پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 48421
تاریخ انتشار: 27 تير 1398 13:08
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد:

قیمت گذاری دارو بزرگترین چالش صنعت دارو

مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کنند چون به دارو ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا می کند، قیمت گذاری ها صورت می گیرد و قیمت نباید افزایش پیدا کند در صورتی که این موضوع تنها در خصوص داروهای وارداتی صدق می کند.
هاله حامدی فر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید بزرگترین مشکلی که در صنعت دارو وجود دارد بحث قیمت گذاری است. او می گوید:« مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کنند چون به دارو ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا می کند، قیمت گذاری ها صورت می گیرد و قیمت نباید افزایش پیدا کند در صورتی که این موضوع تنها در خصوص داروهای وارداتی صدق می کند زیرا تمام هزینه های آن با ارز 4200 تومانی وارد می شود و قاعدتا هم نباید قیمت آن افزایش داشته باشد ولی ما در داروهای تولید داخل حداکثر تنها مواد اولیه را وارد می کنیم و ارز 4200 تومانی به آن اختصاص پیدا می کند در شرایطی که ما تعداد نهاده های زیادی در تولید دارو داریم که به این ها هیچکدام ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا نمی کند و فعالان صنعت دارو یا با ارز نیمایی یا ارز آزاد این نهادهای تولید دارو را تهیه می کنند؛ بنابراین در حال حاضر بحث قیمت گذاری های وزارت بهداشت و فشار بر صنعت دارو که اجازه افزایش قیمت را نمی دهد، مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است.»

او در ادامه موضوع اختصاص ارز 4200 تومانی را چالش دیگر صنعت دارو و به صورت کلی اقتصاد کشور دانست و گفت:« ارز 4200 تومانی چون ارز سوبسیدی است، به هر حال استفاده کنند از این سوبسید در مظن اتهام قرار دارند و همیشه زیر نظر نظارت های مختلف هستند و برای دریافت این ارز هم بروکراسی های طولانی طی می شود و افراد گیر این پروسه می افتند و حالا تحریم ها هم کار را پیچیده تر کرده است و زمان زیادی از صاحبان صنعت برای ثبت سفارش و... گرفته می شود؛ باتوجه به این شرایط و برای شفاف سازی های بیشتر اقتصاد، پیشنهاد ما حذف ارز 4200 تومان به صورت مستقیم در بخش دارو و اختصاص آن به مردم از طریق پوشش های بیمه ای است.»

هاله حامدی فر در پاسخ به این سوال که نگرانی هایی وجود دارد تا پس از حذف ارز 4200 تومانی مثلا در حوزه دارو شاهد افزایش قیمت ها باشیم؛ آیا این گونه است یا خیر؟ پاسخ داد:« در حال حاضر دولت سوبسیدی برای دارو پرداخت می کند و در صورت حذف اختصاص ارز 4200 تومانی به دارو می توانند این سوبسید را از طریق کانال های بیمه ای به بیمار اختصاص پیدا کند و در نهایت پرداختی های بیماران بیشتر نشود، یعنی قیمت دارو افزایش پیدا می کند و واقعی می شود ولی به بیماران فشار جدیدی وارد نمی شود. در خصوص دارو اگر برنامه ریزی صورت گیرد امکان اختصاص ارز 4200 تومانی وجود دارد چون بعد از اجرای طرح تحول سلامت و بیمه سلامت ایرانیان عملا تمام مردم  کشور تحت پوشش های بیمه ای قرار گرفتند و این امکان فراهم است که مدیریت سوبسیدهای بیمه از طریق بیمه ها انجام شود. البته نگرانی هایی هم در آن شرایط به وجود خواهد آمد اینکه مثلا باز اجازه افزایش قیمت ها را ندهند یا اینکه قیمت گذاری باقی بماند و... اما به صورت کلی اختصاص ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست و اگر مدیریت درستی در کانال بیمه ای صورت گیرد، در نهایت اختصاص سوبسید از طریق بیمه ها راه کار بهتری خواهد بود.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر