پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48576
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1398 09:59
مارتین نیفیاس، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی بر این عقیده است که دولت بریتانیا به رهبری بوریس جانسون، در خصوص بحران با ایران، با آمریکا توافق خواهد کرد؛ بویژه پس از آنکه نفت کش بریتانیایی درتنگه هرمز هدف گرفته شد.
الجزیره نوشت: مارتین نیفیاس، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی بر این عقیده است که دولت بریتانیا به رهبری بوریس جانسون، در خصوص بحران با ایران، با آمریکا توافق خواهد کرد؛ بویژه پس از آنکه نفت کش بریتانیایی درتنگه هرمز هدف گرفته شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وی در گفتگو با الجزیره افزود: بریتانیا می داند که ایران و آمریکا نمی خواهند وارد مقابله نظامی شوند؛ هر چند که وقوع ان هم بعید نیست. در این میان، واشنگتن تلاش می کند توافق هسته ای تازه ای با تهران امضا کند و ایران خواهان رفع تحریمهاست.

نیفیاس تصریح می کند که ایرانی ها محتاطند و به سمت مقابله ای آشکار با آمریکا نمی روند، بلکه به وارد آوردن ضربه هایی به هم پیمانان آن می پردازند.

نیفیاس در رابطه با دولتهای خلیج فارس می گوید: این دولتها نمی توانند از خود محافظت کنند؛ اما تنها هم نیستند، چرا که هم پیمانان غربی شان هرگز اعراب را در مقابله با ایران رها نمی کنند. وی با تاکید بر اینکه طرفهای خارجی، آمریکا را به سمت جنگ سوق نمی دهند، تصریح می کند که در بین خود آمریکایی ها، برخی مسئولان، خواستار افزایش فشارها بر ایران، برای قبول مذاکره هستند.

این درحالی است که سامی الفرج، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کویت تاکید می کند که آمریکا از ابزار فشار روزافزون علیه ایران استفاده می کند، تا به توافق تازه ای با ان دست یابد. اما ایران تلاش می کند بحران اقتصادی خود را حل کرده و جهان را به نحوی تنبیه کند، تا متوجه هزینه بالای اقداماتی شود، که دولتهای هم پیمان علیه ایران انجام میدهند.

در مورد ابزارهای به کارگرفته شده، الفرج معتقد است که آمریکا در مسیر تهدید تهران در حرکت است؛ درحالی که ایران مشغول تقویت بازوهای خود در منطقه است.

الفرج، در رابطه با دخالت دولتهای خلیج فارس در این بحران معتقد است که این دولتها توان خروج از بحران فعلی را ندارند؛ بویژه انکه بحرین، امارات و عربستان، مشتاق جنگ هستند؛ این دولتها آمریکا را تشویق به جنگ می کنند، در حالی که خود توان تحمل هزینه های آن را ندارند.

وی تضعیف یک قدرت منطقه ای مانند ایران را به نفع آمریکا نمی داند، بلکه از نظر او، بهتر است ایالات متحده، ایران را زیر چتر صلح با خود قرار دهد. ضمن انکه ادامه بحران، به نفع ایران است؛ چرا که می تواند از افزایش قیمتهای نفت بهره ببرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر