جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48633
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1398 13:11
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی که در مراسمی برای کمک به سیل زدگان انجام داد، گفت: مردم بودند که اگر ما به مذاکره رفتیم، حمایتمان کردند. البته گروهی هم نکردند. آن هم یک واقعیت است؛ آن را هم باید بپذیریم. اگر می خواهیم بپذیریم که بتوانیم در برابر همه ناملایمات با هم باشیم، باید بپذیریم که گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. اینها را باید با هم بپذیریم. باید قبول کنیم که این شعار نیست که باید اجازه بدهیم، برای آزاد بودن مخالف حتی خودمان را فدا کنیم. این واقعیت و نیاز کشور ماست.
 ظریف در مراسم مذکور گفت: سیل زدگان مظلوم کشورمان که حتی نتوانستند از اعاناتی که توسط ایرانیان عزیز خارج از کشور برای آنها جمع آوری شده بود، بهره مند شوند.

او ادامه داد: من آمده بودم که همراه همسرم ذره کوچکی از دریای محبت و مهر و همراهی و همدلی شما با هموطنان عزیزمان باشم. اما چه کنم که یک بار دیگر باز هم مرا شرمنده کردید و این افتخار را به من دادید که در یک جمع صمیمی از محبت شما سپاسگزاری کنم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: حتما هرچه ما داریم، از مردممان داریم، هرچه هست در این کشور، هر افتخاری بوده، هر مقاومتی بوده، هر پیشرفتی بوده، هر افتخارآفرینی و حضور فعال در همه صحنه ها بوده از مردم بوده.

او ادامه داد: ما بودیم که در برابر این مردم کم آوردیم ما بودیم که نتوانستیم آن طور که شایسته این مردم است، آن طور که این مردم به واقع مستحق ان هستند، از این مردم سپاسگزاری کنیم و به مردم خدمت کنیم. این ضعف ماست؛ نه اینکه تلاش نکردیم، حتما تلاش کردیم، حتما شب ها نخوابیدیم، اما آنچه که این مردم کردند در برابر همه آنچه که ما می کنیم یک دریا در برابر یک قطره ناچیز است.

ظریف تصریح کرد: این مردم بودند که کشور را نگه داشتند، این مردم بودند که فشارها را تحمل کردند، این مردم بودند که پشت ما ایستادند. این مردم بودند که اگر ما به مذاکره رفتیم، حمایتمان کردند. البته گروهی هم نکردند. آن هم یک واقعیت است؛ آن را هم باید بپذیریم. اگر می خواهیم بپذیریم که بتوانیم در برابر همه ناملایمات با هم باشیم، باید بپذیریم که گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. اینها را باید با هم بپذیریم. باید قبول کنیم که این شعار نیست که باید اجازه بدهیم، برای آزاد بودن مخالف حتی خودمان را فدا کنیم. این واقعیت و نیاز کشور ماست.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: امروز رعایت حقوق مردم، تلاش برای رساندن این مردم به آنچه شایسته آن هستند، یک وظیفه اخلاقی نیست یک وظیفه قانونی نیست، گرچه هر دو هست، یک ضروریت امنیت ملی است. امنیت ما وامدار مردم است. بدون این مردم ما هیچ نیستیم، ما در جایگاهی نیستیم که به مردم فخر بفروشیم. در جایگاهی نیستیم که در برای این مردم تکلیف تعیین کنیم. مردم هستند که برای ما تکلیف تعیین می کنند. به خاطر همین برای من افتخار است که برای این مردم تحریم شوم. به خاطر دفاع از این مردم. گرچه هنوز هم احساس حقارت و دین می کنم در برابر این مردم.

او گفت: مردم ما مردم خوبی هستند. مردم ما مردم بزرگی هستند. مردم ما شایسته بهترین ها هستند. وظیفه ما این است که پشت این مردم پنهان نشویم، پشت مقاومت این مردم پنهان نشویم. اگر قرار است پشت مقاومت مردم پنهان شویم، پس ما چه کاره ایم. پس برای چه به ما حقوق می دهند. پس چرا از خون این مردم، قطره قطره جمع می شود تا همین حقوق ناچیزی که به ما داده می شود، داده شود. ما طلبکار مردم نیستیم. ما وامدار مردم هستیم. امروز همه ما اینجا جمع شده ایم تا قسمتی از این وام مان را به گروهی از این مردم که به خاطر سیل، که همه ما از آن بهره مند شدیم، منابع آبی ما به وضع خطرناکی رسیده بود. اگر آن رحمت و نعمت الهی نبود اکمرزو همه با کم آبی مواجه بودیم.
 اما گروهی از هموطنان ما در این نعمت که برای کشور ما آمد، نقمت کشیدند. خانه های خودشان را از دست دادند. عزیزان خودشان را از دست دادند. و لذا ما وامدار آنهاییم. این که امروز شما اینجا جمع شده اید، نشانه این همبستگی است؛ همین همبستگی که کشور را حتما حفظ خواهد کرد. همین همبستگی که هر چهع شود، هر فشاری وارد شود این کشور پیشرفت خواهد کرد. مردم هستند که کشور را پیشرفت می دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر