جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48266
تاریخ انتشار: 16 تير 1398 18:03
حسن روحانی و امانوئل مکرون در گفتگویی نسبتا طولانی درباره حفظ برجام رایزنی کردند. دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه با صدور اطلاعیه‌ای گفته در این تماس تلفنی که یک ساعت طول کشیده دو طرف موافقت کرده‌اند تا ۱۰ روز دیگر (۲۴ تیر) برای یافتن شرایطی جهت آغاز گفتگوها با محور حفظ برجام تلاش کنند.
راه امروز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در آستانه پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا با حسن روحانی همتای ایرانی خود بیش از یک ساعت تلفنی گفتگو کرد. بنا به اعلام کاخ الیزه رئیس جمهوری فرانسه مراتب نگرانی عمیق خود را بابت احتمال تضعیف مجدد برجام و پیامدهای آن ابراز کرده است. طبق این گزارش امانوئل ماکرون با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف ها را تا ۹ روز دیگر (۱۵ ژوئیه/۲۴ تیر) بررسی کند.


به گزارش یورونیوز، در بیانیه کوتاه کاخ الیزه درباره این گفتگوی تلفنی طولانی آمده است که رئیس جمهوری فرانسه طی روزهای آینده رایزنی های خود را با مقامات ایران و طرف های بین المللی ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری فرانسه در این تماس تلفنی گفته است: «می پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به کار می گیریم.»
امانوئل ماکرون در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که باید اوضاع را تحت کنترل گرفت و برنامه و اقدامات جدیدی برای حفظ برجام انجام داد.
وی گفت: «پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود. فرانسه نیز آماده است در این مسیر تلاش هایش را به ویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دو چندان کند.»
تعیین روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) در حالی است که مهلت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های اروپایی برجام، فردا (یکشنبه) تمام می‌شود و آن طور که در خبرگزاری‌های ایران آمده قرار است ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح یکشنبه به وقت تهران، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی خبری گام های بعدی تهران در زمینه غنی سازی اورانیوم را اعلام کنند.
خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام ناشناس در دولت نوشته که اصلی ترین گامی که قرار است فردا اعلام شود ارتقای سطح غلظت غنی سازی به ۵ درصد خواهد بود که از سطح ۳.۶۷ درصدی تعیین شده در برجام فراتر خواهد بود. همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان در خصوص کاهش تعهدات برجامی فردا در نشست خبری سخنگوی دولت با همراهی عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها در این گفتگوی تلفنی حسن روحانی یک بار دیگر از آنچه "جنگ اقتصادی" از سوی آمریکا علیه ایران عنوان شده انتقاد کرده و گفته است: "تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود".
ایرنا نوشته رئیس‌جمهوری ایران در این گفتگو به همتای فرانسوی خود گفته توقف تمامی تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد.
به نظر می‌رسد روحانی برای برون رفت از بن‌بست میان این کشور و امضاکنندگان توافق هسته‌ای، رفع تحریم‌های تهران را به عنوان پیشنهادی جهت آغاز دوباره مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ طرح کرده است.
در بیانیه کاخ الیزه همچنین آمده که امانوئل مکرون به حسن روحانی پیشنهاد داده که برای رفع تنش‌های اخیر در منطقه و میان ایران و آمریکا هم تلاش کند.
با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایران می‌گوید منافعش از برجام نصیبش نمی‌شود و اجرای یک طرفه تعهدات توجیهی برایش ندارد.
ایران تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح آمیز است اما تعهداتش به برجام را محدود می‌کند.
با وجود این، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، فرانسه در کنار چین و روسیه، دیگر طرف‌های برجام، همچنان خواهان حفظ برجام هستند و از ایران خواسته‌اند که به آن پایبند بماند.
سه قدرت اروپایی با به راه انداختن یک سازوکار مالی ویژه (اینستکس/ساحات) می‌خواهند راه را برای تبادلات مالی با ایران باز کنند. هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد این کانال مالی عملیاتی شده است. ایران این اقدام را گامی لازم اما ناکافی توصیف کرده است.
جمعه ۱۴ تیر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت این کشور تلاش بسیاری می‌کند تا اولین پرداخت‌های مالی در چهارچوب اینستکس انجام شود. در عین حال خبر رسید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ترزا می، نخست وزیر مستعفی بریتانیا، درباره همکاری‌های امنیتی دو کشور صحبت کرده‌اند.
بنا به اعلام کاخ‌سفید مسایل مرتبط با ایران هم در مکالمه تلفنی این دو مطرح شده است. کاخ سفید گفته دو طرف بر ضرورت اعمال تحریم‌های سوریه و پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کرده‌اند.
این گفتگو پس از آن انجام می‌شود که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرد. دلیل توقیف این نفتکش این اعلام شده که محموله آن به پالایشگاهی در سوریه می‌رفته که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا است.
اسپانیا می‌گوید توقیف نفتکش به درخواست آمریکا انجام شده و این کشور نقض حاکمیت ملی خود در این خصوص را بررسی می‌کند. ایران توقیف نفتکش را "دزدی دریایی" خوانده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر