پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48331
تاریخ انتشار: 22 تير 1398 10:41
آمریکا روابط رسمی با تایوان ندارد، اما اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات این کشور است و هم‌اکنون قصد دارد ۱۰۸ تانک آبرامز و ۲۵۰ موشک استینگر به تایوان بفروشد.
پس از اعلام تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان، مقامات چین شرکتهای آمریکایی دخیل در این موضع را تهدید به تحریم کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی، «گِنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز جمعه اعلام کرد پکن برای حفظ منافع خود شرکتهای آمریکایی دخیل در فروش سلاح به تایوان را تحریم می‌کند. وی در این‌باره افزود: اقدام آمریکا به فروش سلاح به تایوان نقض صریح قوانین بین‌المللی و هنجارهای اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل است.
پیش از این مقامات ارشد دولت چین از آمریکا درخواست کردند به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و طرح فروش سلاح به تایوان را لغو کند.
وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد فروش احتمالی تسلیحات نظامی به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایوان را تایید کرده است. وزارت خارجه چین ماه پیش نیز به شدت از احتمال اقدام آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان ابراز نگرانی کرده بود.
آمریکا روابط رسمی با تایوان ندارد، اما اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات این کشور است و هم‌اکنون قصد دارد ۱۰۸ تانک آبرامز و ۲۵۰ موشک استینگر به تایوان بفروشد.
چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و بارها به آمریکا درباره روابطش با تایوان هشدار داده است. پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. آمریکا به همراه بسیاری از کشورهای دیگر، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند و به طور رسمی به سیاست «چین واحد» پایبند هستند. با این حال، واشنگتن همچنان روابط غیررسمی خود را با دولت تایوان با وجود قطع روابط دیپلماتیک با تایپه در سال ۱۹۷۹ حفظ کرده است.

مقامات چین از آمریکا می‌خواهند به اصل پذیرفته‌شده «چین واحد» و همچنین به اعلامیه رسمی مشترک میان پکن و واشنگتن که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ امضا شد احترام بگذارد و روابط تعریف شده میان دو کشور را به رسمیت بشناسد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر