جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48303
تاریخ انتشار: 18 تير 1398 13:17
مديرعامل بانك توسعه صادرات با بیان اینکه ثبات بازار ارز پایدار خواهد ماند، گفت: ذخایر اسکناس ارزی کشور در حد مطلوبی است و هیچگونه مشکلی در تأمین نیازهای کشور وجود ندارد.
 علی صالح آبادی امروز سه شنبه هجدهم تیرماه ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات ریالی به عراق و افغانستان گفت: صادرات ریالی در پروسه اقتصادی کشور خیلی مفهومی ندارد چرا که اگر کالایی قرار است در خارج از ایران فروخته شود، باید بتواند تبدیل به ارز شده و منابع حاصل از آن یا به صورت کالا و خدمات به کشور برگردد و یا اسکناس و منابع ارزی آن مورد استفاده قرار گیرد و این در شرایطی است که صادرات ریالی به این معنا است که کالا را به یک کشور صادر و به جای اینکه ارز آن از خارجی‌ها دریافت شود، ریال دریافت می‌شود.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علی رغم عدم پذیرش صادرات ریالی به عراق و افغانستان، آیا مکانیزم‌هایی برای صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی علی رغم صادرات ریالی وجود دارد یا خیر، ادامه داد: وقتی صادرات به صورت ریالی صورت می‌گیرد، ارز دریافت شده از خریدار خارجی تحویل صرافی شده و مابه ازای آن ریال دریافت می‌شود اما لزوماً ارز ناشی از فروش به کشور باز نمی‌گردد، در حالی که این ارز باید به چرخه تجاری بازگشته و مورد مصرف قرار گیرد. پس باید به گونه‌ای عمل کرد که فروش کالاهای ایران در بازارهای خارجی تبدیل به کالا، خدمات و یا ارز شود تا بتواند مفید باشد.
این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: ما در نظام بانکی مکانیزم‌هایی در اختیار داریم تا بتوانیم ارز حاصل از صادرات ریالی را هم با تعامل صادرکننده به کشور بازگردانیم و این اتفاق در عمل قابل انجام است و این در شرایطی است که ما معتقدیم حتی اگر فروش نفت ایران به صفر هم برسد، مشروط به اینکه ساماندهی‌های لازم در نظام ارزی کشور صورت گیرد، نیازها کاملاً از طریق صادرات غیر نفتی برآورده خواهد شد.

ذخایر اسکناس کشور بسیار مطلوب است

صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در اوایل امسال پیش بینی ما این بود که ثبات در بازار ارز حاکم شود و اکنون نیز همانطور که مشاهده می‌شود این اتفاق رخ داده و ما روی ریل ثبات بازار ارز در حال حرکت هستیم و البته پیش بینی ما این است که این ثبات ادامه یابد.

صالح آبادی گفت: امسال علی رغم محدودیت‌ها با کمترین مشکل ارزی سال جاری را سپری خواهیم کرد چرا که صادرکنندگان در طول یک سال اخیر مسیر خود را پیدا کرده و توانسته‌اند از تجربیات دور قبلی تحریم‌ها بهره گرفته و صادرات خود را انجام و ارز حاصل از آن را هم به کشور بازگردانند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل خاصی به لحاظ تأمین ارز در کشور وجود ندارد و امسال را نیز با آرامش سپری خواهیم کرد. ضمن اینکه تلاش داریم به لحاظ نقدینگی منابع ارزی و ریالی خود را تأمین کرده و شرایط را مدیریت کنیم.

صالح آبادی با بیان اینکه ما حتی یک روز هم اضافه برداشت نداشته‌ایم، گفت: از سال ۹۴ تاکنون این بانک حتی یک روز هم سپرده گیری از بازار بین بانکی انجام نداده و این موضوع نشانگر شرایط خوب سیاستگذاری ما است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اولویت‌ها در سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی از جمله دستورکارهای جدی است چرا که در حال حاضر نیاز به نقدینگی در بنگاه‌ها افزایش یافته و بنابراین اولویت ما تأمین سرمایه در گردش واحدهای صادراتی است که البته در این بخش تخفیفات و ترجیحاتی در نرخ سود تسهیلات صادراتی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه منابع تلفیقی از صندوق توسعه ملی و بانک با نرخ ۱۴.۵ درصد به تسهیلات صادراتی اختصاص خواهد یافت، گفت: بخشی از منابع نیز با سود ۱۱ درصد پرداخت می‌شود و البته منابع داخلی بانک نیز سود ۱۸ درصد را دارد که بسته به رتبه اعتباری صادرکنندگان و نمونه بودن آنها می‌تواند در حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یابد. اما به صورت کلی نرخ تسهیلات ما ۱۴.۵ درصد است.

این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: امسال نیز اجرای سیاست نرخ‌های ترجیحی را در حوزه صادرات ادامه خواهیم داد و در بخش اعتباری نیز تمرکززدایی در تصمیم گیری اعتبار بانک را به شعب واگذار کرده‌ایم تا بتوان سرعت بیشتری به عملیات اجرایی تسهیلات دهی داد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات غیرجاری نیز خوشبختانه در بانک توسعه صادرات عدد حدود ۱۰ درصد است که در مورد شرکت‌هایی که مشکلاتی در بازپرداخت دارند، همراهی لازم را با توجه به شرایط صورت خواهیم داد.

به گفته صالح آبادی، بانکداری باز از جمله اقداماتی است که برای رفاه و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان ارائه می‌شود که مشتریان می‌توانند بدون محدودیت و از محل کار به سامانه وصل شوند و تمام کارها را از دفتر کار خود انجام دهند.

وی در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بازارمتشکل ارزی، با بیان اینکه زمان راه اندازی را باید از مدیرعامل این شرکت سوال کرد، گفت: راه اندازی بازار متشکل ارزی، اقدام خوبی بوده و عرضه و تقاضا را در فضای شفاف قرار میدهد؛ ضمن اینکه بانک مرکزی به عنوان بازیگردان مهم حضور دارد و نقش خود را در تعادل بخشی بازار ایفا می‌کند.

صالح آبادی گفت: این بازار بین صرافی و بانک‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند منبع خوبی برای کشف قیمت ارز در بازار باشد واگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاهد ثبات نسبی در بازار ارز خواهیم بود.

این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی با برخی مشکلات مواجه هستند؛ به نحوی که تا پیش از نزدیکی نرخ بازار آزاد و سامانه نیما، آنها از فاصله این نرخ‌ها گلایه داشتند؛ اما این مشکل هم اکنون تا حدود زیادی حل شده و این دو قیمت با هم تطبیق دارند.

صالح آبادی ادامه داد: مشکل دوم صادرکنندگان این بود که در گمرک ارقامی برای صادرات اظهار می‌شد بسیار بالا بود به طور مثال محصولی که صادر می‌شد در گمرک ۴۰ دلار قیمت می‌خرد، اما در بازار ۳۰ دلار قیمت داشت که اگر تولید کنندگان تعهد برگشت ارز می‌دادند دچار مشکل می‌شدند. اما اکنون بانک مرکزی در حال رفع این مشکلات است و حتی موارد طرح شده از سوی صادرکنندگان را نیز بررسی می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر