جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48668
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1398 10:02
چرا صاحبان بنگاه ها و گروه هاي مالي براي اسپانسر شدن بيشتر به سراغ ورزش مي روند؟

بانك گردشگري؛ نمونه موفق اسپانسرينگ در ورزش

نمونه موفق اسپانسرینگ كه طي روزهاي اخير هم خبرساز شده؛ را ميتوان اسپانسرینگ «بانك گردشگري» از تيم ملي واليبال جوانان ايران عنوان كرد؛ یک گروه مالي بزرگ كه توانست با حمايت هاي درست و به جاي خود، تيم ملي واليبال جوانان را بر بام قهرماني دنيا بنشاند، تا هم نام و آوازه اين تيم و هم نام اسپانسر آن در دنيا پيچيده شود.
به گزارش راه امروز:‌ مي گويند «سرمايه ات را جايي ببر كه بيشترين سود و بازگشت سرمايه نصيبت شود.» شايد همين نگاه كافي باشد تا صاحبان شركت ها «ورزش» را براي اسپانسر شدن و حمايت هاي مالي خود انتخاب كنند. البته اسپانسرشیب شدن در ورزش تنها يك حمایت صرف مالی تصور نمي شود؛ بلكه از آن به عنوان يك شراكت برد - برد كه منافع طرفين را تامين مي كند، یاد مي شود. حال كه اين روزها، بحث اسپانسرینگ به ویژه در حوزه ورزش مورد توجه زيادي قرار گرفته و تمايل شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي براي اسپانسر شدن تیم های ورزشی بيشتر شده، نمونه موفق آنرا كه طي روزهاي اخير هم خبرساز شده؛ ميتوان اسپانسرینگ «بانك گردشگري» از تيم ملي واليبال جوانان ايران عنوان كرد. یک گروه مالي بزرگ كه توانست با حمايت هاي درست و به جاي خود، تيم ملي واليبال جوانان را بر بام قهرماني دنيا بنشاند، تا هم نام و آوازه اين تيم و هم نام اسپانسر آن در دنيا پيچيده شود.


اما چرا اسپانسرشيب شدن مهم است؟ در پاسخ بايد گفت كه اسپانسرينگ یکی از راه های بازاریابی است که به سرعت در حال رشد و گسترش است؛ به طوريكه برخی از آمارها نشان می دهد، بازاریابی از طریق اسپانسرینگ بیشترین رشد را در ایالات متحده آمریکا در مقایسه با سایر فرم های بازاریابی داشته است. 
در اين ميان اما ممكن است اين سوال مطرح شود، كه چرا برخی شرکت های بزرگ يا گروه هاي مالي برای اسپانسر شدن به سراغ تیم های ورزشی مي روند و براي آن سر ودست می شکنند؟ و اساسا هدف از اسپانسرینگ چيست؟ در پاسخ به چنين پرسشي مي توان اذعان كرد «افزایش اعتبار»، «توسعه تصویر برند» و «اعتلای نام محصول و شرکت » از جمله مواردي است كه يك شركت را ترغيب مي كند كه سرمايه مالي خود  را صرف حمايت از ورزش كند؛ چراكه ارزيابي ها هم نشان مي دهد، حمايت هاي مالي ورزشي باعث ارتقاي «تصوير شرکت»،«افزايش قصد خريد»، «علاقه به شرکت» و «وفاداري هواداران به حامي مالي» مي شود؛ هرچند ممكن است تاثير زيادي بر آگاهي از نام و نشان تجاري نداشته باشد. 
از اين منظر، شرکت ها بايد در نظر داشته باشند، که مراحل بلوغ هواداران يک فرايند زمان بر است و به حمايت مداوم و طولاني نياز دارد تا در نهايت بتوانند به اهداف بازاريابي خود که همانا «بازگشت سرمايه، افزايش سهم بازار و افزايش مشتريان است»، دست يابد.  
از سوي ديگر، بررسي ها  نيز حاكي از اين است كه نگرش مثبت نسبت به حامي ورزش ارتباط زيادي بر روي قصد خريد مصرف كننده از محصولات شركت (يا همان اسپانسرينگ) دارد. در واقع حامي شدن در صنعت ورزش مزايايي دارد؛ كه مي توان به «افزايش فروش»، «ايجاد آگاهي در مصرف كننده»، «ايجاد حس رضايتمندي در حاميان كسب شهرت»، «توجه رسانه ها» و«بازدهي و سوددهي بالا» اشاره کرد. 
از اين منظر، شركت ها مي توانند با سرمايه گذاري در صنعت ورزش محصولات خود را به مشتريان معرفي كرده و آگاهي مشتريان را نسبت به محصولات شركت بالا برند تا  به فروش مورد نظر خود دست يابند.  البته نكته¬اي كه در اينجا اشاره به آن حائز اهميت است؛ اينكه اسپانسرینگ نباید با تبلیغات اشتباه گرفته شود؛ چراكه «تبلیغات یک فعالیت کمی است و اسپانسیرنگ یک فعالیت کیفی است.»


 حال با توجه به تجربه موفق «بانك گردشگري» در اسپانسرينگ تيم های ملی ورزش کشور، مي توان نقش اسپانسر در توسعه ورزش را مهم ارزیابی كرد و برهمين اساس، بنگاه هاي اقتصادي و صاحبان شركت ها مي توانند براي اسپانسر شدن به ميدان بيايند.  البته این شايد خيلي مهم نباشد، که یک بنگاه اقتصادی در چه ورزشی اسپانسر مي شود يا سرمایه‌گذاری می‌کند، بلکه مهم این است که چه هدفی را دنبال کند و برای رسیدن به هدفش چه برنامه‌هایی باید داشته باشد. 
همانطور که متوليان بانك گردشگري مي گويند، حمایت از ورزش در جهت توسعه بعد قهرمانی آن و ایجاد شرایط لازم برای افتخار آفرینی ورزشکاران  کشور یکی از اولویت های آنها بوده است. «ایجاد فرهنگ ورزش در بین افراد جامعه» و «توجه به جنبه های سلامت جسم و روح» از دیگر موضوعاتی است که «گروه مالي گردشگری» در عمل به مسئولیت های اجتماعی خود آن را مد نظر داشته و سعی کرده تا در کمپین حمایت از والیبال آن را در بین مردم نهادینه کند.  اما اين نكته نبايد فراموش شود كه وجود اسپانسر خوب آنهم در حوزه ورزش باعث می¬شود تا يك تیم بدون دغدغه خاطر در کسب نتایج مثبت گام بردارد.   همه آنچه كه گفته شد، شايد دلیلی محکمی باشد برای اینکه «گروه مالي گردشگری» تصمیم بگیرد تنها حامی رسمی فدراسیون والیبال کشور تا پایان المپیک 2020 توکیو، باشد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر