جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48261
تاریخ انتشار: 16 تير 1398 15:47
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: به نظر می‌رسد بخشی از کالاهایی که در گمرک مانده و مشکل برای واردات دارد جزء کالاهای غیرضروری است بنابر این باید این کالاها به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا دوباره سیاست‌های وارداتی اعمال نشود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت  در حاشیه دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانات نرخ ارز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد کالاهای در گمرک مانده،‌ گفت:‌ بعید می‌دانم هیچکدام از بخش‌های دولت در وزارت صنعت و گمرک برای ترخیص کالاهایی که فرآیند قانونی را طی کرده باشد، مانع‌تراشی کند.


* کالاهای در گمرک مانده تشریفات قانونی  واردات را طی نکرده‌اند
محمدرضا مودودی بیان داشت: به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از کالاهایی که امروزه با عنوان کالاهای در گمرک مانده از آنها یاد می‌شود تشریفات قانونی اعم از فرآیند ثبت سفارش و امثال آن را به صورت کامل انجام نداده‌اند و بنابر این واردات آن مانع قانونی دارد.
وی بیان داشت: از یک طرف ممکن است بخشی از این کالاها جزء کالاهای ممنوعه وارداتی و کالاهای غیرضروری باشد که اساساً‌  ما به دنبال آن نیستیم که این کالاها وارد شود و ممکن است واردکنندگان با استفاده از هجمه‌ای که امروز کالاهای زیادی در گمرک مانده بخواهند دولت را تحت فشار قرار دهند و از این تاکتیک برای واردات استفاده کنند با این عنوان که این کالاها از پول کشور است و باید به داخل کشور وارد شود.
مودودی بیان داشت: به نظر می‌رسد بخشی از کالاهایی که در گمرک مانده و مشکل برای واردات دارد جزء کالاهای غیرضروری است بنابر این باید این کالاها به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا دوباره سیاست‌های وارداتی اعمال نشود. وی همچنین در مورد ترخیص کالاهای فاسدشدنی در گمرک گفت: بعید می‌دانم اگر کالای فاسدشدنی وارد گمرک شده باشد و مراحل قانونی برای واردات آن به صورت کامل طی شده باشد، از طرف دولت آن کالا اجازه ترخیص نگیرد.  سرپرست سازمان توسعه تجارت در مجموع گفت: ممکن است کالاهای در گمرک مانده در فرآیند ثبت سفارش و تشریفات واردات مشکل داشته باشند و قطعا گمرک و وزارت صنعت قصد مانع‌تراشی برای واردات این کالاها را ندارد.
صادرات 120 میلیون دلاری آبنبات ناشی از سیاست غلط ارزی
وی همچنین در مورد صادرات کالاهایی که مواد اولیه آن با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود، گفت: به هر حال وقتی شرایط سختگیرانه اعمال می‌شود اینگونه مسائل پیش می‌آید. سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به صادرات 120 میلیون دلاری آبنبات اظهار داشت: این در حالی است که پیش از این،‌این کالا در لیست کالاهای صادراتی ما نبوده است بنابر این وقتی صادرات برخی از اقلام مانند شکر ممنوع می‌شود، صادرکنندگان آن کالا را تبدیل به اشکال دیگری مانند آبنبات می‌کنند و اقدام به صادرات می‌کنند.
وی بیان داشت :‌البته صادرات آبنبات ممنوع نیست اما به هر حال مواد اولیه آن از ارز 4200 تومانی تأمین شده است. مودودی  افزود: وقتی ارز ارزان‌قیمت در اختیار ساختار تولید و توزیع قرار می‌گیرد همیشه این احتمال وجود دارد که خطاهای این چنینی شکل بگیرد. وی افزود: در شرایط فعلی برای صادرات کالاهایی مانند آبنبات، ماکارونی و امثال آن که ارز 4200 تومانی به تولید آن اختصاص می‌یابد باید عوارض دریافت کرد در حالی که این عوارض از سوی دولت تعیین نشده بود و به تازگی تصمیماتی در مورد اخذ عوارض از این کالاها اتخاذ شده است.  سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: برای جلوگیری از این پدیده‌ها باید سیاست‌های غلط ارزی را اصلاح کرد.
* اثرات ارز ارزان  بر صادرات قاچاق 
وی همچنین در رابطه با واردات خودروهای در گمرک مانده،‌ گفت: البته سازمان توسعه تجارت مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد اما شنیده‌ام که بعضی از خودروهایی که مشکل واردات داشته‌اند توانسته‌اند با طی کردن مراحل قانونی مجوز ترخیص بگیرند و بر این اساس 300 تا 400 دستگاه از این خودروها ترخیص شده‌اند.  مودودی با اشاره با اشاره به واردات کالاهای قاچاق که ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار عنوان می شود گفت:وقتی قوانین سخت گیرانه برای صادرات کالاهایی که مواد اولیه ان با ارز ارزان قیمت تامین شده قرار می دهیم باید این احتمال را هم بدهیم که می توان همان مقدار که واردات قاچاق داریم صادرات قاچاق هم داشته باشیم زیرا از همان مسیر که واردات قاچاق انجام می شود امکان صادرات قاچاق هم وجود دارد.

تراز تجاری ۳ ماهه کشور مثبت است
سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با وجود تمام بحث‌ها و محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای ما به وجود آورده، خوشبختانه تراز تجاری سه ماهه کشور مثبت است. محمدرضا مودودی در همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری اعلام کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال ما حدوداً ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به عملکرد سال قبل آماری نسبتاً مشابه را نشان می‌دهد. در کنار آن ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات نیز به ثبت رسیده که کاهش ۸.۷ درصدی داشته است. به این ترتیب تراز تجاری ایران با وجود تمام محدودیت‌ها در سال جاری همچنان مثبت است.

وی با بیان این‌که برای توسعه صادرات غیرنفتی باید زیرساخت‌ها بهبود یابد، تصریح کرد: ایران کشور ثروتمندی است و ما در دهه‌های گذشته میزان درآمد ارزی که داشته‌ایم بسیار بالا بوده است. با این وجود اگر تنها بخشی از این درآمدها به بهبود زیرساخت‌های صادراتی منجر می‌شد، امروز بسیاری از دغدغه‌های ما برطرف شده بودند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ایران ۱.۲ درصد از جمعیت و جی دی‌پی جهان را در اختیار دارد، اما وقتی صحبت از صادرات غیرنفتی می‌شود، سهم ما در جهان تنها ۰.۳ درصد است. از این‌رو این مساله به معنای آن است که ما برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به انجام اقدامات گستره‌ای داشته‌ایم.
مودودی با بیان این‌که ۸۱ درصد از کل صادرات ما به وسیله ۱۳۷ قلم کالای صادراتی انجام می‌شود، توضیح داد: از حدود ۸۰۰۰ قلم کالای صادراتی در جهان ایران فقط ۴۰۰ قلم آن را صادر می‌کند و وقتی بیش از ۸۰ درصد از صادرات ما به وسیله کمتر از ۱۴۰ قلم کالا انجام می‌شود، این یعنی ما در حوزه تنوع صادراتی کار کافی نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری در دو بخش فولاد و پتروشیمی نبود، امروز آمار صادرات غیرنفتی ما از این حد نیز پایین‌تر بود.
او در پایان ابراز امیدواری کرد: با طراحی چند مگاپروژه بزرگ همچون آنچه در صنعت فولاد و پتروشیمی انجام شد می‌توان انتظار داشت که صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد. اگر ما توانستیم در یک دوره ۲۰ ساله صادرات غیرنفتی خود را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم، می‌توان انتظار داشت با سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی همچون شرکت‌های دانش بنیان در آینده نه چندان دور صادرات فعلی نیز افزایش یابد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر