جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48692
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1398 13:19
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اولویت‌هاي كاري خود را تشريح كرد

۱۸ هزار میلیارد طلب تامین اجتماعی از کارفرمایان/ مشکلی برای پرداخت مستمری‌ها نداریم

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اولین نشست خبری خود ضمن تببین اولویت‌ها و سیاست‌های کاری‌اش به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش راه امروز: مصطفی سالاری در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی گرچه مانند نهادهای دیگر که متصدی ارائه خدمات هستند مشکلاتی دارد گفت: اما در استمرار خدمات دغدغه و مشکل که نگرانی اساسی ایجاد کند، نداریم.  وی افزود: تقریبا ۹۲۰۰ تا ۹۵۰۰ میلیارد ماهانه هزینه داریم که ۶۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به مستمری هاست و اکنون به جامعه هدف اعلام می‌کنم دغدغه‌ای برای پرداخت به موقع حقوق مستمری بگیران وجود ندارد و منابع ما برای این بخش کفایت می‌کند.


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هزینه‌های درمان در زمان اجرای طرح تحول جهش قابل توجهی پیدا کرده بود تا خدمات ارتقاء یابد و به همین علت در بخش درمان معوقاتی داریم که برای تسویه آن برنامه خواهیم داشت گفت: دو سه هزار میلیارد تومان هزینه‌های متفرقه، پرسنل و جاری است. در مجموع همانطور که گفته شد ۸۵۰۰ میلیارد وصولی مستمر حق بیمه داریم.
وی ادامه داد: هزار میلیارد تومان باقی مانده را از چند منبع دیگر باید تامین کنیم که یکی از آنها از محل سود سرمایه گذاری‌های سازمان در شستا است. یک محل دیگر سهم کارفرمایی دولت در بیمه‌های حمایتی است که در بودجه‌های سنواتی دیده می‌شود و امسال هم در بودجه آمده است.

بدهی ۱۸ هزار میلیاردی  به تامین اجتماعی 
سالاری ادامه داد: ۱۸ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان و بخش‌های مختلف مطالبه داریم، البته در جایی که معوقات و بدهی‌هایی وجود داشته باشد کارگاهی را تعطیل نمی‌کنیم. در مجموع برنامه‌ریزی‌های دقیقی در دست انجام داریم و با کمک دولت و مجلس می‌توانیم درآمد و هزینه‌ها را به ثبات برسانیم و اگر دغدغه‌ای هست در ماه‌های آتی رفع می‌کنیم. نمی‌گوییم مشکل و کسری و کمبودی نداریم منتها نواقص و نارسایی ها نگرانی اساسی برای جامعه مخاطب ایجاد نخواهد کرد.
وی درباره بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و روند وصول آن گفت: هفته گذشته با سازمان برنامه و بودجه توافقی برای تشکیل کارگروه مشترک داشتیم. بخشی از معوقات سنوات گذشته حسابرسی شده و برخی هنوز حسابرسی نشده‌اند تا میزان دقیق آن را اعلام کنیم. درباره نحوه محاسبه بدهی در کارگروه مشترک اعلام نظر می شود و دیدگاه دولت این است که هرجا نیاز است در موارد مربوط به پرداخت حق بیمه کارفرما و ... کمک کند. تامین اجتماعی هم به عموم مردم دارد خدمت می دهد و ما ظرفیت‌های وصول بدهی ها را در کارگروه مشترک بررسی می کنیم.  مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در بودجه راه‌های شش گانه‌ای مطرح است که دو سه مورد دست یافتنی‌تر است و امیدواریم بخشی را وصول کنیم.
ویژه خواری نمی‌کنیم
 سالاری درباره مبارزه با ویژه خواری‌ها اظهار کرد: همین که وظایف خود را در قبال بیمه شدگان انجام می‌دهیم ویژه خواری نمی‌کنیم و ما متعهد به انجام وظایف خودمان هستیم. در کنار تکالیف اساسی، خدماتی چون طرح کرامت رضوی و برخی امور رفاهی را داریم. طرح‌های همسان سازی و وام هم اجرا می شود.
سالاری با اشاره به اینکه تعداد وام‌ها را دوبرابر کردیم که بانک رفاه می دهد گفت: وام دو مرحله داده شده و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو فصل آینده درنظر گرفته شده و در دو فصل دیگر، دو اعتبار ۵۰ میلیاردی به عنوان وام به بازنشستگان اعطا می‌شود.
وی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: برای همسان سازی منابع را باید تامین کنیم تا هرزمانی وارد اجرا شدیم تعهد ما به موقع ایفا شود. نشست‌هایی با کانون‌های عالی بازنشستگان داشتیم تا در راهکارهایی جلو برویم و این تعهد قانونی را هم انجام دهیم.
طلب مراکز درمانی؛ ۱۳ هزار میلیارد تومان
مدیرعامل تامین اجتماعی در ادامه درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی گفت: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان معوقه به بخش درمان اعم از بخش دولتی، خصوصی و... داریم که جلساتی با بخش‌های مربوطه چون وزارت بهداشت و بخش خصوصی برگزار کردیم که آخرین جلسه ۵ روز قبل بود.
سالاری ادامه داد: راهکارهایی چون پرداخت معوقات در برابر وصول بدهی‌مان از سایر بخش ها مطرح است، البته قرار شد که متعهد شویم از این به بعد ۶۰ تا ۷۰ درصد تعهدات به موقع پرداخت شود و مابقی را با سازوکار دیگر انجام دهیم.
وی افزود: درباره خدمات غیرحضوری هم صبح جلسه داشتیم و هر خدمتی را که اطمینان یابیم بدون قطعی و کندی سیستم قابل انجام است آن را معرفی خواهیم کرد و اولویت جدی ماست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اخباری مبنی بر خالی شدن ظرفیت ۲۶۰ هزار نفری بیمه کارگران ساختمانی و پوشش افراد جدید گفت: این آمار، آمار دقیقی نیست که بخواهیم ۲۶۰ هزار نفر را جایگزین کنیم. اکنون بیش از ۳۵۰ هزار مشمول داریم. برداشت ما از روند بازرسی‌ها این است که افرادی مشمول این فهرست هستند و از این خدمات استفاده می کنند که کارگر نیستند. سامانه‌ای تعریف شده که اطلاعات افراد مشمول که بیمه کارگر ساختمانی دارند با دستگاه‌های مختلف چون اصناف کنترل شود و اگر تعارض وجود دارد این افراد حذف شوند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که فهرست قدیم تا ۳۰ درصد می‌تواند حذف بشود و تغییر کند که در حد حدس است. کاری را از دو هفته قبل شروع کردیم و انجمن کارگران ساختمانی عهده دار کار است. تا پایان شهریور کنترل جدی خواهیم داشت. کسانی که متقاضی جدید هستند نیز کنترل و می‌توانند جایگزین شوند. آنها که قانونا می‌توانند مشمول شوند تحت پوشش در می آیند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا کارگران ساختمانی با ۳۵ سال کار باید بازنشسته شده و ۳۰ روز حقوق دریافت کنند؟ اظهار کرد: این مورد الزام قانون است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی گفت: میزان را باید قطعی کنیم. دو روز قبل با معاون شهردار جلسه‌ای داشتیم تا همزمان کارهایی انجام شود و توافق اولیه‌ای داشته‌ایم. نحوه وصول بدهی‌ها طوری است که خللی به خدمت رسانی شهرداری به مردم وارد نکنیم.
وی درباره سیاست شفافیت در تامین اجتماعی عنوان کرد: اسامی هیئت مدیره منتشر و کارهایی در این زمینه شروع شده است. فرایندها را می‌خواهیم شفاف کنیم و نه صرفا نتیجه را. این امر کمک می‌کند تا روشن‌تر حرکت کنیم و به مسیر ادامه دهیم.

سالاری درباره هزینه کرد ۹ بیست و هفتم حق درمان گفت: اتفاقا بیش از ۹ بیست و هفتم در درمان هزینه می‌کنیم و در برخی موارد به ۱۱ تا ۱۲ درصد می رسد.  وی همچنین اعلام کرد که کمتر از دو ماه دیگر امکانی فراهم می‌شود که هر فردی به شعب مراجعه کند می‌تواند مجموعه سوابق خود را از همان شعبه دریافت کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر