جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48401
تاریخ انتشار: 25 تير 1398 16:37
عبدالناصر همتی در ماه‌های پایانی سال گذشته از ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد که به واسطه آن بانک‌ها و صرافی‌ها به عنوان بازیگران اصلی این بازار فعالیت کرده تا قیمت واقعی ارز در تهران تعیین شود. او معتقد بود که این بازار در اوایل سال جاری راه‌اندازی می‌شود و دو هدف اصلی آن، کشف نرخ واقعی ارز در تهران و جلوگیری از انجام معاملات غیرواقعی و ایجاد نوسانات در بازار است.
بازار ارز روز گذشته بالاخره به میانه کانال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکال این بازار ارز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را محدوده مقاومت دلار تلقی می‌کردند. این بدین معناست که با رسیدن دلار به این سطح احتمال، نوسان دلار در این بازه بیشتر و امکان امتداد ریزش نرخ ارز ایجاد شده است.
به گزارش اعتماد، در حالی که فعالان بازار عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار را عامل اصلی ریزش قیمت‌ها می‌دانند، عبدالناصر همتی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و به روشنی اعلام کرد، نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد.

روند بازار در روز گذشته
پس از یک هفته ادامه روند کاهشی نرخ ارز در بازار تهران، روز گذشته هر دلار امریکا در صرافی‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت خورد که نسبت به روز پیش از آن کاهشی ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. بسیاری از صرافان معتقدند سد مقاومتی دوم دلار دیروز شکسته است و با ماندگاری این قیمت، روند ریزش قیمت‌ها تسریع خواهد شد. بر این اساس صرافی‌ها هر دلار را از مردم به قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند. روز گذشته همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرد قیمت‌ها در بازار دلار در حال کاهش خواهد بود و بانک مرکزی اجازه افزایش قیمت مجدد را نمی‌دهد. همچنین نرخ یورو نیز به ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. یورو در زمان تنظیم این گزارش به قیمت ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان از سوی صرافان خریداری می‌شود.

بانک مرکزی نمی‌گذارد
عبدالناصر همتی که در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد سخن می‌گفت: همزمان با تشدید کاهش قیمت ارز در بازار تهران می‌گوید: با وجود تحریم‌های گسترده امریکا، امسال بانک مرکزی توانست ارز را کنترل کند. او اظهار کرد: هم اکنون بازار ارز به ثبات رسیده و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. او با بیان اینکه امریکا و متحدانش به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور بودند، ادامه می‌دهد: بانک مرکزی دیگر اجازه نمی‌دهد، نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم. امریکا به دنبال نابود کردن پول ملی ایران بود به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می‌کرد که نتوانست به اهدافش برسد. او می‌گوید: قدرت ایران در مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمنان برای همگان آشکار شد به طوری که تحریم‌ها دیگر اثرگذار نیست.

مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند
او با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند همه نیاز‌های ارزی و ریالی واحد‌های تولیدی را تامین کند، می‌گوید: وظیفه ما در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است که باید با احتیاط ورود کنیم زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند. همتی افزود: دولت با این همه فشار اقتصادی از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کرده به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار به واحد‌های تولیدی کمک شده است. او اظهار کرد: در این مرحله نمی‌توانیم ارز ۴۵ هزار ریالی را حذف کنیم زیرا هنوز برای کالا‌های اساسی نیاز داریم.
روایت بلومبرگ
بلومبرگ نیز روز گذشته در گزارشی از افزایش ارزش ریال طی ۸ ماه گذشته خبر داد. این گزارش بر این موضوع تاکید داشت که سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار‌های ارز و نرخ بهره موثر واقع شده است.
در این گزارش آمده است، ارز تضعیف شده ایران با تاثیرگذاری سیاست‌های دولت این کشور در برابر تحریم‌های امریکا در بازار غیررسمی بهبود پیدا می‌کند. عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران گفت که ریال ثبات پیدا کرده است. ارزش ریال در بازار آزاد ۸ درصد طی ماه گذشته بالا رفته و به ۱۲۵۴۵۰ ریال در برابر یک دلار رسیده است. این پیشرفت خبر خوبی برای ایرانیانی است که شاهد سقوط بیش از ۵۰ درصدی ارزش ارز ملی‌شان پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها بودند.
در بخش‌هایی از این گزارش با تشریح عملکرد بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از ریال با اقداماتی بوده که شامل ایجاد یک سامانه دولتی ارز خارجی با نام نیما می‌شود. هدف دولت سرکوب کردن بازار سیاه و کنترل نرخ بهره وام‌دهندگان بود. ریال در بازار آزاد در حال حاضر نزدیک به نرخ نیمایی معامله می‌شود. در این گزارش ضمن گفتگو با مسعود غلامپور، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری نوین در تهران آمده: سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار‌های ارز و نرخ‌های بهره بانک‌ها به نظر می‌رسد، کمک کرده و تقاضا برای ارز خارجی در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین ممنوعیت واردات کالا‌های لوکس به صرفه‌جویی حداقل ۲ میلیارد دلاری در هزینه واردات کمک کرده است.
پیش بینی یک نماینده
شهاب نادری، نماینده مجلس با اشاره به کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر و پیش‌بینی بازار ارز می‌گوید: ریزش قیمت دلار در روز‌های اخیر طبیعی است چراکه قیمت‌ها کاذب بود. دلار همچنان دارای حباب است و باید حداقل ۴ تا ۵ هزار تومان کاهش یابد تا به نرخ واقعی نزدیک شود. او ادامه می‌دهد: با مدیریت بازار پول توسط بانک مرکزی و همراهی مردم، شوک ناشی از خروج امریکا به تدریج تخلیه شد و اتفاقات اخیر سیاسی نیز سبب ایجاد تلاطم و نوسان در بازار ارز نشد. از سوی دیگر برنامه بانک مرکزی برای تشکیل بازار متشکل ارزی می‌تواند به کشف واقعی قیمت‌ها و عرضه و تقاضای واقعی کمک کند و حباب قیمت‌ها را بشکند.
نادری با بیان اینکه قیمت ارز به دلیل شرایط سیاسی و موج‌سواری برخی دلالان افزایش یافت، ادامه می‌دهد: گرانی نرخ ارز توجیه اقتصادی نداشت و تنها به دلیل برخی رخداد‌های سیاسی همانند خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها افزایش یافت. در حال حاضر این تحریم‌ها قله‌ها را طی کرده و تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

تعلیق بازار متشکل ارزی
عبدالناصر همتی در ماه‌های پایانی سال گذشته از ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد که به واسطه آن بانک‌ها و صرافی‌ها به عنوان بازیگران اصلی این بازار فعالیت کرده تا قیمت واقعی ارز در تهران تعیین شود. او معتقد بود که این بازار در اوایل سال جاری راه‌اندازی می‌شود و دو هدف اصلی آن، کشف نرخ واقعی ارز در تهران و جلوگیری از انجام معاملات غیرواقعی و ایجاد نوسانات در بازار است. اما روند راه‌اندازی بازار متشکل ارزی با تاخیر روبه‌رو شد و این بازار به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و هنوز به صورت رسمی راه‌اندازی نشده است. عبدالناصر همتی اخیرا اعلام کرد که بازار متشکل ارزی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد و تنها علت تاخیر آن برخی ارزیابی‌هاست تا به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند. همچنین شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی در این باره با بیان اینکه کار‌های راه‌اندازی این بازار انجام شده و در مرحله نهایی قرار دارد، می‌گوید بازار متشکل ارزی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بانک مرکزی تخفیفی برای ورود صرافی‌ها به این بازار در نظر گرفته است؛ به طوری که ابتدا رقمی که برای عضویت آن‌ها در این بازار اعلام شده بود ۱۰۰ میلیون تومان بود و پس از آن گفته شد به دلیل اینکه صرافی‌های کوچک‌تر نیز بتوانند وارد این بازار شوند، حق عضویت در این بازار به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. البته هنوز مشخص نیست که ورود به این بازار چه سودی برای صرافی‌ها خواهد داشت، اما آن طور که گفته می‌شود، بانک مرکزی بر این باور است که بخش مهمی از معاملات عمده بازار ارز در آینده در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود و صرافی‌هایی که به این بازار ورود نکنند، خودشان متضرر خواهند شد. ایجاد بازار متشکل ارزی می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به نرخ واقعی آن کمک کند، اما تاخیر انجام شده در راه‌اندازی این بازار می‌تواند تا حدودی از تاثیر روانی آن بر کاهش قیمت دلار بکاهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر