پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 48295
تاریخ انتشار: 18 تير 1398 10:14
نرخ بیکاری جوانان کاهش یافت

نرخ بیکاری 10.8 درصد شد

مرکز آمار، آمار نیروی کار در فصل بهار را منتشر کرد. طبق این گزارش، جمعيت شاغلين ١٠ ساله و بيشتر در فصل بهار ٢٤ ميليون و ٣٨٢ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزايش داشته است.
جمعيت شاغلين ١٠ ساله و بيشتر در فصل بهار ٢٤ ميليون و ٣٨٢ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزايش داشته است.  بررسي نرخ بيكاري افراد ١٠ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه 10.8درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧ )، 1.3 درصد كاهش یافته است.


در بهار ١٣٩٨، به ميزان 40.6 درصد جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) 0.5 درصد كاهش داشته است.

بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با ٤٩,٦ درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با 31.5 درصد و كشاورزي با 18.9 درصد قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 15-24 ساله حاکی از آن است که 26.5 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکار یجوانان 15-24 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته، 1.8 درصد کاهش یافته است.
نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاكي از آن است كه 23.7 درصد از جمعيت فعال اين گروه سني در بهار ١٣٩٨ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) 1.8 درصد كاهش يافته است.
بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه در بهار ١٣٩٨، 10.0 درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه 39.3 درصد از شاغلين ١٠ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.
علاوه بر این، نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان می دهد 16.6 درصد جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکاری بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 1.2 درصدی در بهار 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر