جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48682
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1398 13:08
ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه آهسته و پیوسته طی می‌شود

بانک سپه، بزرگ‌ترین بانک کشور می‌شود

در حال حاضر بانک سپه به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک ایران با 95 سال سابقه دارای 1600 شعبه و حدود 16 هزار کارمند است که با ادغام بانک‌های نظامی 2800 شعبه جدید اضافه می‌شود و 25 هزار کارمند جدید نیز اضافه خواهد شد که حجم این بانک یک‌ونیم برابر بانک ملی خواهد شد
سال 96 بود که ماجرا ادغام بانک‌های نظامی مطرح شد. البته که درنهایت اسفندماه سال گذشته گفته شد بر اساس طرح مصوب شده ادغام؛ بانک‌های قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، انصار و موسسه مالی اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند. همان زمان اعلام شد این ۶ بانک که ۱۸ درصد منابع بانکی کشور را در اختیاردارند طی چهار ماه با انجام فرآیندهای اجرایی ادغام خواهند شد. از آن زمان، 5 ماه می‌گذرد و به نظر نمی‌رسد، آن 4 ماهه‌ای که قول داده‌شده بود جوابگوی انتقال این 5 بانک به بانک سپه نیست.

به گفته محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه در حال حاضر بانک سپه به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک ایران با 95 سال سابقه دارای 1600 شعبه و حدود 16 هزار کارمند است که با ادغام بانک‌های نظامی 2800 شعبه جدید اضافه می‌شود و 25 هزار کارمند جدید نیز اضافه خواهد شد که حجم این بانک یک‌ونیم برابر بانک ملی خواهد شد که دارای 4 هزار و 500 شعبه و 42 هزار نیروی انسانی خواهد بود. به‌این‌ترتیب بانک سپه قرار است بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بانک کشور بشود.

حالا که عمده سهام این بانک‌ها به بانک سپه منتقل‌شده، در هر یک از بانک‌های ادغامی در بانک سپه یک عضو هیئت‌مدیره به‌عنوان نماینده بانک سپه تعیین می‌شود و تا پایان سال تابلوهای بانک‌های ادغامی در بانک سپه به‌صورت واحد درخواهند آمد.

بااینکه به نظر می‌رسد روند ادغام آهسته و پیوسته در حال انجام شود، اما هنوز هم مخالفان بر نظرات خود مصر هستند. این ادغام خیلی به مذاق کارشناسان خوش نیامده و آن‌ها با دیده تردید به این ماجرا نگاه می‌کنند.

وحید شقاقی، اقتصاددان درباره این ادغام می‌گوید: بااینکه در حالت کلی، ادغام برای بهبود و ساماندهی به وضعیت بانک‌ها و مؤسسات، اقدام مطلوبی است، اما بهتر بود دولت این تصمیم را اجرایی نمی‌کرد، چراکه وقت اصلاحات ساختاری ازاین‌دست در شرایط فعلی اقدام مناسبی نیست.

به گفته او، بانک سپه به‌عنوان بانکی که الان قرار است 6 بانک در آن ادغام شود، خود درگیر مشکلات و مسائلی است. بانک سپه ناترازی بالایی دارد و در رده‌های بانک‌های خوب کشور محسوب نمی‌شود. درواقع الان این‌گونه است که مؤسسات و بانک‌هایی با وضعیت نامطلوب به بانکی با وضعیت بد ملحق می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود ناترازی منابع بانک سپه بدتر شود. بهترین کار این بود که بانک مرکزی، این مؤسسات و بانک‌های نظامی را در چند بانک با وضعیت بهتر ادغام می‌کرد.

البته چقازردی برای نشان دادن اینکه اوضاع بانک سپه روبه‌راه است گفت: در مقطع کنونی 95 درصد سپرده‌های جذب‌شده در بانک سپه را به‌صورت تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که از 80 هزار میلیارد ریال وام پرداختی در سال جاری، 34 هزار میلیارد ریال به بخش تولید پرداخت‌شده است. در سه سال گذشته بیش از 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات به دو خودروساز بزرگ پرداخت‌شده است که در پایان سال گذشته، تسهیلات پرداختی به خودروسازان 250 درصد رشد داشته است. ‌10 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی خودروسازان توسط بانک سپه ضمانت شده است.

به گفته مدیرعامل بانک سپه، برای بهره‌برداری از پروژه نفتی در میدان نفتی آذر که مشترک با همسایگان بود، 1.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بانک سپه انجام شد که در حال حاضر روزانه چند هزار بشکه نفت از آن برداشت می‌شود و همچنین توسعه فازهای پارس جنوبی با پیشرفت 76 تا 90 درصد با تسهیلات بانک سپه انجام‌شده است. 47 درصد تسهیلات بانک سپه به بخش مولد در صنعت، معدن و کشاورزی در قالب 10 هزار و 500 طرح تولیدی پرداخت‌شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر