پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48488
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1398 16:08
قیمت خودروها به نرخ های پایه ۱۸ فروردین نزدیک شد

تداوم افت قیمت‌ها در بازار خودرو

بررسی بازار خودرو در آخرین روزهای تیرماه ۹۸ حاکی از تداوم کاهش تدریجی قیمت‌ها بویژه در گروه ایران خودرو و مونتاژی‌هاست و به گفته کارشناسان، قیمت‌ها به نرخ‌های پایه ۱۸ فروردین ماه امسال نزدیک شده است.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار خودرو حاکی است امروز قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۸۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به ۷۲ مییون تومان، پژو ۲۰۶ اس. دی ۸ ۹میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۷۵ میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین در گروه مونتاژی‌ها، هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ به ۳۰۵ میلیون تومان و هایما به ۲۷۸ میلیون تومان رسید. کارشناسان معتقدند افزایش عرضه گروه ایران خودرو، دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار است و قیمت‌ها به پایه قیمتی ۱۸ فروردین‌ماه (پیش از افزایش ناگهانی قیمت‌ها) نزدیک شده است.
با این حال، بررسی قیمتی خودروهای گروه سایپا تغییر آنچنانی نشان نمی‌دهد، به طوری که هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۴۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۴۴.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تیبا به ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ساینا در حدود ۵۹ میلیون تومان قیمت خوردند.
در دسته مونتاژی‌های سایپا نیز هر دستگاه سراتو ۲۹۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳، ۳۵۵ میلیون تومان قیمت خوردند.
با وجود اینکه سایپا در چند روز اخیر تحویل خودروهای سراتو را به صورت یک ماهه آغاز کرده، قیمت فروش آن در سایپا ۲۹۵ و در بازار ۲۹۰ میلیون تومان است.
کارشناسان، فاکتور نشدن خودروهایی جدید را دلیل اصلی ثبات قیمتی در گروه سایپا عنوان می‌کنند. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است روند کاهشی قیمت‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا عرضه خودروها خوب بوده، اما خریدار در بازار کم است.
شیب نزولی قیمت خودروهای خارجی
بررسی میدانی بازار پایتخت، حاکی از کاهش قیمت خودروهای خارجی در این بازار است، به طوری که امروز هر دستگاه کولیوس ۷۸۰ میلیون تومان، تلیسمان ۶۸۰ میلیون تومان، سوناتا ۷۰۰ میلیون تومان و النترا ۴۸۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
در این پیوند، یک نمایشگاه‌دار در مرکز تهران به ایرنا گفت: این روزها با وجود رکود در معاملات، قیمت خودروهای خارجی شیب نزولی داشته و خرید و فروش‌ها در حداقل خود است. «کوروش طواحن» افزود: قیمت خودروهای خارجی در مقایسه با اوایل خرداد ماه، افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی نشان می‌دهد.
وی بیان داشت: بطور مثال قیمت یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ کرمان موتور که در اوایل خرداد به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده بود، امروز به ۸۰۰ میلیون تومان قیمت رسیده است.
طواحن ادامه داد: در مدت یاد شده، قیمت فولکس تیگوان از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به کمتر از یک میلیارد تومان، پژو ۲۰۰۸ از حدود ۴۹۰ میلیون تومان به ۳۱۶ میلیون تومان، سیتروئن سی ۳ (C۳) سایپا از بالای ۵۰۰ میلیون تومان به ۳۴۰ میلیون تومان و سراتوی آپشنال نیز به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
یک کارشناس خودروهای خارجی نیز معتقد است: اکثر افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده بودند، این روزها فروشنده خودرو شده اند و حتی نمایشگاه‌داران هم به فروش خودروهای خود تمایل دارند.
برچسب ها: بازار خودرو
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر