پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48713
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1398 01:26
در دومین جشنواره فرهنگی «امین‌الضرب» عنوان شد

خبرنگاران ویکی‌فساد راه بیندازند

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب اتاق تهران، سخنرانان این مراسم با تاکید روی مساله مبارزه با فساد از رسانه‌ها خواستند علاوه بر گزارشگری پدیده فساد اقتصادی، به راهکارهای مبارزه با آن نیز بپردازند.
به گزارش راه امروز:‌ دومین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب همزمان با گرامیداشت روز خبرنگار در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و در این مراسم که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز حضور داشت، چهره‌های برتر عرصه رسانه و خبر معرفی شدند. هم‌چنین محمد خدادی، مسعود خوانساری، محمد فاضلی و حسن فروزان‌فرد هر کدام در باب اهمیت تقابل رسانه‌ها با مساله فساد به‌ویژه در حوزه اقتصادی و رسالت آگاه‌سازی آحاد جامعه در مورد مسایل اقتصادی و زدودن برخی باورهای اشتباه سخن گفتند.

در آغاز مراسم پایانی دومین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، رییس اتاق بازرگانی تهران با تبریک روز خبرنگار به اهالی قلم و رسانه، به تلاش پارلمان بخش خصوصی پایتخت برای شناسایی و معرفی معضلات و نقاط کور در اقتصاد کشور از طریق رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر بر تعامل و همکاری اتاق تهران و خبرنگاران رسانه‌ها در تحلیل و شناخت راهکارها برای حل مشکلات و موانع اقتصادی کشور افزوده شده است و بر این باور هستیم که این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه کاهش فساد اقتصادی در کشور اثرگذار باشد.
مسعود خوانساری در عین حال، از مشارکت و حضور اتاق تهران در جشنواره مستند فیلم حقیقت که دی ماه امسال برگزار می‌شود، خبر داد و افزود: اتاق تهران در مشارکت با فیلم‌سازان کشور، چندین اثر مستند مرتبط با حوزه کارآفرینی و مشکلات کسب‌و‌کار در ایران را در این جشنواره معرفی خواهد کرد.
او هم‌چنین از همراهی رسانه‌ها با بخش خصوصی در تاکید بر اصلاح ساختار اقتصاد کشور تشکر و اعلام کرد که آگاه‌سازی جامعه نسبت به مشکلات موجود، لزوم اصلاح ساختاری بنیادین اقتصاد و تلاش برای از بین بردن برخی باورهای نادرست می‌تواند بسترساز توسعه و هموارکننده مسیر پیشرفت اقتصادی باشد.
خبرنگاران ویکی‌فساد راه بیندازند
همچنین محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در این مراسم با بیان اینکه رسانه‌ها در عصر کنونی، این توانایی را دارند که ریسک فساد را برای سیاستمداران و تصمیم‌گیران بالا ببرند، گفت: در داخل کشور، رسانه‌ها عمدتاً به اخبار بیرونی حوزه سیاست‌گذاری حساسیت نشان می‌دهند در حالی که اهالی رسانه باید به سمت بازگشایی جعبه سیاه سیاستگذاران برای مردم گرایش بیشتری داشته باشند.

فاضلی با بیان اینکه سطح مقابله با فساد را باید از غر زدن‌ها، بالاتر برد، ایده ویکی‌فساد را با خبرنگاران حاضر در این مراسم در میان گذاشت و افزود: اگر رسانه‌ها در درازمدت صرفاً فسادها را گزارش کنند اما نقشی در بهبود نهادهای کنترلی فساد در کشور نداشته باشند، تنها در یک چرخه معیوب مشارکت کرده‌اند.

او افزود: مطالعات نشان می‌دهد صرف گزارشگری هر چه بیشتر فساد، در نهایت به افزایش تمایل برای مشارکت در فساد و بهره بردن از آن می‌انجامد در حالی که باید علاوه بر افشای آن راه‌هایی برای کنترل آن نیز پیدا کرد. محمد فاضلی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، بر اصلاح نظام مجوزدهی به مطبوعات و رسانه‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: اجازه دادن برای نابودی مطبوعات به معنی اجازه دادن به فساد بیشتر است.

فساد به مثابه حیف و میل منابع
در ادامه این جلسه، حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران با اشاره به شکل‌گیری این کمیسیون در دور جدید هیات نمایندگان اتاق تهران، این پرسش را مطرح کرد که فساد شامل چه عناصری است؟ او گفت: فساد به طور سنتی به حیف و میل بیت‌المال اطلاق می‌شود و البته تاکنون تمرکز ما در مبارزه با فساد بر حوزه میل معطوف بوده است. چرا که هم جذاب‌تر بوده و هم رسانه‌ای‌تر است. موضوع حیف اما مهمتر است و چندین برابر میل، حیف منابع صورت می‌گیرد.

فروزان‌فرد از رسانه‌ها درخواست کرد که سرفصل‌های حیف منابع را شناسایی کرده و در مورد آن اطلاع‌رسانی کنند. رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این کمیسیون در حال مطالعه موضوع گزارشگری فساد است، افزود: طرحی برای حمایت از افشاگران فساد تهیه شده که اکنون در کمیسیون حقوق قضایی مجلس قرار دارد. شایسته است که اصحاب رسانه، دلیل توقف این در طرح در این کمیسیون مجلس را جویا شوند.

هم‌چنین محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز برای دقایقی پشت تریبون ایستاد و با اشاره به اینکه وظیفه اصلی رسانه‌ها در این حوزه توجه به چهار مقوله صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی است، گفت که رسانه ها باید اعلام و اطلاع‌رسانی صرف درباره مسایل را کنار بگذارند و در بطن این مسایل قرار گیرند. او با بیان اینکه اطلاعات اساس تبیین مسایل است، ادامه داد: این اطلاعات باید در قالب اعداد بیان شود که منجر به قضاوت شده و این قضاوت به یک تصمیم منتهی شود.

 او در سخنانش دو مقوله محتوا و مخاطب را از موضوعات حائز اهمیت در حوزه رسانه برشمرد و گفت: امروزه، اطلاعات از مخاطب به رسانه‌ها منعکس می‌شود و رسانه‌ها باید محتواهای تولید شده را به صورت دقیق و نقطه‌زن در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر