) از آن جمله است  است؛ ضمن تصویب آخرین نسخه قانون گمرک در آبان ماه 1390 در بخش مربوط به استرداد،  قانون صادرات و واردات از یک ثابت معنا داری برخوردار شد.

 البته آیین نامه اجرایی این قانون یک سال بعد یعنی در سال 1373 تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شده است .

 در این کتاب، رئوس و عین مواد و یا تبصره هایی بر گرفته از قوانین و مقرراتی که واردات و صادرات کالا و خدمات توام با کالا ، شامل دانش فنی و تکنولوژی که حسب مورد در ارتباط با کالاهای ورودی و خروجی کاربرد دارند و عدم آگاهی از آنها موجبات ایستایی کالا در جریان تشریفات گمرکی را موجب می گردد؛ همچنین کتاب مربوط به قانون و مقررات صادرات و واردات؛ پیشاپیش افراد را متوجه اهمیت رعایت مقررات می کند.

به طور کلی مجموعه دانستنی ها در فرآیند تشریفات از مرحله بازاریابی سفارش ، قرارداد ، ثبت سفارش در سازمان دولتی ( وزارت صمت و .... ) عقد قرارداد حمل، بیمه، بازرسی و حصول انتقال کالا به مقصد در واردات و ارسال محموله های صادراتی  در این مجموعه پیش روی مخاطبین قرار گرفته است.

افزون بر این، شرایط ورود و یا صدور حقوق و عوارض ورودی یا صدوری ، الزامات قانونی و آیین نامه ای که در مورد هر یک قلم یا گروه کالاهای گوناگون در بیش از 7000 خط تعرفه ای 8 رقمی ممکن بوده و جداول پیوست بر اساس یک تعرفه ( نمانکلاتور ) بین المللی موسوم به HS  ، در این کتاب قابل دسترسی است.

 این کتاب در قالب کنوانسیون هایی در خصوص مواد روان گردان شیمیایی ، مواد مخرب لایه ازون، بازیافت ها ، موادی که در ساخت سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی کاربرد دارند، به مخاطب هشدار داده و به وارد کنندگان پیشنهاد می دهد قبل از سفارش ، عدم تطابق مواردی را که قصد ورود و یا صدور آن را دارند بررسی کنند تا  از مواجهه با مشکلات احتمالی مصون بماند. 

 تعرفه های ترجیحی و نیز موارد مشمول استاندارد های اجباری ، بطور مبسوط به تفکیک کالا های مختلف هم در  بدو ورود و هم در همگام صدور در این کتاب ذکر شده است.

براین اساس، این کتاب به نوعی  نقشه راه صادر کنندگان و وارد کنندگان در بعد مقررات و فرآیند های تشریفات اداری بوده و در مجموع کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات است که وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای وظایف قانونی خود برای  آگاهی عمومی منتشر می کند.  

منبع: اگزیم نیوز
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر